TOK TOK TOK!
Tumpuan Rayyan pada komputer riba di hadapannya itu beralih apabila bunyi pintu diketuk kedengaran. Angkat wajah, pintu bilik kerjanya yang tertutup rapat itu dipandang bagai mahu tembus. "Siapa?" soalnya, dengan suara yang agak kuat.
"Saya!"
Mendengar suara Arya yang menyahut, Rayyan hela nafas kecil. "Masuk!" arah Rayyan seraya menumpukan semula perhatiannya pada komputer riba. Jari kembali menari-nari di atas papan kekunci komputer riba.
"Hubby..." Arya menjengulkan kepalanya di sebalik pintu yang hanya dibuka sedikit itu.
"Ada apa cari aku?" soal Rayyan, memandang isterinya bersama kening yang berkerut.
"Saya bawakan hubby air," ujar Arya seraya tersengih. Kuakan pintu dilebarkan. Kemudian, dia melangkah masuk ke dalam bilik kerja suaminya itu. Tangan kanannya membawa mug berisi air coklat panas.
"Rajin kau buatkan aku air," ujar Rayyan, menongkat wajahnya dengan tangan kiri.
"Buatkan air pun salah ke?" soal Arya, bersama wajah yang sedikit masam. Mug di tangannya diletakkan di hadapan Rayyan.
"Tak cakap pun salah," balas Rayyan, seraya mengangkat mug berwarna biru itu dan dibawa rapat ke mulut. Dicicip perlahan air yang berasap tipis itu. Lega tekak. Isterinya macam tahu-tahu je dia sedang haus.
"Hubby buat apa tu? Banyak kerja ke?" soal Arya, bergerak menghampiri kerusi yang diduduki oleh Rayyan.
"Bukan buat kerja office," balas Rayyan. Mug di tangan diletakkan di tepi komputer ribanya.
"Habis tu buat kerja apa?" Dahi Arya berkerut memandang skrin komputer riba Rayyan. Ada dua komputer riba. Satu, skrinnya hanya penuh dengan tulisan-tulisan halus. Satu lagi, terpapar gambar apa entah. Dia pun tidak tahu.
"Menyiasat." Ringkas jawapan Rayyan beri.
"Huh? Hubby nak jadi Detective Conan ke?" soal Arya. Selamba, leher Rayyan dipeluknya. Kepalanya dilabuhkan di bahu kiri Rayyan.
Rayyan tergeleng kecil mendengar soalan isterinya. "Mana Aidan?" soalnya, dengan jari yang kembali menari lincah di atas papan kekunci komputer riba. Mata pula fokus pada skrin komputer riba.
"Dah tidur. Jadi saya biar jelah dia kat bilik."
"Kau kenapa tak tidur lagi? Esok ada kelaskan?" soal Rayyan, mengerling sekilas ke arah Arya.
"Belum mengantuklah."
Mendengar nada suara isterinya itu, Rayyan hela nafas kecil. Lingkaran tangan Arya di lehernya dileraikan. Kemudian, ditarik wanita itu ke hadapan kerusinya. "Rindu aku ke?" soalnya, memaksa Arya untuk duduk di ribanya.
"Hmm... Saya sunyi." Wajah Arya mencuka. Sudah agak lama tidak dapat meluangkan masa bersama suaminya itu. Selepas balik dari percutian mereka ke Itali sebulan lepas, suaminya itu jadi sibuk melampau. Hari minggu pun kerja. Sehingga dia rasa terabai. Sudahlah dengan stres belajar, tak dapat nak bersama suami pula. Sebab itulah dia minta izin untuk keluar petang tadi. Nak healing kononnya.
"Sorry," ucap Rayyan seraya mengucup lembut pipi isterinya. Rasa bersalah teramat.
"Minggu depan saya ada cuti pendek. Nak pergi bercuti boleh?" soal Arya, merenung wajah suaminya tak lepas.
"Ke mana, sayang?" soal Rayyan. Melayan walaupun dia tidak pasti dapat tunaikan permintaan isterinya itu atau tidak.
"Nak pergi Cameron boleh? Teringin nak rasa strawberry segar dari ladang."
YOU ARE READING
BABY GIRL MR ICEBERG 2
Romance"He's married. And he has a son." "Good. I want them." "Who?" "His wife and son." Disangkakan panas berpanjangan. Rupanya hujan di tengahari. Rumahtangga yang terbina hampir dua tahun itu goyah dek kerana munculnya musuh yang entah datang dari man...