Eijaz melabuhkan punggung di kerusi yang terletak di sebelah katil Naura. Wajah gadis itu ditenung lama. Pakaiannya yang tadi sudah digantikan ke pakaian pesakit. Daun pintu bilik itu dibuka.
"Apa jadi, Jaz? Kenapa Naura?" Dia dikejutkan dengan susuk tubuh Nufail yang meluru masuk ke dalam bilik pesakit itu. Lelaki itu masuk dalam keadaan panik.
Hancur hati seorang abang melihat adiknya terbaring di atas katil hospital dengan kepala yang berbalut dalam keadaan masih tidak sedarkan diri. Perlahan-lahan dia mendekati Naura, dahi adiknya dikecup. "Duduk dulu, Nuf." tegur Eijaz.
"Apa jadi? Kenapa boleh jadi macam ni, Jaz?" tanya Nufail. Helmetnya diletakkan di meja bersebelahan dengan tingkap. Dia duduk di kerusi yang disediakan di sebelah katil Naura.
"Tadi aku pergi rumah Khayla, aku baru turun dari kereta dah dengar dia menjerit dekat luar rumah. Pintu pagar pun terbuka. Masa aku masuk, dia dah terbaring dekat depan rumah. Lelaki tu hentak kepala dia dekat dinding. Lepas tu, Khayla pengsan." balas Eijaz.
"Kau nampak siapa lelaki tu?" Eijaz mengangguk.
Nufail mengeluarkan telefonnya untuk mencari sesuatu. Telefon itu dihulurkan kepada Eijaz. "Ini?"
Eijaz memandang lelaki itu, dia mengangguk."Taufiq Anaqi bin Azim, ex Naura. Dia curang dengan Naura. Bukan baru sekali ni dia buat macam ni dekat adik aku. Masa dia orang still in relationship pun, dia dah selalu pukul Naura. Hentak kepala Naura dekat stereng kereta, marah depan public, pukul Naura kalau tak dengar cakap dia. Kalau ikut aku, dah lama budak tu mati. Tapi Naura selalu tak benarkan aku buat apa-apa dekat Taufiq, dia takut aku hilang pekerjaan kalau orang lain tahu." ucap Nufail.
Eijaz hanya terdiam. Wajah pucat Naura ditenung lama. Pandangan Eijaz terhenti di lengan Naura. Banyak luka keratan yang terdedah. Sekarang dia faham, kenapa Naura sering memakai pakaian yang berlengan panjang.
"Kalau kau betul sayang dekat Naura, aku harap kau terima dia seadanya, Jaz." Nufail perasan Eijaz sedang memandang luka bekas keratan yang terdapat pada lengan adiknya itu. "Aku minta tolong. Kalau kau tak ada rasa nak betul-betul dengan adik aku, kau jangan buat dia berharap dengan kau. Aku bukan tak percaya kau, Jaz. Tapi aku tak nak tengok adik aku sedih."
"Aku minta maaf aku lambat sampai rumah Khayla, Nuf. Aku minta maaf aku tak dapat halang lelaki tu." Eijaz menundukkan pandangannya, dia merasa bersalah. Kakinya mula melangkah keluar dari bilik pesakit. Daun pintu ditutup rapat, meninggalkan kedua beradik itu di dalam. Lelaki itu mengeluarkan telefonnya dan mendail nombor seseorang.
"Fadli, kau free? Tolong aku, boleh?" ujar Eijaz.
"Free, kenapa?" singkat lelaki itu menjawab.
"Find me some information about Taufiq Anaqi bin Azim, boleh? Kalau boleh aku nak malam ni juga."
balas lelaki itu dengan nada mendatar."Ayo. Don't be gelojoh, man. Kau wat lek wat peace je, Fadli ni. Kejap eh, sekarang pun aku boleh carikan."
"Nanti kau send kat WhatsApp je, aku ada hal ni." Eijaz memutuskan panggilan telefonnya.
••
"Nah, makanlah dulu." Eijaz meletakkan dua bungkusan makanan itu di atas meja. Dia kembali melangkah meninggalkan bilik itu.
"Kau?"
"Aku ada hal kejap. Nanti aku datang balik, aku makanlah. Jaga Khayla, Nuf." lelaki itu meninggalkan bilik itu. Nufail tahu pasti Eijaz akan melakukan sesuatu, riak wajahnya kelihatan tegang. Wajah itu jarang Eijaz tunjukkan, kecuali ketika mereka hendak berhadapan dengan musuh.
YOU ARE READING
Penjaga Hatiku [OG]
Storie d'amoreEijaz Aneeq, salah seorang anggota Pasukan Khas Laut yang berada di bawah naungan Angkatan Tentera Malaysia. Terdetik hati Eijaz untuk mengikuti rakannya pulang ke kampung halaman. Takdir telah disusun dengan indah. Tanpa diduga, Eijaz menemukan pen...