Bab٤

72 6 0
                                    

"Assallammualaikum."salam Amy dan Elliz sebelum masuk kedalam rumah puan Roslina. "Waalaikumsalam."jawap puan Roslina di sebalik pintu. Daun pintu mula di pulas.

"Eh, kamu dua rupanya."kata puan Roslina. Amy dan Elliz langsung tersengih. Amy dan Elliz terus menyalam tangan puan Roslina.

"Boleh kami jumpa Maya tak makcik?"soal Amy. "Boleh, Maya ada dekat bilik. Katanya busy sikit."kata puan Roslina. "Ouh, baik makcik. Terima kasih."kata Amy.

Amy dan Elliz langsung mengatur langkah naik ke bilik Maya. "Assallammualaikum Maya."salam Amy dan Elliz. Maya yang yang mendengar salam dari kawannya di sebalik pintu, Lantas Maya berdiri menuju ke pintu. Daun pintu di pulas Maya.

"Eh, korang rupanya. Masuk lah."jemput Maya. Amy dan Elliz masuk ke dalam bilik Maya. "Kenapa korang dekat sini?"soal Maya. "Macam ni Maya, kitorang nak jumpa kau sebab kitorang ada sometihing nak cakap dengan kau."jelas Amy.

"Ha bagitahu lah."kata Maya. "Tapi kalau kitorang bagitahu kau pasal benda ni, tolong jangan nagis ye."pint Amy, khawatir dia dengan kawannya ini. "Ye,ye, beritahu je lah."kata Maya.

"Betul kau tak nagis?"soal Elliz. "Haah.InshaAllah."balas Maya. "Betul kau tak nagis?"soal Amy lagi sekali. Maya sudah pun bengang dengan soalan mereka berdua ini. Ada juga yang di humban keluar tingkap ini.

"Korang boleh tak juat straigth to the point aku banyak kerja ni."marah Maya. "U...Sabar Maya. Ok kitorang beritahu kau ye."kata Amy.

"Macam ni...Hanif nak khawin."ujar Amy dan Elliz serentak. Maya yang mendengar kata kata dari Amy dan Elliz, Maya tidak percaya. "Korang tipu kan?"sol Maya.

"Tak. Kitorang tak tipu Maya. Noah yang beritahu kitorang yang Hanif nak khawin, Noah suruh beritahu kau. Lagi pun Hanif jdmput kita."jelas Elliz. Tiba tiba berair aira mata Maya disebab kan penjelasan itu. Sedaya upaya air matanya di tahan daripada mendarat di pipi.

Maya hanya menayangkan senyuman palsunya di depan kawan kawannya. Dia tidak boleh meangis sekarang. Apalagi di depan rakannya. "Oh...Alhamdulillah."ucap Maya sambil tersenyum plastik. Padahal hatinya sangat sakit saekarang. Sumpah sakit.

"Sabar ya Maya."pujuk Amy. Amy mula menarik lengan Maya agar mendekatinya. Amy memeluk sahabatnya itu. Amy tahu yang Maya sebenarnya sedih. Elliz mengusap ngusap tangan Maya. "Kitorang tahu kau sedih Maya. Kitorang tahu."kata Elliz sambil memandang tepat ke anak mataku dengan riak wajah simpati.

Akhirnya setitis demi setitis air mata yang sedaya upaya di tahan itu mengalir di pipi Maya. Elliz dan Amy memeluk tubuh badan ku dengan Erat. Makin laju air mata Maya mengalir. "Sabar Maya...Sabar...Aku tahu kau kuat. Kau kuat Maya."pujuk Amy. Perlahan lahan pelukkan mereka di leraikan.

Tangisan Maya semakin teruk. Maya menagis teresak esak di depan Amy dan Elliz. Maya tahu berdosa jika kita menagis disebab kan lelaki yang bukan mahram. Tetapi Maya sudah tidak boleh tahan menahan tangisannya. "A...Aku suka dia...Tapi aku bodoh...Aku tak beritahu dia awal awal!"kata Maya dengan tangisan dan esakkannya.

"Shhh...Sabar Maya."pujuk Elliz. "Banyak lagi lelaki yang boleh kau pilih Maya."kata Amy. "T...Tapi aku suka dia...Dah lama aku suka kat Hanif...Aku suka dia sejak form one lagi."kata Maya. "Dah tu jangan nagis. Kau kuat ok Maya. Jangan macam tu ye."pujuk Amy dan Elliz.

