"CIK! CIK!"
Rosalyn mendadak membuka mata. Matanya terbuntang dan dadanya tiba-tiba saja berasa sesak. Dia segera meluruskan tubuh sambil menundukkan muka. Nafasnya tercungap-cungap dek degupan jantung yang menderas. Dia memegang dadanya, cuba mengatur mengah yang menyesakkan.
"Cik? Cik tak apa-apakah?"
Rosalyn mengangkat wajah.
Di hadapan kerusi, duduk seorang pemuda berpakaian kemas dengan sebuah buku nota di tangan. Pakaiannya tidak seperti orang kebanyakan yang biasa dilihat Rosalyn di sekitar desa. Tampak elegan dan segak. Berambut coklat gelap kehitaman. Dia merenung Rosalyn dengan pandangan matanya yang sebiru langit musim bunga. Ada bait-bait kerisauan terpancar pada wajah pemuda itu.
Rosalyn mengerdip-ngerdipkan matanya. Dia masih mengutip sisa kewarasan dari mimpi ngeri yang baru saja dia alami.
"Tarik nafas cik dalam-dalam dan secara perlahan-lahan. Kemudian hembuskannya dengan panjang. Lakukan beberapa kali." Pemuda tersebut cuba membantu, seolah-olah memahami keadaan Rosalyn yang masih tidak dapat berbicara ketika itu.
Rosalyn menurut. Dia menarik nafasnya dalam-dalam dan dengan perlahan, lalu melepaskannya melalui mulut melalui hembusan yang panjang. Kemudian mengulangnya untuk beberapa kali.
Setelah seketika, barulah nafas Rosalyn pulih seperti sedia kala dan rasa sesak di dadanya memudar.
"Bagaimana? Rasanya lebih baik daripada tadi?" Pemuda tersebut tersenyum tatkala melihat Rosalyn sepertinya sudah betah.
Rosalyn mengangguk. Dia segera mengatur duduknya dan merapikan pakaian sendiri. Pemuda segak yang duduk berkongsi di dalam petak keretapi bersama-samanya itu menjentik rasa malu dalam hati si dara suntinya.
"Ada apa-apa yang cik rasakan ketika tidur tadi?" Pemuda segak mengajukan tanya. Masih bersisa kebimbangannya pada Rosalyn.
Pertanyaan sang pemuda budiman membuatkan Rosalyn terkesima. Sekilas, mimpi ngeri tadi langsung terimbas dalam ingatan. Pisau. Darah. Tubuh kaku yang bergelimpangan di lantai jalan dingin.
Sungguh, pemandangan itu menghantar gentar di hati Rosalyn. Tubuhnya menggelentar namun dia berusaha mengawalnya.
Rosalyn mengangkat muka sekali lagi, menemui renungan sang pemuda di depan yang masih setia menunggu jawapan.
'Ada... ada... ada pembunuhan...'
Ah! Andai saja dia dapat mengungkapkan kata-kata itu kepada sang pemuda. Andai saja segala yang dirasakan di dalam hati, juga apa yang dilihatnya lewat mimpi tadi dapat diterjemahkan ke dalam kata, pasti sudah dia luahkan semuanya. Namun... pengalaman masa lampau membuatkan Rosalyn tidak meneruskan niat.
Rosalyn menelan air liur. Membenam rasa takut, lalu menggeleng. Memilih untuk tidak memberikan jawapan kepada tanya sang pemuda.
YOU ARE READING
MAWAR DI WHITECHAPEL
Ficción históricaGadis desa Yorkshire bernama Rosalyn Ethelbert telah berhijrah ke kota London setelah mendapat sepucuk surat yang tidak diduga daripada keluarga yang tidak dia ketahui kewujudannya setelah hampir sedekad dia hidup bersama-sama makcik dan pakciknya s...