داخل غرفة المكتب جلسوا ثلاثتهم في صمت تام لتقول مرام بحزن وحرج: حضرتك انا... ولم تكمل حديثها ونظرت إلي الارض بحرج ليفهم نور الدين فقال بجديه: اولا أنا دلوقتى يتقالي بابا لأني مشيت في أوراق التبني امبارح. مرام بصدمه: بس حضرتك ده مينفعش انا لازم أرجع وأواجه. عشق بحزن: ترجعي فين مصر 🇪🇬وهتواجهي أهلك اللي مش بعيد يقتلوكي بعد ما قالوا ماتت فوقي شويه يا مرام أنتي مش هتقدري علي المواجهه دي ..
مرام بدموع: بس انتوا ماتعرفوش عني حاجه متعرفوش كنت عايشه ازاي ومع مين وهتقولوا للناس أيه؟. وانفجرت في البكاء وارتمت الي احضان 🫂عشق لتربت علي ظهر مرام وهي تقول بحزن: اهدي يا حبيبتي واللي انتي عايزاه هنعملهولك.
مرام بدموع غزيره: ياااه أخيرا في حد صعبت عليه دموعي ده انا الست اللي المفروض هي أمي عمرها ما صعبت عليها عارفه يعني ايه؟؟!! أنا عشت اقذر عيشه ممكن يعيشها إنسان في الدنيا دي كلها عارفه يعني ايه بنت لسه مكملتش 11سنه وتحاول تنتحر لا ومتكنش أول واخر مره كان في قبلها مره وبعديها اكتر مره ياإما تفشل يا إما قوة ايمانها تمنعها وده كله ليه عشان عايشه مع أب وأم ما بيحبوش بعض لأ وأم مريضه نفسيه والأب شخص مت*خلف مش عارف ولا فاهم يعني ايه حنيه بنت كل يوم قبل ماتنام تقول يارب امو*ت وولا مره نسيتها وكانت كل يوم تحضر خناقه لأهلها مقولتش ما يتخنقوش بس بردو يبينوا انهم بيحبوا بعض علي الأقل قدامي ومن ورايا يتخانقوا عارفه يعني ايه بنت تطلع في المجتمع بني ادمه جبانه معدومة الشخصيه بدور علي الحنان اللي مفتقداه بره في أي شخص عارفه يعني ايه بنت دائماً مكت*ءبه بسبب ابوها وامها عارفه يعني ايه بنت لما تيجي تناقش في أي حاجة حتي لو كانت تخصها يعملوا اللي هي مش عايزاه ولو اعترضت تنضرب وفي الاخر يتقالك مفيش حاجه اسمها لأ عارفه يعني ايه بنت تتمنه اليتم اهو انا كده ياريت بدل ماأفضل عايشه في الكدب والخبث اللي حوليه ياريت وانهارت باكيه مره وكانت تلهث بشده من كثرة الكلام دون الراحه.
اما عن عشق فكانت تسمع وهي مصدومه وحزينه وتقول داخلها هل يوجد حقا هذا النوع من البشر. واحتضنت مرام بقوة وأصرت علي ان تجعلها ابنتها.
وكان حال نور الدين لا يقل عن حال عشق والان هدأت مرام فقال لها نور الدين بهدوء: بصي يا بنتي انتي مش هينفع ترجعي خالص واديكي شايفانا أدامك أهو اكيد فهمتيني اما عن الناس فانا هقول إنك بنتي وادامهم كلهم. لتبتسم مرام بقليل من الأمل وتقول: شكراً أنا مش عارفه اقول لحضرتك أيه.نور الدين بإبتسامة: تقوليلي يا بابا. مرام بدموع لشعورها بالحنان في كلامه وفي نظرته إليها والتي لم تألفه بعد: حاضر يا... يا بابا ثم صمتت بس ولاد حضرتك ممكن يعترضوا.
