Tisdag 24 oktober

3 3 0
                                    

Nästa dag bestämde jag mig för att utforska lite mer i staden och åt lite frukost för att sedan gå runt i Prag för att titta på alla gamla byggnader. När jag kollade upp sevärdheter såg jag en sak som kallades Tandem Skydiving Adventure i Prag. Det lockade mig att testa. Det verkade gå ut på att få din adrenalin att gå med detta tandem fallskärmshoppning äventyr i Prag. Reser upp 14 000 fot (4 000 meter) och ta ett hjärtslagshopp från ditt plan. Resa med en instruktör som guidar dig genom upplevelsen varje steg på vägen. När du landar, gå med ett gratis skydiving certifikat och T-shirt. Det var kul men läskigt.

Jag gick för att kolla på Pražský orloj. Jag hade läst lite om Prag innan och fick reda på ganska mycket Pražský orloj. Det var tydligen ganska känt och ungefär såhär stod det om uret:

Det astronomiska uret i Prag, är beläget på det gamla rådhusets sydvägg och visar solens och månens rörelse så som man trodde att himlakropparna rörde sig då klockan byggdes. Det har varit mycket mystik om vem och exakt när uret och tornet byggdes.

De flesta är överens om att den första delen byggdes 1410 av Mikuláš of Kadaň och Jan Sindel. Efter det har olika astronomer och urmakare, under århundraden, tillverkat andra delar av uret.

Enligt en legend, som senare bevisats felaktig, ska urmakaren Hanuš ha fått sina ögon utstuckna av Prags stadsråd så att han aldrig skulle kunna bygga någonting så vackert igen.

Varje hel timme samlas turister nedanför klocktornet för att fotografera de 12 apostlarna som sakta snurrar och visar sig i två luckor.

Med tanke på den stora samlingen nedanför tornet förväntar sig nog de flesta någonting mer, men eftersom det händer så ofta som en gång i timmen (från klockan 9 till 21) kan det ändå värt att vänta på.

Jag gick själv för att kolla på uret. Det var lång tid innan nästa timme men ändå kul.

Prag hade tydligen även ett museum där man kunde se illusioner. Så jag bestämde mig för att åka dit innan jag tog mig till hotellet.

När jag sedan skulle sova bestämde jag mig för att ta tåget till Plzeň nästa dag.

EuroparesanDonde viven las historias. Descúbrelo ahora