الفصل السادس

46 4 0
                                    

الفصل السادس.............

...بعد أن استئذنت قمر والدها للخروج لشراء بعض الملخصات وايضا للذهاب لإسراء للمذاكره معاها...اشترت مااحتاجته من ملخصات وقامت بتصوير كل كتاب على حدا بحيث أصبح لديها اصل من كل ملخص وصوره منه .....ثم ذهبت لصديقتها بعدها وهى  تحت الشقه اتصلت بها .....لنسمع رنين هاتف بجوار اسراء....ترررن ترررن....
اسراء: ايوه يا قمر 🥰... لا تمام انا جاهزه اطلعى يلا نذاكر شويه بس انا لسه مجبتش الكتب هذاكر معاكى على ما أجيب اشطا 😉🤫....ماشى ياختى 🤦🏻‍♀️😁.....لتصرخ بعدها بصوت عالى على والدتها فوزيه
اسراء:  ماما قمر طالعه تذاكر معايا دلوقتى اعمليلها بقى كوبية العناب الساقع بدل ما تدخل تعمله هيا زى المره اللى فاتت😁😅
فوزيه: يا ساتر يارب 🤲🏻 حاضر يا قلب امك قومت اهو ...لتدخل سريعا الى المطبخ لكى تعد المشروب المفضل لصديقة ابنتها الشقيه التى  كانت رغم اندهاشها من شجاعة وجرأة تلك الفتاه إلا أنها أطمئنت على وجود ابنتها معها وأنها صديقه جيده لها وحتى تعرفت على والدتها وصادقتها وارتاحت معها....ودقائق وكان الجرس يرن بتلك النغمه المعهودة ...تك تك تاك تك .........
لتدخل قمر : انا جيييييت😅 ....لترد اسراء مغمغمه
اسراء: ضلمت البييييت 😁.......
قمر: هاااا رخمه 😁...امك فين 🤔....
اسراء: جوه ادخلى .........فوزيه وهي قادمه
فوزيه : انا هنا يا قمر 🥰
قمر: فوزيه جميلة الجميلات ده انتى اللى قمر عليا النعمه 😉😘 هاتى حضن .....
فوزيه: خدى يا قلبى 😍😘
اسراء : ماشاء الله   بحسك بنتها مش صحبة بنتها 🤔😁😅
لترد فوزيه : بنت صحبتى تبقى بنتى يا عبيطه لما تكبرى هتفهمى ....لترد عليها  قمر
قمر: صح يا فوزززز وكمان انا عارفه  انى انا لزجه فا مفيش حد يتحملنى زى زينبو قدرها بقي خلفتنى ....إنما فوز هادئه وكيوته مينفعش معاها غير واحده مهذبه زيك 🤓😉....
اسراء : يعنى انتى مش مهذبه 🤔🤭......
قمر : لا مهذبه 🤔 بس بوش رجلى فى الضرب 😈👊🏻👊🏻👊🏻👊🏻.......
فوزيه : انتو هتقضوها خناق ولا هتذاكرو ولا ناوين على ايه 🤦🏻‍♀️.......لترد الفتاتان وهما تضحكان
قمر واسراء معا : هنذاكر 🤓😅✌🏻
فوزيه : طب يلا منك ليها على المذاكره  ...على بال ما العناب يجهز ويسقع اجيبهلكم 😘........لتذهبا الفتاتان لتبدأن المذاكره ...لتفاجئ اسراء بقمر تخرج لفتين الملخصات واحده اصل والأخرى صوره ....
اسراء : اي ده يا قمر 🤔
قمر: ولا حاجه ...بصى اسمعى منى للآخر تمام وبلاش سربعه .....انا وانتى ظروفنا زى العسل ...بس انا الحمدلله قدرت اوفر قرش من مصروفى وقت ماالهانم كانت هبله وبتصرف كله فأنا هعمل مشروع وهبدء بيكى أو فيكى 🤗😁....
اسراء: ربنا يستر 🤕🥲.....
قمر : بس يا دزمه افهمى 🙄 انا اقصد انى نويت اعمل مصلحه حلوه السنه دى بدل ما بعمل ملخصات سريعه لا هصور كتب الملخصات الخارجيه للى عاوز 😎 وكله بتمنه ...وفى الاخر اعمل ملخصاتى برضه وكله بتمنه 💸😁✌🏻🤌🏻 وهاخدك تساعدينى فى الشرح انتى كويسه فى الانجليزى وهاخد كام بت تساعدنى من اوئل الدفعه فى فصول بدل ما بلبس لوحدى 👌🏻 🤦🏻‍♀️ وكل بتمنه 💸😁✌🏻...
اسراء : يابنت الايه ده انتى داهيه وعلى كده تمنه كام 🤓
قمر: الملخص الخارجى  ب ٣٠ والملخص بتاعى ب ١٠ والشرح طول الترم ب ٣٠٠ 🤔😁✌🏻 حلو كده 🙄
اسراء :  كااام 🙄..هيا الاسعار دى بجد ...انتى عبيطه ولا وضعك ايه بالظبط .......
قمر : بصي يا سو الهدف من الفصول بتاعة الشرح أننا نساعد زمايلنا أنهم يفهمو ويتعلمو وكتير من المدرسين سابو الدروس المجانيه ....انا وانتى وغيرنا ربنا ادانا ذكاء الفهم وقدرة الشرح لغيرنا ....ليه منساعدش زمايلنا دول ...وانا مش مضطره انى اشترى ليهم تانى فكرة تصوير نسخ هتوفر ده غير فيها مكسب فى سعر النسخه مبلغ كويس وكمان سعر رمزى عشان يقدر تعبنا وكمان عشان كرامتهم تتحفظ قدامنا كده محدش خسران اظن 😁✌🏻............................
اسراء: طب افرضي معهمش فلوس او حد بيستهبل وعايز مجانى 🤔
قمر : اولا نهاية الحوار انا وانتى وهما زملا مدرسه واحده ولو انتى متعرفيش انا اعرف كل واحده تقريبا فى المدرسه عيبها ايه وحلوها ايه فا متقلقيش ...كل واحد هيستفاد جدا من المشروع ده 👌🏻✌🏻........معايا😉..
اسراء : معاك اصاحبى 🥰
قمر : اشطا على بركة الله 🥰....يلا بينا نذاكر بقي لحد ما نروح بكره نعمل نسخه احتياطى تانيه من الملخصات دى عشان نبقى نصور منها للى يحتاج .....
اسراء : اوكيشن ....
فوزيه وهيا تدخل عليهم ....
فوزيه : العناب التمام لاحلى البنات ها يا بنانيت عاملين ايه .......
لترد قمر : تمام يا حبى ...
اسراء : تمام يا ماما تسلم ايدك يا ست الكل ....
قمر : تسلم ايدك يا احلى فوز بالله خدى الباب فى ايدك بقى عشان نفوق
فوزيه : حاضر يا لمضه ...بألف هنا يا حبايبي 🥰😘........لتخرج بعدها فوزيه وتغلق الغرفه عليها لتندمجان فى المذاكره معا

قمر الديجوحيث تعيش القصص. اكتشف الآن