SAFA pening kepala nak menyelesaikan kerja Matematik. Dia betul-betul tak suka kerja kira-mengira ni. Kenapalah subjek ini wujud di sekolah?
“Aku malaslah nak buat.” Safa campak pensel ke atas meja.
Terperanjat Rozie. Tiba-tiba saja Safa mengamuk.
“Kau dah kenapa?”
“Kau tengoklah. Satu soalan pun aku tak reti. Cikgu Meon tu pun satu. Kenapalah banyak sangat dia bagi soalan?”
Sejak nak periksa ni, boleh dikatakan setiap kali mata pelajaran Matematik, cikgu mereka akan berikan hampir 30 soalan latih tubi.
“Matematik ni kalau nak pandai, memang itulah caranya. Hari-hari menghadap soalan, pandailah nanti.”
“Masalahnya aku rasa macam aku ni bertambah bodoh adalah. Kau pun sama aje macam aku, Rozie.”
Tersengih-sengih Rozie. Tapi dia tak kisah. Sekurang-kurangnya dia mencuba juga siapkan kerja yang diberi cikgunya itu. Tiba-tiba dia teringatkan seseorang.
“Eh, kejap. Kau kenal tak dengan Abang Sudin?”
Safa menjulingkan biji matanya dengan riak bosan.
“Kau cakap macam aku baru pindah sehari dekat sini. Dah tentulah aku kenal mamat miskin tu. Dia tu pekerja abah aku.”
Terus berubah air muka Rozie. Kepala digeleng berkali-kali.
“Tak baik kau cakap macam tu.”
“Tak kisahlah. Kau nak cakap apa pasal dia?” soal Safa sambil membetulkan ikatan rambut. Kuat pula angin di beranda rumahnya.
“Abang Sudin tu pandai Matematik. Apa kata kau minta dia ajar kau? Eh tak… maksud aku, ajar kita berdua.”
“Euww… tak naklah aku.” Hampir terjerit Safa.
Memang taklah dia nak berbaik dengan budak bau getah tu. Nak dekat pun dia rasa nak termuntah.
“Kau nak dapat keputusan okey ke tak? Kita ni dah nak SPM tau. Kau cubalah ambil kesempatan sikit dekat dia. Cuba berbaik dengan Abang Sudin tu. Lepas SPM, kau tak payahlah lagi pedulikan dia.”
Safa termenung seketika. Bagus juga idea Rozie. Dia pun bukannya ada hati terhadap Sudin. Tak salah dia gunakan kepandaian Sudin untuk kepentingan dirinya sendiri.
“Tapi macam mana kalau dia betul-betul suka aku?”
Rozie ketawa sedikit.
“Dia memang dah lama suka kau. Bukan suka tipu-tipu.”
Safa menghembus nafas dengan kasar.
“Itu yang aku risau. Aku takut mamat tu psiko. Nanti bila aku nak tinggalkan dia, dia cederakan aku ke. Hish… takutlah.” Meremang bulu roma Safa.
Jatuh rahang Rozie. Jauh betul imaginasi Safa.
“Jangan nak merepeklah. Aku yakin Abang Sudin tu baik. Kau carilah jalan supaya dia sendiri yang tinggalkan kau.”
Safa cuba menghadamkan kata-kata Rozie. Dia masih teragak-agak untuk menerima cadangan Rozie.
“Nantilah aku fikir dulu.”
“Kau ni penakut sangatlah. Ke kau takut tersuka dekat Abang Sudin tu?”
Bulat mata Safa.
“Kau jangan nak merepeklah. Aku tak akan suka budak miskin macam tu. Dia pun kerja dengan abah aku. Tak ada maknanya aku nak pilih dia.”
“Kau ni, janganlah nak mengata orang sangat. Abang Sudin tu rajin kerja walaupun tahun ni dia nak STPM. Manalah tahu nanti bila dia dah habis belajar, dia dapat kerja yang lebih bagus. Baru buntang biji mata kau!”
YOU ARE READING
Cahaya Buat Safa ( Revamp) -Akan datang-
RomanceDibuka Mac nnt. Dan ekslusif berada di KLAB 2024 pada 22 feb-25 Feb nanti di Pasar Seni.