البارت السابع

25 5 18
                                    

في نهاية اليوم ذهب الجميع وهم سعداء وعلي عود بالالتقاء يوم الاثنين لكي يتقدم مراد لحلا بشكل رسمي كالعادات مر اليومان كأي يومان ولكن هناك من مروا عليهم وكأنهم قرون ومن هم غيرهم (حلا، ومرادها).

يوم الاثنين كان يقف مراد أمام كريم واسر لكي يقوموا بوضع الجرفته له لأنه لا يجيد وضعها. ليصيح كريم فجاءة ويقول: اشطا عليااا أخيرا خلصت. اسر بإعجاب: فعلاً جميله اوى. كريم بمرح: بس كده دي جمدان دي.... ليقاطعه مراد بغضب: خلاص بطلوا كلام كتير ويلا خلونل نمشي احنا اتاخرنا اووي. اسر بضحك: يالهوي اتأخرنا ايه يابني الساعه لسه 6.كريم بجديه مصطنعه: لأ أنت تظبط كده وتهدا مش عايزين الناس تقول علينا مدلوقين ولا ايه يا اسوره. اسر مجاريا له:فعلاً يا كيمو أنشف كده يا ميمو متخليش حد يقول عليك مد... قاطعه صريخ مراد وهو يلقي الجرفته بغضب علي الارض: باااااس أنا خلاص تعبت يلا أطلعوا برا براااا. اسر وهو يكبت ضحكته: أهدي يا حبيبي أعصابك مش كده. كريم بصدمه: يخرب بيتك ايه اللي أنت عملته في الجرفته ده ده احنا بقالنا ساعه بنعمل فيها. مراد مسك اذازة برفيوم كبيره وطلع يجري 🏃🏃بيها وراهم.

كان نور وعشق يجلسون بإنتظارهم جميعا ليجدوا من يقف خلف الكرسي الذي يجلس عليه نور ليقف ويقول بضحك فقد سمعوا مراد وهو يصرخ بهم اما عشق تقول بإبتسامة: خلاص يا حبيبي ما هم عندهم حق. مراد بغيظ: لا والله. عشق: اهدي يا حبيبي ب... قطع كلام عشق صفير كريم وهو يقول بإعجاب: ايه الجمال ده. لينظر الجميع مكان ما ينظر ورأوا اخر شئ يتوقعونه فكانت ليان ترتدي حجاب علي فستان بيچ وشنطه وجزمه من نفس اللون. وكانت جميله للغايه فكانت تبدو هي ومرام التي ترتدي فستان سماوي وحجاب ابيض به فرشات زرقاء وشنطه وجزمه من نفس اللون كالاميرات.

كريم: Wow. مراد بزهول: مستحيل. اسر بصدمه: مش ممكن. عشق بجديه: ليان أنتي فعلاً اتحجبتي. ليان بحماس: ايوه يا ماما شكلي حلو في الحجاب. عشق بسعاده: بسم الله ماشاء الله قمر ياقلبي حبيبتي. نور بغموص: ومين اللي اقنعك يا حبيبتي. ليان بحب: هو في غيرها. نور بإبتسامة: شكراً يا حبيبتي وكان الي اسر كل يوم بتغيرينا للافضل مرام بحب حقيقي: هو في شكر بين الواحد وعيلته يابابا. عشق بحب: لأ طبعاً يا قلبي ❤. كريم لمرام بمرح خفي: ممكن نتجوز. مرام بتمثيل لتجاريه في هزاره: ايه بالسرعه دي أنت فاجءتني بس للاسف مش موافقه. كريم بحزن مزيف: انتي قلبك حجر ومش حاسه بيه ده انا بعشقك وأنا عندي سنه ونص. كان الجميع في حالة صدمه في الاول ولكن عندما قال كريم اخر ما قال ضحكوا جميعا ماعدا اثنان ولكن لأسباب مختلفه. مراد بغضب: اوووف خلاصتوا ممكن نمشي بقي. كريم بسخريه: يالهوي يابني اهدي ما هما كدا كدا موافقين خلاص بقي. مراد بغيظ شديد: بكره اردهالك بس افتكرها. عشق بحب: خلاص يا حبايبي يلا خلينا نروح.

ذهبوا جميعا وفتحت لهم الخادمه كان الجميع يجلسوا يتحدثون في شتي المواضيع ونزلت لهم حلا برفقة زين الذي كانت عينيه لم تنزل من علي مكان جلوس مرام وليان. حلا حست بيه وقالت بهمس: عينك يخربيتك هتفضحنا. ووصلوا إليهم وحين رأها مراد ظل ينظر لها اما عن حلا فأحمر وجهها للغايه لأن مراد لم ينزل عينه ولو لثانيه واحده من عليها ليقول كريم بسخريه وهو يهزه: يا عم الحنين فوق البت قلبت طماطم 🍅. مراد بغيظ: أقسم بالله أنت عيل فصييل. ليضحك الجميع عليهم وتمر فتره بارك فيها الجميع لليان علي الحجاب.

لَعٌبًةّ أّلَقُدٍر حيث تعيش القصص. اكتشف الآن