Lördag 28 oktober

3 3 0
                                    

Jag åkte tåg vidare till České efter frukost för att kolla vad som fanns där att kolla på. Jag hittade ett bra hotell som hette Grand Hotel Zvon. Jag checkade in på hotellet och tog upp mobilen för att kolla sevärdheter. Jag hittade en lockande vars beskrivning var: Upptäck den medeltida staden Český Krumlov när du utforskar områdets vackraste sevärdheter och lär dig allt om dess historia, arkitektur och berättelser om staden av din professionella guide. Antagligen så var České en medeltid stad där folk bott redan sedan medeltiden.

Under rundturen fick jag reda på att Tjeckien inte kom fram i nationalism förrän på 1700 och 1800-talet men att man bott där tidigare. Böhmen, som är ett landskap, fick sitt namn efter de keltiska bojerna. De slaviska förfäderna till dagens tjecker och slovaker tros ha invandrat mellan 500 och 700 e Kr. Under 800-talet utgjorde Mähren, som är en region, kärnan i ett stort västslaviskt rike, Stormähriska riket, som även omfattade Böhmen samt delar av dagens Slovakien, Polen och Ungern. Vid samma tid började Böhmen och Mähren kristnas. I början av 900-talet föll riket sönder när magyarerna (ungrarna) strömmade in och erövrade Slovakien. Från denna tid och fram till 1918 levde tjecker och slovaker politiskt och kulturellt åtskilda.

Böhmen fick på 900-talet en inhemsk furstedynasti, premysliderna, som erkände den tyske kejsaren som överhuvud. På 1000-talet införlivades Mähren i det böhmiska riket, varefter de båda områdena i stort sett haft en gemensam historia. Många tyskar invandrade på 1100- och 1200-talen. Under den tysk-romerske kejsaren Karl IV (1346–1378) blev Prag centrum i ett storrike och upplevde en kulturell blomstring.

På 1400-talet kämpade husiterna, anhängare till reformatorn Jan Hus läror, för ökad nationell och religiös självständighet gentemot den tyske kejsaren och påvekyrkan. De husitiska bondehärarna var länge framgångsrika men försvagades så småningom av inre splittring. Efter de husitiska krigen (1420–1433) mötte kejsarmaktens styrkor inte längre något motstånd.

Jag bestämde mig senare för att besöka ett bibliotek som hette ILL Department. Där hittade jag faktiskt en bok om Tjeckiens historia. Men jag kunde inte läsa den eftersom den var på tjeckiska

När jag kom tillbaka till hotellet packade jag ihop allt som jag inte behövde på morgonen nästa dag eftersom jag skulle åka vidare till Estland. Jag somnade snabbt efter den intensiva dagen.

EuroparesanWhere stories live. Discover now