Bab 5

360 14 2
                                    

SAKIT perut Safa ketawakan si Sudin. Rozie yang mendengarnya sudah terlopong. Kebetulan sekarang memang dia pulang ke kampung disebabkan bercuti semester. Tak sangka Sudin memang lurus bendul. Nampak saja bijak tapi kalau melibatkan Safa, terus jadi bodoh.

“Tak baik kau buat dia macam tu, Safa. Dia tu nampak sangat sayangkan kau.”

“Tau tak apa. Aku ni dah banyak kali bagi dia hint. Aku tak ada hati dekat dia langsung. Nak juga kejar cinta aku. Mendapatlah!”

“Kalau kau tak ada hati dekat dia, kenapa tak terus terang aje? Bukan sehari kau mainkan dia. Dah dekat dua tahun tau,” luah Rozie.

Dia masih ingat ketika mereka di Tingkatan Lima. Dia yang cadangkan mereka berkawan baik. Tapi tak adalah sampai ke tahap sekarang.

“Aku cuma gunakan dia untuk ajar aku subjek yang aku lemah. Tak dinafikan, dia tu berguna juga. Sekurang-kurangnya, keputusan SPM aku tak adalah teruk sangat. Kau yang suruh.”

“Ya. Tapi tengoklah sekarang. Dah makin teruk ni.”

Safa mencebik. Lelaki itu bukan saja pandai Matematik. Dia masih ingat ketika dia perlu siapkan kertas kerja Sejarah dulu. Disebabkan Sudin bijak, lelaki itu sanggup membuat kertas kerja itu untuknya. Dan hasilnya, dia mendapat keputusan yang baik.

“Kau tak rasa diri tu kejam ke?”

“Eh! Mana adalah. Aku ni kira baik jugalah sudi lagi nak berkawan dengan dia. Cuma dia tu tak reti bahasa. Dah bagi betis, nak paha pula. Ada hati nak ajak aku bercinta. Setakat sijil STPM, kerja toreh getah, memang aku tak hadaplah.”

Rozie menggeleng sedikit. Ada masanya dia kurang gemar dengan cara Safa. Suka sangat menghina orang yang tak berharta. Mungkin disebabkan gadis ini lahir dalam keluarga yang berada.

Safa hanya dibesarkan oleh ayahnya selepas ibunya meninggal dunia. Kata Safa, ayah tak mahu berkahwin baru sebab takut Safa didera ibu tiri.

“Kau memang tak ada perasaan langsung ke dekat Sudin tu?”

“Yang kau asyik tanya soalan sama ni dah kenapa?”

“Tak adalah. Dah lama kau berkawan rapat dengan dia. Takkan tak ada rasa apa-apa?”

Safa terdiam seketika. Memang dulu dia selesa berkawan dengan lelaki itu tanpa melibatkan soal hati dan perasaan. Sehinggalah lelaki itu mengaku sukakan dia, Safa menyambut huluran itu kerana dia inginkan sesuatu daripada Sudin. Tapi disebabkan kata-kata Farid tempoh hari, egonya tercabar.

“Kenapa diam?”

Ternaik bahu Safa. Dia berdeham sedikit.

“Aku balik dululah. Dah lama sangat aku duduk sini. Nanti ada masa, aku singgah rumah kau lagi.”

“Yalah. Hati-hati jalan tu.”

Safa berjalan kaki menuju ke rumahnya. Fikirannya masih teringatkan perbualannya tentang Sudin. Betul ke selama ini dia langsung tiada hati terhadap lelaki itu?

Pon!

Hampir luruh jantung Safa. Dia berpaling ke belakang. Nafas dihembus kasar. Jelingan tajam diberikan kepada lelaki itu.

“Nak balik ke? Jom, aku tumpangkan kau.” Tempat duduk di belakang motosikalnya ditepuk lembut. Tanda dia mahu gadis itu duduk di situ.

“Aku boleh jalan kaki. Bukannya jauh rumah aku dari sini.” Gara-gara basikalnya rosak, terpaksalah dia berjalan kaki.

“Janganlah jual mahal. Panas ni. Jomlah.”

Safa tidak mengendahkan permintaan Farid. Cepat-cepat dia tinggalkan kawasan itu.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Feb 10 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Cahaya Buat Safa ( Revamp) -Akan datang-Where stories live. Discover now