"Kak."panggil Qalish disebalik pintu. "Kau nak apa?"soal Maya. "Ada ornag nak jumpa kau dekat ruang tamu."beritahu Qalish. "Ouh...Laki ke perempuan?"soal Maya.
"Laki, calon suami kau lah."balas Noah. "Kejap aku turun."kata Maya. Maya langsung bangun daripada pembaringannya. Langkah mula di atur untuk menukar baju lengan panjang.
Tudung sarung di capai dan di sarung kan di kepalanya. Setelah merasakan dirinya sempurna menutup aurat, KoolFever di letakkan di dahinya agar demam panasnya sedikit menurun.
Daun pintu mula di pulas. Maya melangkah turun ke ruang tam. Terlihat Noah datang bersama ayah dan ibunya.
Maya langsung mengukirkan senyuman yang manis kepada ayah dan ibu Noah. "Maya meh sini calon suami kamu dah datang."kata Puan Roslina.
Maya langsung mengatur langkahnya. Maya mula melabuhkan punggungnya di sebelah ibunya. Senyuman nya masih terukir elok di bibirnya. Walaupun itu hanyalah senyuman palsu.
"Kamu Maya Hijjanah kan?"soal Puan Khadeejah. Maya mengangguk. "MasyaAllah cantiknya kamu ni. Patut lah Noah suka dekat kamu."puji Puan Khadeejah.
"Terima kasih Puan Khadeejah."balas Maya. "Eh, jangan panggil Puan Khadeejah. Panggil je sy ibu, ibu kamu."kata Puan Khadeejah sambil tertawa kecil.
"Cantik anak dara akak ni."puji Puan Khadeejah lagi. Tertawa kecil terus Puan Roslina mendengar pujian itu. "Muka dia ni kebanyakkan ikut ayah dia."kata Puan Roslina.
"Untung akak ada anak macam Maya. Cantik,rajin,pandai jaga aurat. Saya suka dengan Maya ni lembut je wajah dia apalagi suara."berguni guni Puan Khadeejah memuji Maya. Maya hanya tersenyum nipis.
"Maya pergi dapur dulu tau ibu."kata Maya. "Ha pergi lah."jawap Puan Rosllina.
Maya mula mengangkat punggungnya untuk pergi dari situ.
"Makcik, boleh tak saya nak tmpang tandas makcik?"soal Noah. "Ouh, boleh tak kan tak boleh."jawap Puan Roslina. "Terima kasih makcik."ucap Noah.
Noah mula bangun dari duduknya dan begerak pergi ke dapur. Senenarnya dia tidak ingin pergi ke tandas tetapi dia ingin bersama sama Maya.
Kelihatan Maya sedang minum air di dekat kabinet. Maya masih tidak perasan yang Noah ada di sebelahnya. "Hai hottie."sapa Noah.
"Eh, kenapa awak dekat sini?"soal Maya. "Tak boleh ke aku dengan tunang aku sendiri?"soal Noah. Soalan Noah di biar sepi tanpa jawapan.
Maya hanya memandang sayu gelas yang dia genggam. Pikirannya masih tidak boleh melupakan Hanif. Hanya Hanif yang bermain dalam pikirannya.
Pikirannya membayangkan yang keluarga Hanif datang untuk melamarnya tetapi sayang...Yang melamarnya sekarang ialah kawan Hanif.
"Mesti best kan kalau keluarga Hanif yang datang sini melamar aku."desis Maya tanpa menghirau kan Noah yang berada di sampingnya.
Noah mengetap rahangnya. Tangannya mula di kepal menjadi buku lima. Geram dia bila Maya menyebut pasal Hanif lagi. "Jangan sebut nama dia lagi Maya, aku tak suka."kata Noah.
Noah mula mendekati Maya. Noah terus menyekat gadis itu dengan tangannya berada di kabinet. Noah memandang tajam anak mata gadis itu.
YOU ARE READING
My Lover
RomanceDahulu Maya hanya ingin menyimpan sahaja perasaan cintanya terhadap Hanif hinggah lah dia menginjak umur 20 tahun. Tapi belum sempat Maya ingin mengungkap kan rasa cintanya terhadap Hanif, kawan Maya telah pun beritahu Maya bahawa Hanif akan berkhaw...