Bab 4

84 6 0
                                    


*di cafe*

"kau memang nak mati ke, hah?!" Keras Suara perempuan itu membuatkan semua yang berada di dalam cafe itu memandang ke arahnya.

"Maaf, puan. Saya tidak senjaga" pelayan itu menuduk. "Saya minta maaf Sangat-sangat,puan. Saya tak senjaga."

Pelayan itu mengeluarkan kain dan cuba keringkan pakaian wanita itu yang tidak senjaga terkena kopi.

Arriana Evelyn terkenal kejam dan juga memandang rendah orang yang tidak setaraf dengannya dan juga anak angkat kepada Tuan Giovanni.

"Dah. Dah. Dah. Pergi, aku tak nak tengok muka kau. Kacau mood aku je!" Bentak Arriana.

Pelayan itu menganguk "saya minta maaf, puan" dan pelayan itu pun pergi.

Tiba-tiba sesuatu menarik perhatian Arriana. Alicia!, kakak tirinya dengan lelaki lain.. "tak boleh jadi ni.." gumam Arriana.

Arriana mengeluarkan telefonnya dan mengambil gambar Alicia dan lelaki masuk dalam kedai.. cincin?

"Peremupa tu jual badan ke? Siapa laki itu? jap.. bukan ke tu Matteo Vincenzo CEO kepada syarikat Veilventures..?" Gumam Arriana lagi.

"Habis kau kat tangan daddy nanti.." gumam Arriana dan tersenyum sinis.

***
(Flashback)
***

*Di taman peribadi Giovanni*

"Apa maksud kau tadi?" Tanya Alicia dengan dingin dan cuba untuk tidak bunuh lelaki di depannya.

"I want you to be my fake wife.." jawap lelaki itu.

"Dengar, aku tak kenal kau dan kau nak aku kawin dengan kau?! For what?" Tanya Alicia.

"Listen, the picture of you and me in the hotel was spread and that made my name bad in every media. So aku nak kau jadi fake wife aku" lelaki itu memandang tajam ke Alicia dan mendekat.

Alicia memandang lelaki itu, kenapa dia kelihatan seperti pernah melihat lelaki ini.. 'tunggu.. jangan kata dia adalah boss Dante dan lelaki di jet peribadi yang aku masuk.. and that party mask!'

Diam.

"Kita pernah jumpa?" Tanya Alicia bingun. "Wait.. apa maksud kau? Gambar?"

"Yes, kita pernah jumpa.. di party mask.. dan akulah si 'M' itu" jawap lelaki itu dengan tenang.

Diam. 'nak marah kang tak boleh sebab ada anak buah lelaki sial ini' gumam Alicia pelahan dan ambil nafas dengan berat cuba untuk bersabar.

"So kau nak aku jadi wife kau untuk tutup cucikan nama kau?" Mata biru Alicia memandang tepat ke lelaki itu.

"Exactly" jawap lelaki itu ringkas.

"Kalau aku setuju.. apa yang aku dapat?" Tanya Alicia lagi.

"for this?" lelaki itu memandang ke arah Alicia

"Lima juta." Tidak ada keraguan dalam suaranya. Tidak mengejutkan dengan sinaran sejuk di matanya.

Tanpa pikir panjang Alicia terus berkata "Deal" jawap Alicia.

***

*di dalam kereta BMW*

"So berapa tahun kau nak aku jadi fake wife kau?" Tanya Alicia

"Setahun atau lebih. Less if we can swing it." Dia mengangkat bahu acuh tak acuh, tetapi matanya tidak pernah lepas dari mata Alicia.

"aku nak sesuatu daripada kau, dan kau nak sesuatu sebagai balasan. Kami akan memanggilnya... transaksi perniagaan."

"I know that" jawap Alicia dan memandang ke jalan raya.

"Kau tak pernah bagi tahu nama kau" tanya Alicia.

"Matteo Vincenzo. Call me Matteo" jawap Matteo dingin.

"Matteo Vincenzo.." Alicia sebut nama itu dengan pelahan dan menganguk.
"Call me Alicia"

"Full name?" Tanya Matteo

"Alicia Ellis.." jawap Alicia

"Alicia Ellis.. , a beautiful name" Matteo menganguk dan pelahan-lahan tersenyum sinis.

"Thank you" jawap Alicia

Matteo mengambil folder dari laci kereta di depannya dan membukanya.
"There are some... terms."

"what do you mean?" Alicia memandang bingun.

"It's not an easy arrangement." Matteo memandang dingin ke Alicia. Matteo mula menyelak kandungan folder sambil bercakap.

"Pertama, kau akan tinggal di penthouse aku. Kau akan menemani aku ke semua acara sosial dan berkaitan kerja. Kau akan berpakaian, bertindak dan bercakap seperti yang aku arahkan. Faham?"

Alicia mengerutkan dahi bila dengar syarat itu "kalau aku tak nak?" memandang dingin ke arah Matteo.

"You have no choice, bella" sinis suara Matteo. Matteo memberikan surat perjanjian kepada Alicia "tanda tangan"

Alicia menjeling tajam dan ambil kertas itu dan tanda tangan. "Tapi aku boleh batalkan perjanjian ini kalau aku tak nak, right?"

"Yes" jawap singkat dari Matteo.

"Kau cakap apa dengan ayah aku tadi?" Tanya Alicia lagi dengan ingin tahu.

Diam.

"You don't need to know" jawap Matteo dan memandang ke jalan raya.

****
(Flashback)

****

"How much do you want?, to let Alicia go and not bother her anymore?" Tanya Matteo dan memandang dingin ke Giovanni.

"aku tak akan lepaskan dia" jawap Giovanni.

"4 juta?, 7 juta?, 10 juta?, pilih kalau kau tak nak mati di tangan aku, tuan Giovanni." Sinis suara Matteo dan tersenyum sinis ke lelaki tua di depannya.

Diam.

Giovanni yang dengar itu hanya mampu diam. Die or choose..

"10 juta" jawap Giovanni.

Matteo yang dengar itu tersenyum sinis. "Alright." Matteo memandang ke arah Salah satu anak buahnya, Dante.

Dante yang faham maksud padangan bossnya dan menganguk. Dante pun letak empat beg yang pernuh dengan duit.

"Itu duit kau, dan itu juga bermaksud Alicia bukan lagi anak kau. Don't try to come back in her life if you don't want to die with your adopted daughter in my hand" Amarah dari Matteo dan pergi. Tinggalkan Giovanni sendirian di mansion.

[OG]  The Devil's Game of Chess Where stories live. Discover now