____NourhanYousrry____
في اليوم التالي استيقظ الجميع ،وهاهم يجلسون علي مائدة الإفطار ليقول الجد باستغراب: "آمال فين الباقي ؟!!". مراد بتأكيد:"أكيد بيجروا يا جدو "الجده بتعجب:"طب مرام فين ؟!". حلا: "أكيد معاهم يا تيته هما متعودين يجروا كل يوم الصبح ". محمود بتهكم: " علي أساس إنها رياضيه اووي". مني (أم مرام) بسخرية: " دي متعرفش تمشي في الشارع لوحدها عشان قال أي بتكسف هتجري دلوقتي هه". ليضحك افراد عائلة الجارحي عليهم ثم يقول عز بفخر وحب: " ده كان زمان مرام دلوقتي بقت من أفضل الجراحين وفي وقت قياسي ،وده طبعاً غير مسابقات الجري اللي دخلتها وكانت ديما بتاخد المركز الاول. ريم بصدمه:" يستحيل تكون دي مرام. فور انتهاء حديثها استمعوا إلي أصوات ضحكات عاليه تأتي من الخارج ثوان ووجدوا كلا من زين ،وكريم ،واسر ،ومرام ،وليان. يدلفون الغرفه في جو مرح ،وكانوا جميعهم يرتدون ملابس رياضيه انيقه ،.
فتقوم مرام بالقاء التحيه عليهم تقول بمرح: صباح الاناناس علي أحلي نااس. فيبتسم جزء منهم ويقولوا:" صباح النور ". كريم بمرح:" آه يا حراميه أنتي ملحقتي سرقتيها مني يا ختي ". مرام بمزاح:" الناس لبعضيها ولا أي يا احلى اناناس*. كريم باستسلام :" غلبويه ومش هعرف أخد معاكي لا حق ولا باطل ". الجد:" براحتها تعمل اللي هي عيزاه". ليان بمرح:" ايوه يا عم ولقيت اللي يحميلك بقي الله يسهله ". الجد بحب:" مش ليها هي وبس يا حبيبتي وانتي كمان". اسر بسخرية:" تقريبا الرجاله في العيله دي منسيين". مرام:" بس متنكرش أن أول ما يحصل مصيبه يتذكروا علي طول. زين بتهكم:" أنتي هتقوليلي دي بتصحيني من النوم عشان اي حاجه سواء بقي تافهه أو مصيبه". ليان بتذمر:" أي حاجه تافهه بقي أنا تافهه يا سي زين ". زين بخوف مصطنع:" يا لهوي هو أنا قولت أي لأ طبعاً مكانش قصدي ده أنا من غيرك زي السمك من غير الميه. ليان بحب:" بجد يا زيني". زين بحب:" بجد يا قلب زينك". مرام بغيظ:" يابت اتقلي شويه مش من كلمتين تدلقي زي الجردل كده". كريم بتهكم:" علي فكره احنا هنا فياريت نتلم يا أستاذ زين". اسر ببرود:" وإلا هتشوف كله أسود". مراد:"وهتسكت مدي الحياة". مرام بتشفي:" وأنا هجوز البت الغلبانه دي حد غيرك ميكونش عنده محن كلابي وبيراعي أن في سناجل مكتءبه باءسه ". زين بزعر:" يا خراابي أنا عايز اخش دنيا مش أخرج منها ". مراد بتهكم:" تخش دنيا يا عم ده أنت في الدنيا كلها صدقني هتبقي طاير من الفرحه لحد ما يبقي عندك حتة عيل منتن يسرق الفرحه دي ولا بقي لما يكون لسه مولود واء واء طول الليل تقول عدوي يا شيخ قال تخش دنيا يا بني ده أنا اضحك عليا ده السنجله جنتله والله أنا عن نفسي انصحك تهرب قبل ما تدبس يا معلم...ثم أكمل وهو ينظر إلي حلا بحب صادق لأن مفيش زوجه في الدنيا زي حبيبتي مش هتلاقي أبدا زيها ثم امسك يدها وطبع قبله رقيقه عليها ".حلا بحب صادق:" أنت اللي مفيش زيك أبدا يا عشقي ". زين بغيظ:" علي فكره احنا واقفين ". مراد ببرود:" وعلي فكره دي مراتي". زين بتهكم:" ما هي مراتي برضو ". مراد باستخفاف:" ده مجرد كتب كتاب ". زين بغيظ:" لا والله ". مراد ببرود:" آه والله ". مرام بضجر:" اووووف بطلوا بقي هو انتوا اطفال عشان تغيظوا بعض كده ". كريم بتهكم:" ده الضراير ما بيعملوش كده في بعض ". الجده بمرح وهي تضحك:" لأ هما بيعملوا امر من كده ". اسر:" فعلاً بيشدوا شعر بعض بس ثم ضحك". ليقول كريم بسخريه انهاها بتهكم:" اوباا ده أنت بقي عندك معلومات عنهم أهو اومال أي حرام حرام دي ده أنت صدعتني بيها يا اخي ". زين بسخرية:" اوعي تكون بقيت دنجوان بعد ما اعتزلنا ". اسر بتهكم:" بس يلا منك ليه قال اعتزلتوا قال متخلوا الطابق مستور ولا اتكلم أي رايكوا؟؟!". زين بخوف مصطنع:" حبيبي يا ابو الاساسير ". كريم:" أهلا يا ابو الاواسر ". اسر بشمءزاز:" كتكوا القرف في اسماءكم ". زين بسخرية:" قرف أي ده حتي الأسماء كريتيف ". قمر بضجر:" يلا يا بهوات افطروا خلصونا الوصله طولة النهارده علي غير العاده ". مرام بمزاح:" حبيبي يا قمري والله ما حد فاهمني زيك انتي ". عز بتحذير:" بت أنا قولتلك أي!". كريم مكملاً:" متدوسيش بنزين ". مرام ببراءه مصطنعه:" الله هو أنا عملت حاجه ؟!". رامي (ابن حلا ومراد):"ميام ميام (مرام)". مرام بحب:" نعم يا حبيب قلب مرام ". رامي وهو يضحك" انا جعان ". مرام لحلا:" معلش في السؤال يعني هو أنا الفلبنيه اللي اشترتوها ولا حاجه وأنا معرفش!؟". كريم بمزاح:" تصدقي كان نفسي اشوف شغاله فلبينيه اووي ". اسر بسخرية:" لي يا دنجوان ؟". زين مكملاً بدلا عنه باستفزاز:" أكيد لانها فلبينيه حقيره في غربه ثم غمز لهم وضحك لينظر له الجميع باحتقار ما عدا كريم الذي بادله الضحك ". مرام بضجر:" طب يلا يا خويا منك ليه خلينا نفطر ". ليجلسوا جميعهم ويقوموا بتناول الفطار معا.
أنت تقرأ
لَعٌبًةّ أّلَقُدٍر
Mystery / Thrillerأّلَتٌـقُيِّنِأّ فُـيِّ لَعٌبًةّ أّلَقُدٍر،، کْنِتٌ آنِتٌ فُيَ مًکْآنِ وٌأنِآ فُيَ آخِر،، وٌلَکْنِ فُجّآةّ وٌدٍوٌنِ سِآبًقُ آنِذِآر آلَتٌقُيَنِآ،، وٌلَکْنِ کْآنِ آلَعٌذِآبً بًيَنِنِآ،، فُهّلَ سِيَنِتٌهّيَ أمً سِيَظُلَ،، أمً آنِهّآ قُصّةّ مًحًکْوٌمً...