Kozmoloji

7 2 2
                                    

Kozmoloji: Evrenin genel yapısını inceleyen bilim dalıdır. Büyük ölçekli yapılar, karanlık madde ve karanlık enerji, kozmolojinin merkezinde yer alır

## Evrenin Genel Yapısı
Evren, galaksiler, galaksi kümeleri, süperkümeler ve daha büyük yapılarla doludur. Bu büyük ölçekli yapılar, makro kozmos olarak adlandırılır. İşte bu yapıların bazıları:

1.Galaksiler: Yıldızlar, gezegenler ve gaz bulutlarından oluşan devasa sistemlerdir. Samanyolu, Andromeda ve M87 gibi galaksiler, evrenin temel yapı taşlarıdır.

2.Galaksi Kümeleri: Galaksilerin bir araya gelerek oluşturduğu gruplardır. Bu kümeler, yerçekimi etkileşimleriyle bir arada tutulur.

3. Süperkümeler: Galaksi kümelerinin bir araya gelerek daha büyük yapılar oluşturduğu bölgelerdir. Bu süperkümeler, evrenin en büyük yapılarıdır.

## Karanlık Madde ve Karanlık Enerji
Evrenin sadece %5'i, bize tanıdık gelen madde ve enerjiden oluşur. Bunlar protonlar, nötronlar, elektronlar, fotonlar ve kara deliklerdir. Geriye kalan %27'si karanlık madde, %68'i ise karanlık enerji olarak adlandırılan gizemli bir enerji formundan oluşur.

1. Karanlık Madde;
Gözlemlenebilir maddeyle etkileşime girmez ve yerçekimi etkisiyle galaksileri bir arada tutar. Ancak doğası hala çözülememiştir.

2. Karanlık Enerji: Evrenin genişlemesini hızlandıran bir enerji türüdür. İlk kez 1990'ların sonlarında süpernovaların gözlemleriyle keşfedildi. Evrenin hızlanarak genişlediği gerçeği, bilmediğimiz bir enerjinin varlığını gerektiriyor.

Karanlık enerji, evrenin geleceğini de şekillendiriyor. Eğer karanlık enerji daha güçlü veya daha zayıf olsaydı, aşina olduğumuz evrenin var olması mümkün olmazdı. Bu gizemli enerji, evrenin kaderini belirliyor.

Astronomi ve uzayHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin