Terasa

2.7K 29 1
                                    

Keesokan harinya, aku agak 'rushing' ke sekolah. Harini merupakan hari yang ditunggu - tunggu aku. Pemilihan bola sepak peringkat sekolah. Setiap petang sebelum ini, aku selalu ke padang bole di kampungku untuk training bersama rakan-rakan. Inilah hari penentuan adakah aku layak untuk bermain sebagai wakil sekolah. Namun, aku telah membuat seorang wanita yang aku cintai terasa hati.

Sedang aku bersarapan, ateh masuk ke dalam meja untuk melakukan rutin hariannya. Aku tidak menghiraukan ateh. Fikiranku hanya terbayangkan aku dapat mewakili sekolah dalam perlawanan bola sepak bawah 15tahun. Selesai menghisap batangku sehingga memancut, ateh memegang tanganku dan membawa ke farajnya untuk dimainkan. Aku menarik tanganku.

"ishh ateh, along dah lambat dah ni, ada pemilihan bola sepak ni". Kataku yang terus bergegas keluar rumah selepas siap sarapan. Ketika itu, wajah ateh yang selalu gembira kini mulai pudar. Aku tidak menyangka ateh sedih dengan tindakanku. Aku ketika itu seperti tidak kisah dengan perasaan ateh terus bergegas ke sekolah tanpa mencium bibirnya dahulu seperti rutin harian kami.

Anis terus bergegas ke tempat kerjanya. Dengan muka yang masam dan sedih itu, dia rasa bersalah kerana tidak memahami apa yang aiman hadapi sekarang. Semenjak dia semakin mencintaiku, fikirannya semakin tidak waras. Dia hanya memikirkan tentang kepuasan dan nafsu syahwatnya. Sesampainya di kilang makanan itu, anis mengambil tempat di bahagian membalut makanan dan meneruskan kerjanya seperti biasa. Sedang mereka masing2 hendak balik ke rumah, pintu kilang dibuka. Seorang lelaki berkaca mata hitam, berbadan tegap telah memasuki kilang tersebut bersama beberapa orang bawahannya.

Sambil dia berjalan untuk ke bilik pengurus. Dia memandang Anis yang hendak pulang ke rumah dengan senyuman jahat. Itulah Taiko. Gelaran yang diberikan kepada irfan atas kejahatan dan kekejaman yang dilakukan sebagai tokan dadah dan ganster di bandar. Sesampainya di bilik Tuan Azmi,dia membuka pintu tanpa mengetuknya dahulu. Terlihat tuan Azmi yang sedang memantat seorang makcik cleaner yang bekerja di kilang itu.

"oi Azmi, aku suruh kau jaga kilang ni, kau memantat janda eh". Kata irfan yang ketika itu amarahnya mula naik. "sorry taiko, eh leha, kau keluar dulu" kata Tuan Azmi yang mula berhenti memantat leha. Leha keluar dari bilik tuan Azmi dengan penuh rasa malu. "oi gemok, aku taknak apa2 alasan, aku nak kau bayar hasil untung bisnes aku ni sekarang". Kata irfan yang begitu berang kerana Tuan Azmi masih belum memberikan wang keuntungan hasil proses makanan itu.

Ya, kilang itu milik Irfan. Dia merupakan seorang anak mafia di Kuala Lumpur. 2 tahun lebih tua dari Anis. Bersikap panas baran dan tidak berperikemanusiaan. Sesiapa yang berani melanggarnya akan dibunuh serta merta. Ketaatan dan kepatuhannya hanyalah kepada bapanya sendiri, king.

"sorry taiko, sekarangni kilang taiko banyak rugi. Saya terpaksa guna duit untung kilang untuk cover segala kerugian". Kata tuan Azmi yang ketakutan ketika itu. Pistol dikeluarkan dan dihalakan ke kaki tuan Azmi. "bammm" satu tembakan dilepaskan ke kaki tuan Azmi. "eh aku dah cakap kan aku tak nak alasan, sekarangni kau pilih kau nak bayar atau kau nak mati kat sini jugak". Kata Irfan yang tidak kisah dengan kata2 tuan Azmi itu. "baiklah baiklah saya mengaku salah, saya akan bayar tapi boleh tak saya bayar dengan cara lain" kata tuan Azmi.

