WARISAN 3

586 22 0
                                    

"Irfan???"

Kenapa berasap? Rumah aku terbakar ke? Cepat-cepat aku capai potion dalam beg aku dan hempas ke lantai.

Bila botol tu pecah dan cecair tu kena udara, ia terus menyedut semua asap dalam ruang tamu. Terbatuk-batuk aku sebab asap tu.

Bila ruang tamu dah clear daripada asap, aku gerak menuju ke bilik Irfan.

"Irfan?"

Takde respon. Tapi aku dengar macam ada bunyi kat dalam. Adik aku kat dalam bilik tu. Ada something wrong ni aku rasa. Aku cuba buka pintu tapi tombol tu panas. Melecur kulit aku.

"Pantat panas!"

Aku tendang pintu. Tak pasti dah kali keberapa aku kena pecahkan pintu bilik Irfan. Duit urut aku habis banyak untuk repair rumah je.

Bilik Irfan masih diselubungi asap. Aku baling potion ke tengah-tengah bilik untuk hilangkan asap seperti yang aku buat di living room. Lepas tu baru aku nampak Irfan terapung di atas katil. Aku tak perasan pun yang pakaian dia koyak rabak.

"Irfan!"

Aku pegang untuk tarik dia tapi badan dia panas. Tak cukup panas untuk melecurkan kulit aku tapi lebih panas daripada normal. Aku buka botol potion satu dan simbah kat Irfan.

Tetiba ada bunyi lain kedengaran. Macam bunyi orang menjerit. Tapi bukan suara manusia yang aku dengar. Bila bunyi tu berhenti, Irfan terus terhempas ke atas katil.

"Irfan? Irfan?"

Aku cuba tepuk-tepuk pipi dia supaya dia sedar.

"ADIKKKK?!?!"

Baru lah Irfan bukak mata. Aku melepaskan nafas lega yang sangat panjang. Rupa-rupanya aku tahan nafas tadi.

"Along?"

"Adik okay tak?"

"Kenapa panggil adik? Irfan dah besar kan?"

"Maafkan Along."

"Apa jadi Along?"

"Irfan tak tau ke apa yang terjadi?"

"Irfan rasa macam Irfan terperangkap dalam kebakaran."

"Irfan mimpi je tu..."

Irfan cuba berdiri dan aku nampak mata dia. Dia baru perasan keadaan bilik dia.

"Jadi lagi ye Along?"

"Ye Irfan. Apa yang Irfan mimpi tu menjadi realiti lagi."

Irfan mula menangis.

"Ini sebab sumpahan ke atas keluarga kita ye, Along?"

Aku menyesal menipu adik aku. Ye, aku bagitau dia yang ibu mati akibat sumpahan ke atas keluarga. Tapi sebenarnya dia mati ketika menjalankan tugasnya sebagai bomoh kampung.

Tak tau macam mana nak explain kat Irfan pasal keluarga aku yang mempunyai kuasa supernatural jadi aku tipu dia. Dia masih kecil waktu kejadian tu.

Tapi nampak gayanya macam Irfan dah mula menunjukkan tanda-tanda dia mewarisi kuasa ibu. Aku takde langsung apa-apa kuasa. Sebab tu tadi aku guna potions.

Bab potions aku memang tiada tandingan. Aku boleh buat potion untuk apa saja as long as aku boleh jumpa ingredients yang diperlukan. Tapi itu pun mostly sebab mak aku yang ajar aku sejak kecil. Dan aku improvise ingredients untuk buat potions berbeza.

Ye, mak aku ada kuasa dan dia dibunuh akibat kuasa itu. Dan ada kemungkinan besar adik aku pun ada kuasa macam dia.

Tak lama lagi, dia pula akan diburu dan dibunuh seperti ibu oleh pihak-pihak yang nak kuasa tu.

Aku peluk Irfan sebab dia dah menangis. Tiba-tiba aku terasa satu mende keras menusuk kaki aku.

To be continued...

WarisanWhere stories live. Discover now