Chapter 6

11 1 0
                                    

Syahira mengambil sarung tangan. Matanya terpejam rapat. Debaran di dadanya semakin hebat. Walaupun ini bukan pertama kali dia bedah orang. Dia bimbang, tiada kerjasama dengan jururawat dengan Nurse. Nafas ditarik dalam-dalam. dia perlu lakukan yang terbaik.

"Bius?" Syahira bertanya meminta kepastian. Matanya melihat doktor pakar bedah itu membuka kelopak mata pesakit. Dia memberi isyarat pada Syahira. Pembedahan boleh dilaksanakan.

Syahira menadah tangan untuk meminta terhadap Ilahi untuk memudahkan urusannya. Segala-galanya boleh terjadi. Berkat dari pengalamannya. Dia masih boleh kawal keadaan.

"Bismillah." Bisik Syahira setelah pisau bedah dicapai. Baru saja pisau bedah itu ingin mengoyak kulit pesakit. Gerakan tangannya terhenti.

Mata Syahira membulat besar. Kakinya berundur beberapa tapak ke belakang. Pisau bedah diletakkan semula di tempat asal.

"Ahg..." Syahira mengaduh kesakitan apabila dadanya terasa sakit. Nafasnya terasa sesak. Tangannya mengigil hebat. Dirinya mula diserang ketakutan benda yang tidak pasti.

"Doktor. Doktor boleh teruskan ke?" Nurse di sebelah Syahira mengusap kasar belakang tubuh Syahira. Resah hatinya melihat wajah disebalik maks berubah pucat!

"Sa... Saya okey..." Syahira menarik nafas dalam-dalam. Matanya terpejam rapat. Mencari kekuatan dalam jiwanya. Serentak dia melepaskan nafas dengan kasar. Syahira kembali mencapai pisau bedah. Matanya terpejam rapat. Debaran di dadanya semakin hebat. Dia cuba mengatur semula nafasnya.

Apabila pernafasannya sedikit teratur. Syahira mencelikkan mata. Pisau bedah menoreh dalam kulit di abdomen pesakit.

Matanya masih melihat peluru yang berjaya menembusi abdomen musuh. Baru saja dia ingin mengeluarkan peluru. Tanganya kembali mengigil. Syahira menegakkan badan dari terus menundukkan. Setapak langkah berundur ke belakang. Matanya terpejam rapat. Gigi diketap kuat. Tak guna. Kenapa dia teringat kejadi hitam itu?

"Doktor boleh teruskan ke? Kalau tak boleh. Saya boleh minta tolong doktor pakar la..."

"Jangan!" Kepala digeleng kasar. Akhirnya Syahira maju semula ke hadapan. Badannya kembali membongkok. Dengan berhati-hati, Syahira mengeluarkan peluru.

Semua orang di bilik bedah terkaku melihat Syahira masih mampu jalankan tugas dengan jayanya. Belum sempat Syahira menarik nafas lega. Satu suara menyesakkan suasana.

"Darah drop!"

"Pernafasan pesakit juga drop."

"Denyutan nadi pesakit semakin lemah!"

Syahira tersentak mendengar suara cemas nurse dan pembantu doktor itu. Matanya memandang beg yang mengandungi darah. Kemudian matanya memandang pula mesin denyutan jantung. Giginya diketap kuat.

"Ganti beg darah sekarang!" Serentak dengan arahan Syahira. Beberapa nurse memecut keluar dari bilik pembedahan. Mengambil beg darah yang baru.

Syahira menekan tengah dada lelaki itu. Matanya terpejam rapat. Mengharapkan CPR yang dia lakukan membuat nadi lelaki itu makin teratur.

Kepalanya terasa berat. Hampir saja dirinya tumbang. Terasa seseorang mencengkam lengannya. Matanya memandang orang yang menghalangnya itu. Alangkah terkejutnya melihat abang iparnya ada di sebelahnya.

"Dok...doktor Umar..." Umar tersenyum pahit. Pandangan lembutnya dibalas dengan pandangan sayu oleh Syahira. Air mata Syahira jelas kelihatan.

"Kerja yang baik, Hira. Berehatlah." Syahira tersentak apabila Umar menarik tubuhnya jauh dari pesakit. Kepalanya terasa berat. Dahinya berkerut menahan rasa sakit di kepalanya. Matanya terpejam rapat.

ASY NURMAIRA Where stories live. Discover now