Berkerut dahi irfan masih bingung dengan apa yang dikatakan tuan Azmi. "kau nak bayar dengan apa?". Tanya irfan yang pistolnya menghalakan ke dahi tuan Azmi pula. "saya boleh bagi kat taiko sorang perempuan kat kilang ni, saya jamin taiko akan puas dengan layanan dia". Kata tuan Azmi yang mula merasakan inilah pengakhiran hidupnya. "sape?". "nama dia Anis, dia jaga bahagian balut makanan".

Anis. Nama itu terngiang - ngiang di fikiran Irfan. Adakah Anis ialah perempuan yang dia lihat sewaktu dia hendak ke sini?. "okayh baik, tapi ingat, lepasni kau kena bayar ontime, kalau tak bayar jugak, pecah kepala kau". Tuan azmi hanya mengangguk faham. "mana dia?". "dia dah balik taiko". "kau tau tak alamat rumah dia?" tanya irfan. Tuan azmi hanya memberikan sepucuk kertas resume milik Anis sebelum ini kepada irfan. "malamni kita ambik dia" kata irfan kepada orang-orang bawahannya.

Aku yang ketika itu pulang dengan kesedihan. Teringat kembali kata-kata coach siang tadi. "kau tau tak kau dah lambat 10 minit, aku tak perlukan player yang tak berdisiplin macam kau". Tanpa menunjukkan bakatku bermain bola terlebih dahulu, aku terus direject lebih awal dek kerana aku terlambat. Pada masa itu, aku meletakkan kesemua kesalahan ini kepada atehku. Dia lah punca segala kemusnahan peluangku untuk menjadi wakil sekolah.

Masuk sahaja ke rumah, aku nampak ateh sudah sediakan makanan. "along meh la makan dulu". "takpelah, along nak mandi dulu, takde selera nak makan". "along, ateh mintak maaf pasal pagi tadi" kata ateh yang menyambar memelukku. Aku menolak ateh sepenuh kekuatanku. "ateh tau tak, sebab ateh punya nafsu nak hisap batang along sangat kan, along dah tak dapat nak wakil sekolah, ateh tau tak hancur hidup along, hancurrrrr" aku menjerit kepada ateh. Ateh tertunduk menyesal dengan perbuatannya itu.

"along nak sangat jadi player bola sekolah, tapi sebab ateh punya nafsu, tengoklah ape jadi". Aku menolak ateh dengan penuh rasa marah. Ateh hanya diam dan terima sahaja apa yang aku buat kepadanya sekarang. "ateh cuma nak along happy dengan ateh". Ateh bersuara. "happy ape camni? Happy ke ni? Ateh ni sundal" kata-kataku menusuk ke dalam hati ateh. Ateh menangis mendengar kata-kataku itu. Aku terus masuk ke bilik dan terus tidur sehingga tengah malam. Ateh hanya tidur di sebelah ku tanpa berkata apa-apa. Dia hanya kecewa dengan sikapnya yang terlalu mengikutkan nafsu. Dia sedih mendengar kata-kataku itu.

"tokk, tokk, tokk". Aku terdengar bunyi ketukan pintu. Baru sahaja aku hendak bangun. Ateh bangun terlebih dahulu untuk membuka pintu. Pakcik Lan ada mengatakan dia akan datang tengah malam ini untuk berehat sekejap di rumahku selepas habis misinya. Sangkaan kami meleset apabila 5 orang lelaki bertopeng hitam berada di depan pintu selepas ateh membuka pintu rumah.

Bersambung...

Cinta Atau NafsuWhere stories live. Discover now