Isompien ryhmä (17)

53 11 2
                                    

Time skip

~Joonas~

"Joonas, huomentaa...", joku huhuilee. Avaan silmäni heti, mutta suljen ne yhtä nopeasti, sillä valo häikäisee niihin. Nousen istumaan sänkyyni ja hieron silmiäni vielä unenpöpperössä.

"Huomenta kulta, tänään on sun eka päivä isojen ryhmässä päiväkodissa. Muistatkos?", äiti kysyy hymyillen. Ainiin mä siirryn tänään isojen ryhmään, joten pääsen taas Joelin kaa leikkimään enemmän. Se on ollut jo vuoden isoilla, kun minä olin vielä pienillä. Nyt mä oon jo reipas 3 vuotias ja pääsen isojen puolelle.

Aikuisetkin vaihtuu aina lasten mukana ryhmissä, niin että joku siirtyy isoille pieniltä ja joku siirtyy isoilta pienille. Meidän mukana pienten ryhmästä siirtyy mun lemppari hoitaja Aake isoille tällä kertaa. Mä kyllä tiiän isojen puolen aikuisia, mutta en kovin hyvin heitä kuitenkaan tunne. Työntekijätkin on ajan kanssa vaihtuneet useaan otteseen. Aake on kuitenkin alusta alkaen ollut täällä mun lemppari ja huolehtinut että kaikki sujuu ja mulla on hyvä olla hoidossa päivät.

"Joonas, mitä sä jäit miettimään.", äiti kysyy ja silittää selkääni. "En mitään.", vastaan ja ojennan käteni äitiä kohti, joka nostaa minut syliinsä. Hetken päästä äiti huokaisee tuskaisena ja laskee minut alas sylistään, jonka jälkeen juoksee nopeasti vessaan. Mikä hänelle nyt oikein tuli yhtäkkiä?

Jään hämmentyyneenä istumaan sängylle, kunnes Joonatan tulee jostain huoneeseen. "Joonas tuu mun ja Joannan kaa aamupalalle", hän sanoo. Joanna on mua reilu 3 ja Joonatan lähemmäs 7 vuotta vanhempia. Joanna on nyt jos oikein muistan kai 6 tai 7 vuotias ja Joonatan jotain 10 vuotias. 

"Otei, mut mitä äitille tuli?", kysyn. "Joonatan ei tiiä, mutta kyllä äiti pärjää. Ollaan me nyt reippaita ja tehdään aamuhommat valmiiksi.", Joonatan sanoo. "Joo.", vastaan ja lähden Joonatanin perässä alakertaan. Kapuan tuolille ja Joonatan antaa minulle maitoa, kaurapuuroa ja banaania. Syön nopeasti, kunnes äitikin tulee vessasta pois.

"Oi, te ootte täällä saaneet aamupalan syötyä. Hyvä rakkaat.", äiti sanoo, kun tulee keittiöön ba jatkaa;

"Äitillä on vähän huono-olo, niin äiti menee tuohon sohvalle makaamaan hetkeksi. Joanna ja Joonatan pukekaa vaatteet, pakatkaa reput, peskää hampaat ja tulkaa sit tähän, niin laitan Joannalle vielä hiukset kiinni. Saatte sit mennä keskenänne tänään pyörällä kouluun.

Ja Joonas mummu tulee kohta auttaan sua ja käy viemässä sut hoitoon, kun äiti ei tänään pysty ja isi kerkes lähteä muualle ttökeikalle jo. Anteeksi rakkaat sekavasta aamusta."

"Ei se äiti haittaa. Me kyllä pärjätään. Ollaan jo isoja ja reippaita.", Joonatan sanoo. "No niinhän te ootte. Äitin isot pienet kullannuput. Saisko äiti ryhmähalin?", äiti sanoo. "Joo", vastaamme ja menemme halaamaan kaikki äitiä, jonka jälkeen ovikello soikin jo. Vaikka oon jo iso poika, niin silti oon vielä pieni poika, enkä pärjää yksin kaikessa.

"Mummuu!", kiljaisen innoissani ja juoksen avaamaan oven. Oven takana on myös pappa. "Mummu ja pappa!", hihkun ja halaan ensin tiukasti mummua, jonka jälkeen pappa heittää minut ilmaan ja kaappaa siitä syliinsä halaukseen. Myös Joanna ja Joonatan halaava mummua ja pappaa. Äiti laittaa nopeasti Joannan hiukset, jonka jälkeen rientää taas vessaan. Kai sillä on oksennustauti, joka kohta tarttuu meihinkin tai jotain.

"Näytäppäs Joonas papalle missä sun vaatteet on, niin mennääs pukemaan.", pappa sanoo ja laskee minut sylistään. Ohjaan hänet huoneeseeni ja avaan kaapin ovet. Pappa auttaa minua valitsemaan vaatteet. Ylleni päätty joku valkoinen perus paita, lappuhaalarit ja värikkäät autosukat. Menemme seuraavaksi vessaan, jossa pappa auttaa minua pesemään hampaat, jonka jälkeen olenkin valmis hoitoon.

Joanna ja Joonatankin ovat valmiina ja mummu lukee heille kirjaa. "Noniin, kaikki taitaa olla valmiita. Otetaan koirat mukaan, lapsille pyörät ja lähetään kouluun ja hoitoon. Jaksaako Joonas pyöräillä sinne?", mummu sanoo. "Japsaa.", vastaan. Oon pyöräillyt sinne monesti aiemminkin.

---

Hoitopäivä sujui hyvin, vaikka olikin ensimmäinen päivä isojen ryhmässä. Tottakai sujui hyvin, kun siellä oli jo Joel odottamassa, Aake siirtyi kanssamme hoitajana ja muutama muukin tuttu siirtyi sinne pieniltä. Tänään leikittiin, tutustuttiin taas toisiimme, musisoitiin, piirrettiin, ulkoiltiin, syötiin, käytiin vessassa, kuunneltiin satua ja mä sain ottaa vielä päiväunetkin. Oli kiva päivä. Nyt olemme menossa jo kotiin ja isi tuli meidät hakemaan. Jospa äitillä on jo kaikki hyvin kotona...

__________

Sanoja: 635

Jatketaas tätä nyt taas tähän väliin...

Don't fix me || Joonas PorkoDonde viven las historias. Descúbrelo ahora