الفصل الخامس |صداقة |

350 49 15
                                    

الكومنتات او الفوت ممكن تشجعني جدًا لو حد تعب نفسه علشان يفرح قلب يوكا دا لو أهمكم اصلًا
😏
*******

صلي على شفيع الأمة

**********
نزلت هي من السيارة ثم تقدمت من الباب التي ستدخل منه .. لفت له وأشارة بيدها مودعه أياه ...سرح قليلًا في هذا المشهد وهو يرفع لها يده لتوديعها لكن سرعان ما تلشت بسمته وهو يتذكر منظرها وهي تمسك تلك المادية بين يدها .
سفيان -"سبحان مُغير الأحوال الشكل والتصرفات لا وكمان تشريع وبتمسك مطوة آه البنات جرالها ايه بس ؟ ."

أنهى حديثه مع ذاته ثم قاد سيارته ينتظر أن ينهو جميع محاضرتهم لبدأ أول يوم في تعليمهم القيادة .

********
بعدما أنهوا جميع محاضرتهم يسيرون لينتظروا عائشة في ساحة الجامعة .

أميرة -"مالك يا بنتي وقفتي مرة واحدة كده ليه ؟ "

تاج -"الولد اللي جاي علينا دا. "

أميرة -"ماله ؟"

تاج -"شافني أمبارح وانا بعيط وكان عايز يساعدني بس انا سبته وجريت شكلي كان وحش اوي ."

بالفعل تقدم منهم ذلك الشاب ثم قال بأبتسامة -"بعد ما مشيتي أمبارح قولت إني شوفتك قبل كده لحد ما أفتكرت إنك الأولى على الدفعة السنة اللي فاتت ... انا أسمي ياسين . "

أبتسمت له ثم قالت -"أهلًا . "

أمسكت أميرة يدها وهي تذهب بها -"معلش يا أستاذ ياسين عندنا محاضرة ."

أبتسم إلى طيفهم وهو مبتسم قليلًا .

تاج -"في ايه ؟ بقولك شكلي كان وحش كده شكلي بقى زبالة أوي دي تاني مرة الله يسامحك .... وبعدين محاضرة ايه اه ؟"

-"محاضرة سواقة ... يلا مشوفكيش واقفة معاه بعد إذنك ."

*************
يقفون في أحد الأماكن الفارغة جميعهم يستندون على السيارة عدا سفيان و عائشة الذين يقفون يتشاجرون .
يرفع صوته عليها وهو يقول -"انا مش ناوي أكسر عربيتي هيتعلموا على عربيتك انتِ ."

-" الإثنين يا سفيان انا هعلم أميرة بعربيتي وانتَ مسك بعربيتك وبعدين تاج ."

-"مسك لا بالله عليكي خدي هنا ."

بعد مرور نصف ساعة فعلت عائشة ما تريد وهو يعلمها جميع الأشياء النظري فقط ثم قال لها
-"يلا أطلعي بقى . "

أبتسمت له ببلهاء من جملته لسهولتها ثم فتحت باب السيارة وخرجت منها وأغلقت باب السيارة وأشارت له من النافذة بأبهامها أن كل شيء أصبح تحت السيطرة

-"أللطم على وشي يا بت بقالي ساعة بشرح وبفهمك ...."
قاطعت باقي حديثه وهي تتحدث معه من نافذة السيارة
-"تلطم ليه بس مش انتَ اللي قولتلي أطلعي؟ وانا طلعت ."

الفسحجية حيث تعيش القصص. اكتشف الآن