نور الدين بجديه: ثانيه واحده وقام بإجراء مكالمه محتواها تعالوا المكتب كلكم. بعدها بثواني قليله دخل كل اولاده الغرفه. نور بترقب وجديه: يا ولاد مرام بتقول انكم مش موافقين علي موضوع التبني. ليان بتمثيل الصدمه: أيه ده أزاي يعني انتي مش بتحبيني ولا ايه؟!. مرام بصدمه: لأ والله أبداً أنا حبيتك جداً كأنك أختي. ليان بإبتسامة: خلاص خلينا أخوات فعلاً. كريم بجديه مصطنعه: بقولك ايه انتي لازم تبقي أختي. مرام بتساؤل: ليه!؟؟. كريم بهزار: عشان البت دي مش راضيه تعملي اللي انا عايزه اما انتي أكيد هتعمليلي اللي أنا عايزه عشان انا اخوكي العزيز صح ✅. مرام بتخمين: أنت قصدك بنات يعني؟؟. كريم: اكيد. مرام بضيق: بس أنا مش موافقه. كريم بإبتسامة: وأنا يا ستي مستغني عن كل البنات كفايه القمر ده يكون أختي. مراد بهزار وتحذير مصطنع: لأ أنت تظبط كده وتقفل علي اللي عندك دي اخت مراد الجارحي ولا ايه يا ميرو ثم غمز لها. مرام بإبتسامة مشرقه وكسوف: اكيد يا ميمو. اسربجديه: أنا موافق أنك تدخلي عيلتنا لأن أنا بثق في بابا واختياراته. مرام بإبتسامة: شكراً. وقاموا بتوقيع العقود.
ليمر عليهم اسبوع جميل اكتشفوا فيه مرام وتغيرت مكانتها في قلوبهم كما غير البعض وجهة نظرهم بها. في الصباح استيقظت مرام وهبطت الي الأسفل وجدت الجميع ينتظرونها لتقول بحب: صباح الخير يا بابا صباح الخير يا ماما. الأب والام بحب وحنان: صباح النور يا حبيبتي. وجلست علي كرسيها الخاص بها وقالت: صباحو يا لينو انتي وكوكي. ليان بإبتسامة صباح الورد 🌹علي قمري. كريم بإبتسامة: صباح القشطه بالعسل يا سكر. لتضحك وتقول صباح الخير يا ميمو انت واسر. مراد بإبتسامة: صباح الفل يا ميرو . اسر: صباح النور يا مرام. تناولوا جميعا الافطار وذهب نور ومراد الي الشركه واسر الي غرفته وكريم خرج لكى يلتقي بأصدقائه اما الباقي فكانوا بتسامرون الجنينه. مرام باحترام وجديه: ماما لو سمحت انا عايزه اشتري هدوم. عشق بحب: حاضر يا حبيبتي. ليان وأنا هاجي معاكي ونروح بيوتي سنتر. مرام بجديه: أنا عمري ماروحت ابدا. ليان بتصميم: لأ هاتيجي معايا أنا هروح أعمل شعري مرام هو انتي لازم لبسه الحجاب عن اقتناع. مرام بحرج: يعني. عشق بإستغراب: ازاي يعني مش فاهمه. مرام بجدبيه: احيانا بتجيلي هفه كده إني أخلعه لكن برجع واقول لا
حرام عليا لأن رىناهيحاسبني علي كل شعرايه بتبان بقصدي او بعلمي.يلا ياشباب تفاعلوا بقي بلا تصبحوا علي 🙂☺️☺️♥♥🤍🤍🤍🤎
أنت تقرأ
لَعٌبًةّ أّلَقُدٍر
Mystery / Thrillerأّلَتٌـقُيِّنِأّ فُـيِّ لَعٌبًةّ أّلَقُدٍر،، کْنِتٌ آنِتٌ فُيَ مًکْآنِ وٌأنِآ فُيَ آخِر،، وٌلَکْنِ فُجّآةّ وٌدٍوٌنِ سِآبًقُ آنِذِآر آلَتٌقُيَنِآ،، وٌلَکْنِ کْآنِ آلَعٌذِآبً بًيَنِنِآ،، فُهّلَ سِيَنِتٌهّيَ أمً سِيَظُلَ،، أمً آنِهّآ قُصّةّ مًحًکْوٌمً...