Bab٣

77 5 0
                                    

Jam menunjukkan pukul 5:14 subuh. Perlahan lahan kelopak mata Maya terbuka. Maya mula bangun dari baringannya. Lantas Maya berdiri dan pergi ke arah kamar mandi untuk mengambil air wudhu.

Selesai mengambil air wudhu Maya terus mengambil sejadah nya yang ada di meja sisi katilnya. Maya membentang sejadah itu di hadapan nya dan melaksanakan perintah Allah SWT sebagai hambanya.

Selesai melaksanakan perintah Allah Maya langsung mencapai Al-quran. Maya mebelek belek muka surat Al-Quran yang berada di atas rehal. Suara merdu Maya mula mengalunkan surah Al-Waqiah.

Selesai sahaja membaca Al-Quran, Maya turun ke bawah untuk pergi ke dapur. Sunyi sahaja ruangan di rumahnya. Maya membuka peti sejuk. Ada beberapa biji telur yang tersusun kemas di tempatnya. Maya mengambil biji telur dan roti yang berada di atas kabinet masakkan.

Maya ingin membuatkan sarapan untuk adik dan ibunya. Satu persatu telur itu di pecahkannya di mangkuk. Maya mengaul gaul telur itu sambil bernyanyi. Maya mula mengoles kan telur itu di roti dan letakkan roti itu di wajan panci. Satu persatu roti itu di letakkan nya.

Setelah beberapa minit berlalu, sarapan roti telur itu sudah pun siap. Maya meletakkan roti roti itu di meja makannya. Maya menutuo roti roti itu dengan tudung saji yang bewarna hijau.

Maya mula mengatur langkahnya naik semula ke biliknya. Maya ingin membersihkan diri sebab hari ini dia kerja.

Selesai membersihkan diri dan bersiap siap Maya langsung turun ke bawah dengan beg sandangnya. Maya menolak kerusi meja makan itu dan melabuhkan punggungnya.

Tudung saji mula di buka, satu roti telah pun di ambil oleh Maya. Dengan bismillah Maya makan roti itu. Kedengaran daun pintu di kuak oleh seseorang dari tingkat dua. "Maya."panggil puan Roslina. "Morning ibu!"tegur Maya dengan nada suara gembira. "Dah bangun rupanya kamu. Ibu ingat kamu belum bangun lagi."kata puna Roslina.

"Hari ni kakak kerja mi, jadi kakak kena lah bangun awal. Kalau kakak tak kerja dah lama dah kakak tidur sampai petang."ujar Maya. "Tidur je kerja kamu."bebel puan Roslina. "Hidup ni kena makan dengan tidur ibu hehehe."gurau Maya. "Amboi! berak kencing tak nak?"soal puan Roslina saja ingin usik anak sulungnya itu. Tersembur makanan dalam mulut Maya di sebab kan soalan pelik ibunya.

Laju Maya mencapai minuman yang berada di hadapannya. "Ih! Ibu ni! kan dak tersembur."marah Maya. "Padan muka kamu."gurau puan Roslina lagi sambil tertawa kecil.

Setelah lama bergurau dan berborak dengan ibunya, Maya melihat ke arah jam tangannya. Menunjukkan pukul 6:10 minit. "Ibu. Kakak pergi dulu lah."kata Maya. Maya lantas berdiri menuju ke arah ibunya. Maya menyalam tangan ibunya. "Hati hati."pesan puan Roslina. "Okie dokie."balas Maya, Maya menghadiakan ibunya senyuman manisnya.

Akhirnya Maya selamat sampai datang ke tempat kerjanya. Maya mula berjalan masuk kedalam tempat kerjanya. Beberapa pekerjanya sudah pun tiba di situ. "Selamat pagi dokter."tegur seorang pekerjanya yang bernama Aleeya. "Selamat pag juga."balas Maya sambil menunjukkan senyuman manisnya.

"Selamat pagi dr."sapa Ariana juga. Maya hanya tersenyum manis kepada Ariana. "Mana Fariha?"soal Maya. "Fariha pergi beli serapan dulu dr."balas Ariana. Maya langsung mengangguk faham.

Maya memulas daun pintu dan mutupinya selepas masuk ke dalam tempat kerjanya.


"Bos. Ada orang nak jumpa dengan bos."kata pekerja perempuan Noah. "Siapa?"soal Noah. "Dia cakap dia kawan bos."kata perempuan itu. "Hmm...Suruh lah dia masuk."arah Noah. "Baik boss."balas perempuan itu.

My LoverWhere stories live. Discover now