Tradycje noworoczne

14 5 0
                                    

Jak to się właściwie zaczęło?

Sylwester jest jednym z najważniejszych świąt w roku. Ten zwyczaj sięga czasów starożytnych, kiedy Juliusz Cezar ustalił początek nowego roku na 1 stycznia. Kalendarz — nazwany juliańskim — obowiązywał w Europie przez wiele stuleci. W tym artykule wyjaśnimy Wam skąd właściwie wziął się pomysł na obchodzenie sylwestra.

Sylwestrową zabawę zawdzięczamy zapewne proroctwu Sybilli, która wyznaczyła koniec świata na rok 1000. Na przełomie lat 999 i 1000 miał obudzić się smok Lewiatan, aby zniszczyć ludzkość. Gdy jednak nie doszło do katastrofy, wczesnym rankiem 1 stycznia 1000 roku, ludzie wybiegli na ulice, by świętować.

Zwyczaje noworoczne w Polsce

Kiedy słyszymy słowo „sylwester" zazwyczaj na myśl przychodzi nam bal noworoczny i fajerwerki, ale czy każdy obchodzi to święto w ten sposób?

Dawniej, w niektórych regionach Polski o północy gospodarze pukali do uli w swoich pasiekach, mówiąc: „budźcie się pszczółki, róbcie miód i wosk, już czas na was". Inni żegnali się z ubiegłorocznymi niepowodzeniami, kłopotami czy zmartwieniami, paląc snopek słomy na podwórku, a bochenek świeżego chleba na stole miał strzec domowników przed głodem. Nowy Rok był kiedyś obchodzony w podobny sposób jak Boże Narodzenie. Domowników odwiedzali kolędnicy, śpiewali pieśni, życzyli każdemu pomyślności, troski o zdrowie i obfitych zbiorów. Warto też wspomnieć, że niektóre tradycje były powiązane z magią i wróżbami. Na Pomorzu, na przykład było to wczesne wstawanie, mycie się wraz ze srebrną monetą, sprzątanie domów.

Zwyczaje noworoczne w Hiszpanii
— czyli La Nochevieja

Najpopularniejszym hiszpańskim zwyczajem sylwestrowym jest zjedzenie 12 winogron w rytm uderzeń zegara wybijającego północ, a najlepiej spożyć winogrona, stojąc na lewej nodze, aby w Nowy Rok wejść prawą stopą.

Innym — również znanym — jest wrzucenie złotego pierścionka lub kolczyka (albo obrączki ślubnej) do kieliszka z szampanem, którym wznosi się toast. Jeśli natomiast wrzucimy do niego jedno ziarenko soczewicy — w nowym roku nie zabraknie nam pożywienia. Bogactwo z kolei zapewni nam trzymanie w dłoni zielonego banknotu podczas uderzeń zegara, później należy włożyć go do zielonego woreczka, zaszyć nicią tego samego koloru i schować do szuflady, której zwykle się nie używa.

W sylwestra w wielu domach unoszą się piękne aromaty, ponieważ Hiszpanie wierzą, że mają wpływ na ich przyszłość. Cynamon zapewnia spokój i harmonię, bazylia chroni przed złymi intencjami innych, lawenda wiąże się ze szczęściem, a eukaliptus pomaga w osiągnięciem wyznaczonego celu.

Zwyczaje noworoczne w Japonii

— czyli Shōgatsu san-ga-nichi — 正月 三が日

Najważniejsza tradycja to spędzenie czasu z bliskimi. Rankiem 1 stycznia należy się pomodlić przed domowymi ołtarzami, tam podjąć postanowienia noworoczne i wypowiedzieć życzenia. W ten dzień również wręczane są dzieciom podarki (o-toshidama), a są to zwykle pieniądze. Obowiązkowo należy też odwiedzić świątynie.

Shōgatsu wiąże się z różnymi zabawami, takimi jak:

· Karuta, gra karciana, polega na połączeniu w pary 200 kart ilustrowanych fragmentami poematów, przysłów, portretami postaci historycznych i rysunkami kwiatów. Sędzia odczytuje część tekstu, a gracze muszą odszukać jego zakończenie. Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się wszystkich kart, a przegrany zakłada worek na głowę.

·Sugoroku, gra planszowa przywieziona do Japonii z Chin w VI wieku, potrzebne są do

niej dwie kostki do gry oraz po 15 krążków białych i czarnych

· Tako-age, puszczanie latawców



Zwyczaje noworoczne w Kazachstanie
— czyli Nauryz

W Kazachstanie aż 25% ludności to Rosjanie, a wpływ kultury rosyjskiej sprawił, że w tym państwie obecnie Nowy Rok obchodzony jest 1 stycznia, lecz tradycyjny Nauryz jest świętowany w pierwszy dzień wiosny. Wywodzi się z kultury perskiej, a jego nazwa oznacza „marzec". Jeśli w ten dzień urodzi się chłopczyk nadawane mu jest imię brzmiące Nuryzbaj, albo Nauryzbiek, a dziewczynce Nauryz, Nauryzgul, lub Nargiz.

Nowy Rok obchodzony jest trzy dni, w trakcie których trwa odbywają się festiwale, koncerty znanych wykonawców oraz pokazy grup tanecznych. Można też zobaczyć zawody sportowe i tradycyjne kazachstańskie stroje.

Na festynach przygotowywany jest świąteczny stół (Dastarchan),tradycyjna polewka tzw. Nauryz Kożie (siedem składników tej potrawy symbolizujesiedem cnót lub zalet).









Wattmonths (styczeń)Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz