BAB 3

31 3 1
                                    

ROSALYN berlari pantas.


Nafas dari mulutnya terzahir dalam gumpalan udara yang dingin, disusuli hembus nafas yang berat di dada serta mengah yang pendek. Senada dengan langkah larian kakinya.


Dalam pada dia melajukan langkahan kaki, Rosalyn menoleh.


Pandangannya tertumpu ke belakang, ke arah jalan dengan bangunan sunyi yang ada di kiri dan kanan. Mencari-cari sesuatu yang mengejar dia sejak tadi. Pun begitu tidak kelihatan pada matanya bayangan itu. Yang menyambutnya hanya desir angin dan kegelapan malam.


Rosalyn mematikan seketika derapan kaki. Sempat dia mengatur nafas sambil mengurut dada. Matanya melilau, melihat ke kiri dan ke kanan. Memastikan sekelilingnya kondusif buat dia berhenti seketika.


Tatkala itu, telinga Rosalyn menangkap derapan langkahan kaki.


Mulanya perlahan dan kedengaran jauh. Bertalun memecah suasana sepi.


Semakin lama, semakin jelas kedengaran. Mendekat ke arah tempat berdirinya Rosalyn.


Satu kelibat kemudian perlahan-lahan muncul dari arah jalan yang gelap. Bergerak perlahan-lahan dalam bayang. Tanpa suara, melainkan derapan telapak kasutnya yang bergema.


Rosalyn kaku di tempatnya. Meski bayang di depan tidak terzahir rupa, tetapi entah kenapa jantungnya berdetak laju sekali. Peluh di dahi malah merinik dingin. Bertitik memenuhi wajahnya yang sudah pucat pasi.


Bunyi derapan kaki itu tidak lama kemudian terhenti.


Bayangan yang tadi melangkah mara ke arah Rosalyn turut sama mematikan diri. Mematung dan menyepi.


Rosalyn menelan air liur.


Dadanya semakin berdegup kencang.


Demi Tuhan, dia hendak pergi dari situ secepatnya. Akan tetapi entah kenapa kakinya bagaikan dipaku di situ. Tubuhnya juga seolah-olah dipasung sesuatu.


Ketika itu juga, bayangan yang berhenti di depannya tiba-tiba saja bergerak laju. Menderas, menuju ke arah Rosalyn, dengan tangan yang terangkat seperti memegang sesuatu.


Rosalyn melihatnya.


Sebilah pisau.


Runcing. Berkemilau dingin di bawah pancaran sinaran rembulan.


Dan Rosalyn masih kaku.


Dia tidak mampu bergerak. Tidak juga bisa menjerit, mengeluarkan suara.


Dia hanya mampu menatap mata pisau yang semakin lama semakin mendekatinya. Menunggu saja sang ajal menjemput di depan muka.


                                                                                    *******

MAWAR DI WHITECHAPELWhere stories live. Discover now