HUBUNGAN Sudin dan Safa semakin rapat. Malah mereka berdua sering keluar berjumpa di perpustakaan untuk belajar bersama-sama.
Beberapa hari yang lepas, Safa hadiahkan dia sepasang kasut. Sungguh dia terharu dengan pemberian gadis itu. Hari ini sekali lagi mereka bertemu sebelum gadis itu menduduki peperiksaan SPM.
“Sedap tak?”
“Sedap. Pandai Safa masak.”
Tersengih-sengih Safa. Hari ini dia masakkan sambal daging hitam untuk abah. Kebetulan dia ada masak banyak. Tak salah dia berikan sedikit kepada lelaki ini.
“Safa ikut resipi arwah ibu. Hari tu masa Safa kemas rumah, terjumpa buku lama arwah.”
Sudin sekadar mendengar gadis kesayangannya itu bercerita.
“Kalau arwah masih ada, mesti dia masak lagi sedap.” Bergetar nada suara Safa. Sejak kecil lagi dia tak pernah merasakan kasih sayang seorang ibu. Hidup dia hanya ada abah.
“Safa anak yang baik. Doakan semoga arwah berada dalam kalangan orang yang beriman. Abang pun rindukan emak dan ayah. Mereka pergi dalam keadaan mendadak.”
Sudin tak pernah lupa. Ketika itu dia baru berusia 10 tahun. Tiba-tiba saja dia mendapat tahu ayah dan emak terlibat dalam kemalangan ngeri. Kakaklah yang besarkan dia sehingga sekarang.
“Betul juga. Sekurang-kurangnya Safa masih ada abah walaupun garang namatey.”
Serentak mereka ketawa.
“Jangan sedih. Tak lama lagi Safa nak exam. Abang doakan Safa dapat jawab. Paling penting, Safa dapat keputusan yang baik.”
Safa mengangguk laju. Dia tak sabar nak tamatkan SPM. Jujur, dia sudah tiada hati nak sambung ke mana-mana. Abah dia banyak duit. Buat apa dia perlu bersusah payah bekerja?
“Abang nak sambung belajar ke nanti?”
“Haah, itu impian abang. Niat abang, abang nak ubah nasib keluarga abang. Safa pun tahu, hidup abang macam mana sekarang.”
Safa tersenyum kelat. Tipulah dia tak kesian. Hidup lelaki itu ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.
“Tapi tengoklah dulu. Kalau abang ada duit, abang sambunglah. Abang tak nak susahkan Kak Mah.”
Sebut pasal kakak lelaki itu, barulah Safa terfikirkan sesuatu.
“Kak Mah tu memang tak nak kahwin ke?”
Terkejut Sudin dengan soalan tak dijangka itu.
“Kenapa Safa tanya?”
“Yalah. Kak Mah tu kan kira dah layak berkahwin. Dengar cerita, ramai nak jadikan Kak Mah sebagai isteri. Jual mahal sangat kut.”
Meluat juga Safa dengan Salmah. Orang dah nak jaga, terima ajelah. Nak juga hidup susah.
“Kak Mah bukan memilih. Dia cuma tak nak tersalah buat pilihan. Abang tak suka Safa cakap macam tu tentang Kak Mah.”
Safa terdiam. Suara Sudin sudah berubah tegang. Tahu sangat dia yang Sudin terasa hati dengan kata-katanya tadi.
“Err… lepas ni temankan Safa pergi beli alat tulis.” Sengaja dia menukar topik perbualan.
“Hmm…” Sudin sekadar menggumam. Nasi yang dibekalkan oleh Safa dihabiskan secepat mungkin.
“Abang marah Safa ke?”
Sudi menghembus nafas panjang. Hanya gelengan diberi sebagai jawapan.
“Betul tak marah?”
“Ya, abang tak marah.”
“Kalau macam tu, senyum dulu. Barulah hati Safa tenang.” Safa kerdipkan anak matanya berkali-kali.
Spontan ketawa Sudin terlepas. Sungguh kehadiran gadis ini buat hidup dia makin ceria.
❤️❤️
AKHIRNYA Safa dah tak perlu penatkan kepala dengan belajar lagi. Sudah sebulan peperiksaan selesai. Sudin pun sekarang sedang menduduki peperiksaan STPM.
“Kau dengan Abang Sudin macam mana?” soal Rozie.
Mereka sekarang sedang melepak di bilik Safa.
“Macam tulah.”
“Jadi kau masih dengan dia?”
Safa tak tahu nak beri jawapan sebenar. Ikutkan dia boleh saja buat tak peduli tentang lelaki itu. Tapi setiap kali dia tatap wajah Sudin, dia jadi tak sampai hati.“Kau ada plan nak sambung mana-mana?” soal Rozie.
“Malaslah. Aku nak duduk kampung aje.”
Bulat mata Rozie.
“Kau biar betul? Takkanlah kau tak nak sambung belajar?”
Laju Safa menggeleng.
“Aku dah penat menghadap buku. Lagipun abah tak paksa aku. Jadi aku buat keputusan tak nak sambung.”
Terkilan juga Rozie dengan jawapan Safa.
“Bertuahnya jadi kau. Aku ni juga yang struggle nak sambung belajar. Tapi nasib baik aku ada simpanan.”
Tiba-tiba Rozie teringatkan Sudin.
“Abang Sudin tu nak sambung belajar ke?”
“Entah. Dia cakap nak sambung, itu pun kalau dia ada duitlah.” Acuh tak acuh saja Safa menjawab.
Rozie menghembus nafas yang terasa berat.
“Kesian dia. Aku harap sangat Abang Sudin dapat pergi belajar. Dapatlah dia ubah nasib keluarga dia.”
Safa angkat kedua-dua belah bahunya ke atas. Dia tak berminat nak tahu tentang lelaki itu.
“Dah berbulan-bulan kau kawan dengan Abang Sudin, mustahil kau tak suka dia?”
Terbatuk Safa. Wajah Rozie dipandang dengan renungan tajam.
“Aku suka dia?” Jari telunjuk dihala ke wajah sendiri.
Rozie angguk laju.
“Lambat lagi. Aku ni terpaksa aje tau buat baik dekat dia. Ikutkan hati, malas dah nak melayan dia.”
“Tak baik cakap macam tu. Kalau tak suka, tak salah kau berkawan dengan dia.”
Sakit hati Safa. Sejak dari dulu lagi Rozie tak habis-habis nak sebelahkan lelaki itu.
“Tak payahlah cerita pasal dia. Kita cerita pasal hal lain.”
Rozie pun dah malas nak bercakap tentang Sudin. Dia sebenarnya kasihan dengan lelaki itu. Nampak Sudin ikhlas berkawan dengan Safa. Menyesal pula dia berikan cadangan bodoh kepada Safa dulu.
🥲
Yalah tak suka Safa. Rozie dah bagi nasihat. Jangan menyesal sudah.
YOU ARE READING
Cahaya Buat Safa ( Revamp) -Akan datang-
RomanceDibuka Mac nnt. Dan ekslusif berada di KLAB 2024 pada 22 feb-25 Feb nanti di Pasar Seni.