7 - Siasat Lama

110 12 4
                                    


Seorang Ejen senior nampak berjalan kat arah satu ruangan. Gaya berjalan dia yang perlahan tu menampakkan rasa anggun bagi sesiapa yang bertemu ngan dia.

Pintu ruangan tu terbuka automatic  setiba dia hadir. Dia menatap lurus kat sosok yang memang jadi tujuan kenapa dia datang kat ruangan tu.

"Dayang? Oh, rupanya kamu sampai lagi cepat" Ucap lelaki tu menatap sekilas rekan dia.

Ejen Dayang menggangguk perlahan. Lepastu berjalan mendekat kat arah meja kerja rakan dia.

"Kamu dah dapat file yang Saya kirim semalam, Zain?" 

Ejen Zain hanya menggangguk sebagai jawapan dia. Tapi nampaknya Ketua Teras Neuro tu takde fokus ngan percakapan diorang. 

Dah lebih dari sekali lelaki tu nampak sibuk ngan beberapa file kat dalam hologram meja kerja dia. File yang rasanya bukan hal yang dikirim Ejen Dayang semalam.

"Boleh kita mulakan briefing ni?" Ungkap Ejen Dayang dengan sebuah nada tegas. 

Typical Ejen Dayang. Dia pon ada kerja nak buat, dia bukan orang yang senang membuang masa tanpa alasan.

Ejen Zain nampak mengangkat tangan kanan dia, macam isyarat tuk tunggu dahulu.

"Ganz masih belum muncul, baik kita tunggu dahulu" Katanya macam mencari alasan menunggu rakan diorang tuk muncul melalui hologram.

Ejen Dayang menggeleng. "Ganz takkan ikut briefing kali ni. Saya baru hantar Raaz tuk pergi kepada dia"

Ejen Zain terhenti sesaat, lepastu menatap rakan dia. "Raaz? Raaz Oliver?"

Rasanya Ejen Zain tak begitu faham ngan fikiran rakan dia. Ganz masa ni tengah berada kat ujung tanduk kesabaran lepas mendengar kabar tak mengenakan dari Ejen Muda Kombat.

Terlebih lagi, orang yang menjadi mentor Ejen Muda Kombat tu ialah Raaz Oliver. Satu - satunya murid Ganz.

Ejen Zain boleh bayangkan seberapa murka Ganz yang dia kirim pergi tuk menenangkan diri dia tu bila berjumpa ngan murid dia, Raaz.

"Saya tahu mesti Ganz takkan nak berjumpa ngan dia. Tapi saya rasa lagi baik bila Raaz jelaskan maksud kesalahan dia langsung. Sebab tu saya kirimkan lokasi tempat kamu mengirim Ganz"

Ejen Zain menggangguk perlahan mendengar penjelasan rakan dia. Mungkin Dayang nampak sesuatu yang tak dia perhatikan.

"Kalau macam tu, kita tunggu Ganz dahulu. Lagipon, bende yang jadi masalah sekarang ni ada kaitannya dengan teras dia. Akhir dari keputusan ni kena ada kesepakatan dari dia"

Ejen Dayang mengeluh perlahan. Kalau memang macam tu jadinya, baik dia kabarkan dari hologram je. Tak payah nak jauh - jauh datang langsung temui rakan dia tu.

Ketika Ejen Dayang nak berpamitan singkat tuk kembali kat lab tekno khusus milik dia. Kedua Iris tanpa sengaja menampak gambar sosok yang Ia kenal.

Agaknya dia pon tahu file apa yang terus diteliti Ketua Teras Neuro tu.

"Kamu tengah teliti fasal Insiden lima tahun lalu?" Soal Ejen Dayang tepat sasaran.

Lelaki tu hanya menggagguk perlahan. "Ada sesuatu yang perlu Saya periksa"

Ejen Dayang nampak menarik kerusi yang ada kat sisi depan meja kerja lelaki tu.

"Perlu periksa? Fasal apa?" Soalnya menaikkan satu kening dia.

Tak biasanya rakan dia macam tu. Dia rasa penasaran apa yang ada kat fikiran lelaki tu.

"Apa kamu tengah terfikir fasal peluang dia hidup?" Lagi, ucapannya tepat sasaran.

Kamu telah mencapai bab terakhir yang dipublikasikan.

⏰ Terakhir diperbarui: May 22 ⏰

Tambahkan cerita ini ke Perpustakaan untuk mendapatkan notifikasi saat ada bab baru!

ORPHICTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang