مر اليوم عادي ومرام علي وعد من نور الدين بإخبارها بما يحدث هناك في منزلها. والان الطبيب يكتب علي خروج بعد اصراره وهي تقف في حيره وخوف شديدان وتقول بداخلها: هعمل ايه؟ ياتري هروح فين؟. وكانت شارده. اما عن عشق فعلمت ما يدور براسها وقالت بحنان: مرام..... مرااااام. انتفضت مرام من مجلسها وكان مظهرها مضحك وهي تقول بخوف: ايه؟ في ايه؟ في حاجه حصلت؟!. لينفجر الجميع ضاحكين علي مظهرها هذا وهي ظلت تقف تتأملهم باستغراب. وتوجهت عشق إلى مرام وقالت بحب: متخافيش يا حبيبتي احنا جنبك وآه جهزي نفسك يلا انتي هتقعدي معانا لحد ما ترجعي مصر 🇪🇬. مرام بحزن ودموع حقيقيه: بس... اسكتتها يد 🖐عشق وهي تقول بحب وحنان حقيقي: ما بسش يا حبيبتي احنا هنا اهلك ودي أقل حاجة نعملها معاكي.
لتبتسم مرام ولم تقدر على الكلام فاحتضنتها 🫂بشده وها هي الآن تخرج معهم من المستشفى وبعد فتره ليست بقليله دخلوا الي البوابه لتسير السياره عدة دقاءق ثم تتوقف ونزلوا جميعا من السيارة نزلت مرام ووجدت نفسها أمام شئ غايه في الجمال والبساطه فهو ممزوج بالطابع الاوروبي الحديث والكلاسيكي معا. لتبتلع صدمتها ودخلت معهم لتقول لها عشق بشئ من التوتر والقلق عليها فنور الدين قال لها كل شئ عرفه: مرام حبيبتي تعالي معايا اوضة المكتب لأن نور عرف عن اهلك حاجه. مرام بخوف ظاهر: ت.. تمام.
دخلت غرفة المكتب واغلقا الباب خلفهم قام نور بحزن خفي عليها وهو يحاول ان يرتدي قناع الثبات والقوه: مرام اللي أنا عرفته هقولهولك ومن غير مقدمات بس عايزك تمسكي نفسك بنت عمتك لما رجعت قالت إنك هربتي مع حب*يبك وهما اقتنعوا بكلامها بس جدك فضل فضل يدور عليكي ويأس أنه يلاقيكي ودلوقتي اهلك بيقولوا ولكن صمت هنا فهو لا يستطيع ان ينطقها تنهد ثم أكمل ماتت.
هنا ولم تحتمل أكثر من ذلك وانهارت باكيه وهي تقول بدموع غزيره وحزن: ليه ليه تعملي فيا كده كده بجد كتير عليا أوي أنا مش قادره واغمي عليها فوراً
في صباح يوم جديد يجتمع الجميع ما عدا مرام. نور الدين بجديه:احم..احم لينتبه له الجميع أنا قررت إني هتبنه مرام. لينصدم الجميع من هذا القرار ليقول اسر ابنه الوسط بذكاء: بس ليه حضرتك مش ممكن حد زقها علي حضرتك او بتكدب أو أي حاجة. نور الدين بحزم: أنا بقولكم عشان تكونوا عارفين وبس. اسر بغضب خفي: طب ليه؟. نور الدين بكبرياء: مش محتاج ابرر لحد. ليصمت الجميع وتقول عشق التي كانت علي معرفه بكل شيء بحنان اموي: أنا هطلع اجيب مرام عشان تفطر معانا.
اما في الاعلي استيقظت وجدت نفسها علي الفراش ولكن هذه المره في غرفة منزل كبيره للغايه مظهرها يعطي تفاؤل لتجد الباب يفتح لتنظر لتجد عشق وهي تقول بحبها المعتاد: صباح الخير علي القمر بتاعي عامله ايه دلوقتي؟. مرام بحزن: صباح النور يا طنط الحمدلله كويسه. عشق بحنان: طيب يلا اومي خدي دش والبسي الهدوم دي عشان نفطر كلنا مع بعض. لتقوم مرام بتغيير ملابسها في الحمام وخرجت لعشق وكانت جميلة الي حد كبير فمرام (لديها عينان باللون البني الغامق 👁وبشرة خمريه ناعمه وغمازتان ويبدو علي وجهها البراءه والطفوله ولم تكن بالطويله فكان طولها مناسب وكان يزينها حجابها وثيابها المحتشمه).
