مرت سنة

11 3 2
                                    

كانت جالسه بالمقهى المفضل لديها تحتسي مشروب القهوة الفرنسية  المفضلة و تتصفح هاتفها .
غير مباليه  لجميع من حولها .
لم يتكبل عناء التسأول عن اينما سيجدها ، فيعلم انها بالطبع ستكون هناك  ...
سحب كرسياً و جلس امامها ، و رفعت اعينها  له و ثوانٍ و اقل من الثوانٍ كانت الدهشه أخذه محلها بين ملامحها .
-انت بتعمل ايه هنا ؟
*عارف ان كنت هلاقيكي  هنا .
عقدت حاجبيها:
-ماجوبتش على سؤالي
*عارف انك زعلانه مني ،و ان اكيد كرهاني  دلوقتي و ان حتى لو حلفتك ان معرفش ازاي اتغيرت كدا و حاسس بأحساس قوي ناحيتك  بيشدني ليكي و ان ابقى واقف قصادك  دلوقتي  مش هتصدقيني .
-كلامك الكتير ده وراه ايه ؟
*ان ... ان حاسس ... عايز اقولك  بأختصار ان لقيت نفسي بحبك ....

"منذ خمسة اشهر "

كان يتحدثان معاتبان  لبعضهم ... كانت تشعر انه  يحبها  ولكن  لم يعترف بذلك  ، ثم  بعد سنه  من انتظار ان تتحسن  اموره  و يقرر ان يخط خطوة اتجاهها علمت  بوجود فتاة اخرى بقلبه  .
حدث اعصار تسونامي بعلاقتهم  ادت  لانقطاع العلاقه لما يقارب لسنه ....تغيرت كثيراً بها الغت كل سبل التواصل اصبحت رسمياً تكره  و تكره اخر شعور بالحب المنتظر لعودة لها مرة اخرى رغم علمها بوجود تعلق في قلبه  بأخرى ...
لم يشفى جرحها  سوى علمها بإن ما عانت منه معه  ،يعانيه  هو معها .
و كانت دائماً تتذكر و تقول  "سبحان الله  يمهل ولا يهمل "

"اليوم "
هو جالس امامها يسرد عليها قصته الفاشله البائسة التي حطمته  و حطمت  قلبه .
*يومها اتأكدت أن  لو لفيت الدنيا كلها مش هلاقي حد يديني نور في حياتي زي ما عملتي .

اعتدلت في  جلستها  و نظرت في عينيه بقوة و قالت " انا اسفه  مش هرضى بباقي قلبك اللي خارج به من قصتك  الفاشله، و انت جي دلوقتي  تقولي لقيتني بحبك  بعد  ما كنت انا بحبك  بكل  قلبي  ، و بأبتسامه  جانبيه  اكملت ... مش ب..بواقي قلب "

اخفض رأسه  ويهزها يميناً و يساراً ثم قال"انتي امتى بقيتي قاسيه في كلامك كدا "
ابتسمت "عارفه ان مش دي طريقتي  معاك  ولا ده  اسلوبي  و أن  كلامي  طول الوقت معاك كان فيض من الحب و اللطافه  اللي انت  مكنتش شايفها ، لان  وقتها بس كنت شايف واحده تانيه  بتهدر في طاقتك و وقتك  و مشاعرك و انت لسه عندك فيها امل و عشانها انا و انت انهارده خسرانين بعض  ،عارف لو كانت حبتك  يمكن  ناري كانت  بردت  يمكن  كنت هقول كفايه انه مبسوط  معاها  ، بس وقت ما عرفت انها بتدمرك  استغبيتك  و استغبيت نفسي ان كنت اعرف واحد بالغباء ده  زيك  دمرني و دمر نفسه  ، صدقت  وقتها جملة مشهوره  اوي ان اللي مش  مقدرك  مش متقدر من غيرك  ،و انت اكيد تعرفها"

صمت  ... و هنا طال الصمت  .
اخذت تجمع اغراضها ثم  طلبت الحساب
*ممكن ما تمشيش  و خلينا نتكلم  اكتر
-بس انت معندكش كلام تقوله ،و انا معنديش رغبه ان اسمعك ... سلام

سكريبت 🦋حيث تعيش القصص. اكتشف الآن