Bab 1🌷

86 11 0
                                    

Alamak aku dah lambat dah ni!!
Ni semua salah aku sebab tido pukul 3:00 pagi sampai alam bunyi pun aku boleh tak sedar. Aku terlampau layan C drama sampai tak sedar masa!!

Bagus aku tido pukul 3:00 pagi bagun pukul 7:01 minit pagi nasib baik aku takdek kelas hari ni kalau tak mahu aku kene marah dengan lecturer. Nasib baik juga la aku sempat nak solat subuh tadi dan ni pun aku lilit tudung aku ala kadar sahaja.

Aku tengok jam aku yang berada di pergelangan tangan masa sudah menunjukkan pukul 7:57 pagi dan aku ada masa lebih kurang 12 minit lagi kerana jam masuk kerja ku pukul 8:11.

Aku berhenti di perhentian bas kerana kereta aku berada di bengkel jadi nak taknak bas je jalan paling sesuai sekarang ni lagi pun cafe tempat aku bekerja tu dekat dengan perhentian bas.

Masa aku menunggu bas ia mengambil selama 4 minit dan perjalanan pergi ke cafe mengambil masa 6 minit dan sekarang aku hanya di sisa kan masa 2 minit.

Aku berlari dengan kalajuan maksimum yang aku ada supaya dapat sampai ke cafe dengan lebih cepat, aku sampai ke cafe tepat pukul 8:11. Aku berfikir mungkin aku tidak akan kene tangkap dengan bos aku tapi fikiran aku selalu akan bertentangan dengan apa yang akan jadi. Ye aku kene tangkap dan dimarahi oleh bos aku.

Kejap aku lupa nak perkenalkan diri aku kan. Ok kalau macam tu biar aku perkenalkan diri dulu. Nama aku Aliana Arisha Binti Muhammad Ikhwan,umur aku 23 tahun aku ni student. Belajar sambil bekerja. Aku anak ke 2 dari 3 adik beradik, aku duduk dalam keluarga yang serdahana tak susah tak senang. Ayah aku kerja sebagai cikgu mak aku pulak perniaga nasi lemak.

Aku bekerja dekat Cafe kawan aku yang bernama Hilyaa Rihanna Binti Husayn. Aku dengan dia berkawan dari tadika hingga la sekarang,aku bekerja ni bukan sebab mak ayah aku taknak sara aku tapi sebab aku nak berdikari.

"Aliana Arisha kenapa kau lambat,ni mesti kes sebab semalam tengok cerita tak ingat masa kan!!" marah Hilyaa dekat kawan baik dia, macam la dia tidak tahu perangai kawan baik dia ni.

"Ala apa yang lambatnya aku sampai tepat waktu ni cuba kau tengok baik-baik jam tu menunjukkan pukul berapa" Hilyaa terus menoleh kan kepala nya dekat jam yang berada dekat dengan kaunter pembayaran.

"Kau ni kan ada je jawapan yang nak dikata kan takde rasa bersalah langsung kan" geram Hilyaa

"Ala kau tanya aku jawap la apa salah nya dan aku datang tepat waktu kan so buat apa nak ada rasa bersalah " selamba Arisha ,dia berjalan pergi ke bilik persalinan dan selepas itu pergi lagi ke kaunter kerana dia menjadi penjaga kaunter.

*memang la jadi penjaga kaunter dah dia nak buat apa pergi kaunter tu melepak! hah~* - author

Hilyaa pula hanya melihat gelagat kawan baiknya sambil dalam keadaan geram dan pasrah. Pasrah kerana ada kawan seperti Arisha yang memang tidak terlampau kesah pasal apa apa.

Keadaan cafe sekarang riyuh kerana hari ni ialah hari Isnin jadi pelanggan selalu keluar masuk cafe. Cafe ini mempunyai hiasan tradisional yang dapat membuat kan pelanggan tertarik untuk bergambar dan berehat di sini.

Selain dari hiasan yang ada di cafe ni ramai juga orang yang datang kerana air coffee, coklat dan makanan di sini. Di sini juga ada air kegemaran aku iaitu matcha. Mmmm sedap nye matcha, aku membayang kan air matcha itu sampai ia membuat kan aku rasa nak minum air tu. Dah la aku tadi tak sempat nak makan atau minum kelang kabut punya pasal. Risau lambat kalau lambat kang lagi teruk aku kene dari tadi.

Tiba-tiba ada satu air matcha berada di depan mata ku. Aku menoleh ke sebelah kiri dan terserlah la rupa kawan baik ku itu

"Nah ambik air ni aku tau kau ni mesti tak makan atau minum air kan tadi" ucap Hilyaa sambil memberikan air matcha dan dua keping roti bakar untuk Arisha

"Macam mana kau tahu?" tanya Arisha

"Ala kau kan kawan baik aku dari tadika lagi jadi aku dah hafal sangat perangai kau tu" - kata Hilyaa

"Mmmm terima kasih Hilyaa kau la kawan baik aku di dunia mahupun akhirat" kata Arisha sambil mengambil roti dan air matcha.

"Hm sama-sama, lain kali jangan tido lambat lagi tak baik untuk kesihatan dan kau melambatkan kan solat kau" kata Hilyaa sambil mengunyah satu lagi roti bakar

"Mm ok baik la, eh eh kau ambik roti aku! " marah Arisha

"sapa cakap dua-dua roti ni untuk kau satu untuk aku satu lagi untuk kau ok" terang Hilyaa manakala Arisha sudah menjelingkan mata nya.

BERSAMBUNG

.🌷 ~~~🌷🎀🎀 🌷~~~ 🌷.

Hi semua ini author kamu semua 😁
Saya nak mintak maaf kalau cerita ni pendek kerana saya tiada idea yang banyak sangat.
Jika ada typo yang saya tidak sedar saya mintak anda untuk menegur la ye.

Apa apa pun ni cerita idea dari saya sendiri. 🌷

YOU MY HUSBANDWhere stories live. Discover now