عشق بهزار: واو ايه القمر ده هو انتي مرتبطه؟. مرام بإستغراب: لأ يا طنط. عشق مكمله في هزارها: لأ انتي مش هتخرجي من الاوضه دي خالص. مرام بدموع تتكون بعيونها: ليه يا طنط أنا عملت حاجه ضيقت حضرتك؟. عشق مكمله هزارها لكي تخرجها مما هي فيه: لأ بجد يعني انتي عايزه نور يجي يجوزك ويطلقني ونقف في المحاكم واخليه علي الحديده وانتي كمان تسبيه وهو يتشرد لالالا أنا مرداش ليه أنه يتشرد وهنا انفجرا كليهما في الضحك.
ونزلوا من علي السلم وهم يضحكون وكان صوتهم عالي حتي أنه التفت لهم كل من كان يجلس علي السفره وهم مذهولين فهي كانت في أشدّ موقف محزن امس والان وكأن شئ لم يكن وصلوا الي السفره فقال نور بمشاكسه: Wow هو القمر ده هيفطر معانا كده عادي. لتنظر كلا من عشق ومرام إلي بعضهم وينفجروا ضاحكين تحت انظار الاستغراب من الجميع. مرام بهزار: لالالا أنا ميردنيش ان ده يحصل. نور بإستغراب: هو ايه 🤔مرام لعشق بمشاكسه: تقولي ولا اقول. عشق بثقه: اقول طبعاً وقالت لهم ما قالته لمرام لينفجر الجميع ضاحكين.
عشق بحب: تعالي يامرام اعرفك عليهم وبدأت بنفسها.. أنا عشق نور الدين حرم نور الدين الجارحي ومن اكبر الجراحين في لندن (مغروره اوي الحاجه دي😂😂).. وده نور الدين الجارحي من اكبر المهندسين المعماريين في الشرق الاوسط.. وده ابني الكبير مراد وبرضوا مهندس وده ابني اسر لسه مخلص ثانويه عامه وده ابني الصغير كريم داخل تالته ثانوي ودي بنتي ليان وهي توأم كريم لتقول مرام بجديه: مرام المنشاوي داخله تالته ثانوي علمي علوم. لتبتسم ليان وتقول بفرح: Wow ده نفس القسم بتاعي. كريم: يا خساره ياريتني كنت علمي علوم أنا كان مالي ومال الرياضة ده انا كنت بجيب فيها ملاحق وأنا في اعدادي 😂😂ليضحك عليه الجميع وظلوا هكذا يتسامرون ويضحكون الي ان انهوا الافطار.
مرام بحزن: أنا اسفه حضرتك بس احنا لازم نتكلم. لينظر لها ثم يقول بغموض: تمام تعالي يا عشق معانا اوضة المكتب ثم ذهب وذهب خلفه كلا من عشق ومرام ليقول اسر بغضب بعد ذهابهم: أنا مش عارف بابا مصر علي الحكايه دي. مراد بتفكير: اكيد في سر محدش يعرفو. ليان: أنا حاسه إنها حد طيب. اسر بغضب وغموض: ما تثقيش في حد خصوصا البنت دي. كريم بإستغراب: ليه. اسر بضيق: مش عارف بس انا مش مرتحلها. اما في غرفة المكتب جلسوا ثلاثتهم في صمت تام لتقول مرام.
مرام بحزن وحرج: .............
كده أنا خلصت بس بجد مش قادره اكمل لاني كتبته كامل قبليها واتمسح واكيد هنزل بارت تاني طويل بس لو مافيش تفاعل للأسف مش هكمل لأني تقريباً باتعب واسيب مذاكرتي علي الفاضي لأن الروايه مش عاجباكم
بااي 😔😔😔
أنت تقرأ
لَعٌبًةّ أّلَقُدٍر
Misterio / Suspensoأّلَتٌـقُيِّنِأّ فُـيِّ لَعٌبًةّ أّلَقُدٍر،، کْنِتٌ آنِتٌ فُيَ مًکْآنِ وٌأنِآ فُيَ آخِر،، وٌلَکْنِ فُجّآةّ وٌدٍوٌنِ سِآبًقُ آنِذِآر آلَتٌقُيَنِآ،، وٌلَکْنِ کْآنِ آلَعٌذِآبً بًيَنِنِآ،، فُهّلَ سِيَنِتٌهّيَ أمً سِيَظُلَ،، أمً آنِهّآ قُصّةّ مًحًکْوٌمً...