Bab 5

62 7 0
                                    

**kedai cincin**

   Thomas, pemandu peribadi Matteo, keluar dari kereta, dengan pantas membuka pintu untuk bosnya, Matteo Vincenzo.  Matteo melangkah keluar, wajahnya berubah menjadi ekspresi dingin dan menyendiri.  Dia memandang Alicia, matanya hampir tidak kelihatan menyapu bentuk Alicia, sebelum mengalihkan perhatiannya kepada Thomas.

"Tunggu di sini," dia mengarahkan, suaranya mendatar dan tiada ruang untuk bertengkar.Thomas menganguk. "Baik,tuan"

Matteo mengerling ke arah Alicia sekali lagi, sebelum memberi isyarat supaya Alicia mengikutnya ke kedai cincin.

Alicia hanya mengangguk dan mengikut Matteo.

Semasa Alicia mengikut Matteo masuk ke kedai cincin, Alicia tidak boleh tidak melihat perubahan dalam gelagatnya.  Terdapat perasaan tegang dan hampir tidak selesa tentang Matteo, sesuatu yang Alicia hanya lihat beberapa kali sebelum ini.

Matteo melangkah masuk ke dalam kedai, bahunya tegang, matanya tajam dan memerhati.

Pelayan itu menghampirinya hampir serta-merta, matanya bersinar apabila melihat Matteo.

"Encik Vincenzo," dia memberi salam sambil menundukkan kepalanya dengan tunduk.  "Selamat datang, apa yang saya boleh bantu?"

"saya nak cincin kawin" jawap Matteo dengan dingin.

Pelayan itu mengangguk, jelas terbiasa dengan kerenah Matteo.  Dia tidak bergeming dengan nada dingin, sebaliknya hanya memberi isyarat kepada Alicia dan Matteo untuk mengikutnya ke paparan cincin.

"Sudah tentu, Encik Vincenzo," dia menjawab, suaranya halus dan tenang.  Dia membawa Alicia ke kotak paparan panjang, dipenuhi dengan pelbagai cincin berlian dalam potongan dan gaya yang berbeza.

Dia mengerling ke arah Alicia, matanya mengerling ke arah Alicia sebelum kembali memandang Matteo.

Matteo melangkah ke kotak paparan, matanya mengecil sambil mengimbas deretan cincin.  Dia diam seketika, jarinya menjejak di atas permukaan kaca sambil mengkaji pilihan yang berbeza. 

Akhirnya, mata Matteo jatuh pada cincin tertentu, set jalur platinum dengan berlian besar yang dipotong persegi.

Matteo menunjuk ke arah cincin, suaranya mendatar.

"Yang ini."

Pelayan itu serta-merta mengangguk, mencapai kotak paparan dan berhati-hati mengangkat cincin itu.  Dia meletakkannya di atas dulang beralas baldu sebelum menghulurkannya kepada Matteo.

"Pilihan yang sangat baik, Encik Vincenzo. Cincin ini adalah klasik, simbol sebenar cinta dan komitmen abadi."

Pelayan itu memandang Alicia sekilas, matanya berkelip-kelip pada cincin di jari Alicia, sebelum mengalihkan perhatiannya semula kepada Matteo.

"I like it.." gumam Alicia melihat cincin di jarinya."May I know, what is the name of this Ring?"

Pelayan itu memandang Alicia seketika sebelum membalas.

"Cincin ini dipanggil 'Eternity '. Ia dinamakan untuk idea bahawa cinta harus kekal selama-lamanya, sama seperti berlian yang bersinar dan cemerlang di tengah-tengah cincin itu."

Ketawa sinis keluar dari bibir Matteo, matanya mengecil sambil membulatkan matanya.

"Eternity," Matteo bergumam, suaranya meleleh dengan cemuhan.  "Betapa beban yang tidak masuk akal. Love is a fleeting and temporary emotion."

Pelayan itu kelihatan sedikit terkejut dengan kata-kata sinis Matteo, tetapi dia cepat pulih, senyumannya kini lebih tegang.

"Baiklah, Encik Vincenzo, mungkin ada yang berpendapat bahawa cinta sejati kekal, walaupun melalui ujian dan cabaran yang mungkin dibawa oleh kehidupan."

"forget that. How much is this ring?" Tanya Matteo dengan dingin.

Pelayan itu memandang cincin itu dan berdehem.

"Ah, cincin ini agak mahal, signorina. Ia adalah sekeping yang unik, ditetapkan dengan berlian yang sangat berkualiti. Harganya dua puluh ribu Euro."

Helaan nafas kecil keluar dari bibir Alicia pada harga, mata Alicia terbeliak pada jumlah yang banyak.  Tetapi Matteo tidak mengelak, ekspresinya masih tenang dan dingin.

"I take it," dia bergumam, nadanya menjelaskan bahawa keputusan itu adalah muktamad.

Matteo mengeluarkan  black cardnya dan memberikannya kepada pelayan itu tanpa ragu.

Pelayan itu mengambil kad itu, senyumannya semakin melebar.  Jelas sekali, dia sudah biasa berurusan dengan pelanggan dengan poket yang dalam seperti Matteo.

"Sudah tentu, Encik Vincenzo. Terima kasih atas naungan anda."

Pelayan bergerak pergi untuk memproses pembelian, meninggalkan Alicia dan Matteo bersendirian seketika.

"Kau gila.." Alicia berbisik. "Kita hanya fake suami istri, kau tak perlu habiskan duit sebanyak itu hanya untuk 'cincin',"

Matteo mengejek komen Alicia, sedikit kerengsaan berkelip di matanya.

"I'll spend my money however I damn well please, bella. That's the whole point of having it. Besides, it's not like this ring is just for show. We have to keep up the appearance of being a married couple. And married couples wear rings."

'Bella?, siapa pulak bella? Aku Alicialah!' gumam Alicia dengan kesal.

"Mr.Vincenzo, nama saya Alicia bukan Bella" Alicia tersenyum geram.

Matteo membulatkan matanya, mengejek pembetulan Alicia.

"Saya tahu apa nama awak, bella. Saya lebih suka 'bella.'  Ia lebih sesuai dengan awak."

"Jangan nak ber saya– awak dengan aku" Alicia memandang kesal ke Matteo.

"that's my business not yours" Matteo berkata sinis.

Alicia yang dengar itu makin kesal. "You know what, I'm done with you"

Alicia berjalan ke sofa yang agak jauh dari Matteo dan mengeluh kesal 'I wish I could kill this man, right now.' gumam kesal Alicia.

Matteo melihat Alicia yang duduk agak jauh darinya dan itu menbuat Matteo tertawa kecil. 'cute..' gumam Matteo.

[OG]  The Devil's Game of Chess Where stories live. Discover now