"Hari ini aku keluar dengan awek aku tapi dia suruh aku ajak kau" kata Iman berdiri di depan aku. "Kenapa pula dia ajak aku ?" tanya aku balik kepada adik aku.
"Sebab dia kata tak elok kalau aku dan dia keluar berdua ja. Jadi, dia suruh aku ajak kau sekali. Tak apa kan ?" tanya Iman masih berdiri di depan aku sambil angkat double dumbbell.
"Ya tak apa, gwenchana" aku sambung makan nasi sambil tonton YouTube. "Kau takkan tak ada boyfriend?" tanya Iman duduk di sebelah aku.
"Ada, kenapa ?" aku tidak pandang Iman. Mata masih fokus di skrin telefon ku. "Tak ada apa. Sekejap lagi kau bersiap lah. Kang lambat pula--" tak sempat Iman nak habis bercakap, aku potong terlebih dahulu.
"Hey, aku bersiap awal okey !!"
"Okey"
Dalam 5 minit aku ambik bersiap, akhirnya siap juga. Aku berjalan keluar dari bilik. Kunci kereta diambil terlebih dahulu sebelum keluar. Iman sudah pun menunggu di ruang tamu.
"Dah lah, jom cepat"
Enjin di-start dan gear diubah ke R untuk undur ke belakang supaya dapat keluar dari kawasan perumahan. Gear ditukar pada gear 1 dan mula keluar dengan laju.
"Kau nak jumpa dia dekat mana ni ?" tanya aku ubah gear 2 pula. "Aman Central lah. Dekat mana lagi nak jumpa" kata Iman berhenti bermain game. Pusing wajah kearah aku.
"Kau dah kenapa tengok aku ? Aku hodoh sangat kah sampai kau tengok aku semacam ja ni ?" tanya aku mata tak berhenti tengok cermin sisi kiri kanan.
"Tak adalah cuma kau cantik. Sebaik kau kakak aku. Kalau tak.." Iman tak habiskan ayat malah sambung bermain game. Aku malas bertanya lebih jadi aku fokus memandu sahaja.
"Pakwe kau orang mana ?" tanya Iman berminat untuk tahu hal tersebut.
"Penang" jawab aku berhenti di lampu isyarat seketika. Kacang pistachio dikunyah.
"Umur berapa ?"
"31 tahun"
"Tua nya"
"Tua lah padu" aku angkat jari tumbs up keatas.
( ╹▽╹ )
Sampai di Aman Central,
Iman dan aku pergi ke tempat yang ditunggu oleh girlfriend nya. Seorang gadis mengangkat tangan keatas dan melambai. "Itu dia" aku menunding jari kearah gadis itu. Kami berdua terus pergi ke gadis itu.
"Akak Aniqah!!" gadis itu berlari kearah aku dan peluk dengan erat. "Lama tak jumpa. Akak sihat ?" tanya Amisha pandang muka aku.
"Alhamdulillah sihat" aku senyum manis. "Kau berdua nak berjalan berdua atau nak aku teman ?" tanya aku semula kepada Iman.
"Mungkin jalan berdua. Lagipun berjalan di tempat public, kan ? Nak pergi mana dulu ?" tanya Iman dengan lembut kepada Amisha. Muka Amisha sudah kemerahan.
"Kita pergi popular dengan kak Aniqah dulu, boleh tak ?" tanya Amisha masih peluk lengan aku. "Boleh ja. Jom" Iman jalan di hadapan terlebih dahulu. Sambil berjalan ke kedai popular, kami berdua rancak berborak.
"Kolej semua nya oke. Cuma kamu berdua, bila nak kahwin ? Saya tak sabar nak anak fruit ni. Mana tau saya boleh jadi aunty rich" aku buat tangan bentuk Nike di dagu dan sengih.
"Lambat lagi kak. Amisha nak belajar dulu apa semua tu" kata Amisha disebelah. "Tapi tak salah kan kalau bertunang dulu?"
Keadaan mula sepi. Kedai popular yang ingin pergi sudahpun sampai. Kami bertiga melangkah masuk ke dalam. Bahagian novel dituju. "Abe duda kita ni selalu menawan hati" kata aku menunding jari kearah novel Ammar Zahrain. Novel yang terpaling hangat selain Tuan Ziyad, Thariq dan Alpha.
Tuan Ziyad: Forbidden Love
His code name: Alpha
Thariq Ridzuwan Commandos: His Treasure
Ammar Zahrain: Obsessive Husband
( Kepada readers, wajib baca ini novel. Bagus untuk kamu 👍🏻)Amisha hanya mengambil novel Dheo's Han. "Misha hanya cukup duit nak beli ini ja kak Niqah" kata Amisha gosok kepala nya sendiri. Takkan nak suruh kau gosok pula kan ?
"Okey, nak pergi bahagian komik sekejap. Nak usha amato dengan Alex pasukan X-Venture sekejap" aku pergi ke bahagian komik seperti diperkatakan tadi. Dimana Monstar collaboration dengan Gempak Starz. Aku angkut dua komik tersebut dengan sekaligus.
Selesai membayar, aku dan mereka berdua keluar dari kedai popular. "Dah ready untuk aku lepaskan ?" tanya aku untuk ambil jalan lain pula. "Kak Aniqah nak pergi mana ja ? Tak boleh kah kalau ikut kami ?" Amisha nampak tak bersedia untuk itu walaupun di tempat public.
"Aku nak jumpa kawan aku. Kau berdua pergi lah spend time bersama" beritahu aku dekat Amisha. "Oh ya ehh? Kalau macam tu, kami pergi dulu. Dah habis, kita jumpa dekat pintu utama"
Aku hanya angguk kepala sahaja. Mereka berdua ambil jalan lain untuk berjalan berdua. "Ermmm ni kalau makan ais krim di musim panas, sedap ni" aku pergi mencari kedai ilaoilao.
"Ataupun aku patut berhenti ? Sebab tak beri apa-apa keuntungan untuk aku pun" kata aku baru dapat ais krim ilaoilao.
^_________^
Di rumah
Aku baring di atas katil dengan segera. Penat juga buang tenaga demi sesuatu yang tidak pasti.
Knock knock
"Masuk" aku ubah posisi untuk duduk di katil. Iman masuk dan biarkan pintu terbuka luas. "Nak apa ?" tanya aku terlebih dahulu.
"Aku rasa kita patut berhenti buat benda tu" kata Iman gosok belakang kepalanya. "Aku rasa aku tak nak khianati cinta Amisha dan--"
"Jadi, kau pilih girlfriend kau daripada aku kan ? Simple" aku tolak Iman keluar dari bilik aku. "Harap cinta kau kekal tanpa gangguan peyundal" aku angkat tumbs up.
"Kau tak marah, kan ?"
"Kenapa aku nak marah ?"
Iman terdiam. Tiada alasan ingin diperkatakan lagi. Memang jawapan itu agak jelas. "Kau ada girlfriend dan aku pun dah ada boyfriend. Jadi kita sebagai manusia, harus menghormati antara kita berdua"
Iman hanya angguk kepala sahaja. Dia berjalan masuk ke dalam bilik nya untuk sambung workout. "Jawapan yang aku dah tahu" kata aku tutup pintu dengan rapat.
- Tamat -
YOU ARE READING
SoG | Sister or Girlfriend ?✅🔞
Proză scurtăsalah satu pilihan bakal memberikan keuntungan *Hanya sekadar imaginasi sahaja