Perlahan lahan tangisan Maya mula meredah. "Dont cry ok pretty."pesan Elliz. Maya hanya menayangkan senyuman palsunya. "Thank you sebab dah ada dengan aku sejak kita tingkatan satu. Korang lah sahabat aku yang paling setia."kata Maya.

"Sama sama. Kau nak ikut tak nanti...pergi majlis kahwinan Hanif ahad ni?"soal Elliz, rendah nada suara Elliz menyoal Maya. "Boleh je."kata Maya sambil tersenyum. "Kau ok kan?"soal Amy. "Ye aku ok."balas Maya. "Ok.kitorang balik dulu ya Maya."pamit Elliz dan Amy. "Ouh...Ok."balas Maya.

Sebaik sahaja Amy dan Elliz pamit pulang, Maya begerak ke arah meja soleknya. Maya melabuhkan punggungnya di hadapan meja soleknya. Maya melihat dirinya di depan cermin itu.

"Mungkin Hanif bukan jodoh aku...Takpe kau kena kuat Maya."kata Maya di depan cermin itu.

TING!

Satu mesej masuk dalam aplikasi WhatsApp Maya. Maya mencapai handphonenya yang berada di hujung meja soleknya. Aplikasi WhatsApp di tekan oleh Maya.

Noah
-Amy dan Elliz dah beritahu kau pasal Hanif ke?

Maya Hijjanah
-Haah dah.

Noah
-Are you cry?

Maya Hijjanah
-Tak lah...saya ok je.
Nafi Maya.

Noah
-Jangan nangis untuk lelaki yang bukan mahram kau Maya.

Maya Hijjanah
-I know.

Noah
-Kau pergi tak majlis khawin Hanif?

Maya Hijjanah
-Pergi nak juga saya nampak Hanif tengah bahagia dekat majlis perkhawinan dia.

Noah
-Ok,nanti hari ahad aku ambil kau.

Maya Hijjanah
-Tak payah lah.Saya boleh pergi sendiri.

Noah
-Takde takde,nanti ahad aku ambikkau.No bantahan.

Maya Hijjanah
-Suka hati awak lah Noah.

Noah
-Okey hottie.

Maya terus mematikan skrin layar handphonenya. Maya meletakkan handphonenya itu kembali ke meja soleknya.

Lantas Maya bangun dan menuju ke pintu biliknya. Daun pintu di kuak perlahan. "Akak. Meh lah turun makan ibu ada buat sanggar ni."ajak Qalish. "Ouh...Ok."balas Maya. Maya langsung melangkah turun ke bawah.

"Asal mata kau sembam?"soal Qalish. Pertama kali dia nampak mata kakaknya itu sembam. "T...Takde apa lah, aku oke je."nafi Maya. "Kau kalau ada masalah cakap dengan aku, jangan nak pendam sendiri."kata Qalish sanggar yang berada di tangannya itu mula di makan. "Aku ok lah, tadi aku nagis sebab novel spine aku patah."bohong Maya.

Dia tidak ingin adiknya risau akan dirinya. "Ouh...Pasal novel pun nak nagis."kata Qlish.
"Kakak."panggil puan Roslina yang berada di luar rumah. "Ye bu."sahut Maya. "Meh sini makan sanggar ibu buat."kata puan Roslina. "Ok, bu."balas Maya.

Maya terus berlalu keluar untuk teman kan ibunya di luar. Maya melabuhkan punggungnya di kerusi sebelah ibunya. Maya mengambil satu sanggar dan makan sanggar itu. "Ibu, boleh tak nanti hari ahad kakak nak keluar?"soal Maya.

"Kakak nak pergi mana?"soal puan Roslina kembali. "Kakak nak pergi majlis khawin kawan kakak."beritahu Maya. "Ouh...Pergilah ibu oke je."balas puan Roslina. "Ok bu."kata Maya.

COUNTINUE...

Maaf ye semua kalau wattpad sy ni tak best🙏 i will try untuk best kan wattpad ni i hope korang jgn lh buang list wattpad story ni🙏

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Maaf ye semua kalau wattpad sy ni tak best🙏 i will try untuk best kan wattpad ni i hope korang jgn lh buang list wattpad story ni🙏

My LoverWhere stories live. Discover now