Måndag 30 oktober

3 3 0
                                    

Jag vaknade tidigt nästa morgon och gick ner för att kolla vad som fanns på frukostbordet. Jag såg att det var den normala frukosten som jag var van vid. Jag tog en macka med lite juice och satte mig ner.

Efter frukosten gick jag upp till hotellrummet. Jag bestämde mig för att packa och åka vidare till nästa storstad i Estland. Det fick bli Tartu, Estlands näst största stad, är känt som landets kulturhuvudstad, och inte utan anledning.

Strax därpå var jag på väg ner till tågstationen i Estland som hette Ülemiste train station / Tallinn. Jag satte mig på tåget och fick åka en stund.

Jag hoppade av och letade upp ett hotell där jag kunde lasta av all min packning. Jag checkade in på Dorpat Hotel som är ett av de nittiofem som finns i Tartu. Jag bestämde mig för att åka till Tartus universitets museum. Det var ett naturhistoriskt museum.

I utställningen kunde man forska spåren av livet för miljoner år sedan, beundra strålande mineraler, följa fjärilars "flygplats på natten" eller devonfiskens rörelser. Man kunde också titta i ögonen med den första schakalen som fångades i Estland och få en erfarenhet av den mänskliga kroppen genom reptilens blick. Men man mötte även våra gästers favoriter genom flera generationer: älg, buffel och giraff. I levande hörnan välkomnades man av kungspyton, sköldpadda, grönleguan och andra exotiska smådjur.

EuroparesanWhere stories live. Discover now