"Tuan, perlu periksa bilik kami ke?"
Ihan panggung kepala, mencari gerangan yang dipanggil. Mata bertaut dengan wanita berusia di awal 30-an. Seakan tidak pecaya panggilan 'Tuan' itu tadi dituju kepada diri sendiri.
"Jangan risau, Puan. Ini prosedur biasa ketika warganegara Malaysia berkahwin dengan bukan warganegara," sela rakan setugas.
Kepala Ihan jatuh berkali-kali, menyetujui kata-kata pegawai imegresen yang bersamanya. Insan yang layak dengan gelaran itu. Ihan? Jauh panggang dari api.
Ihan di sini pun kerana diheret kumpulan naziran secara tiba-tiba. Katanya untuk memudahkan lagi ambilan laporan. Kebiasaanya pekerja kontrak di bawah pengambilan MySTEP sepertinya hanya berada di pejabat untuk urusan pengurusan.
Perlahan-lahan Ihan beredar, tidak mahu menganggu. Sempat Ihan mengambil gambar rakan setugas sebelum kaki mula melangkah.
Lama kaki leka membawa diri, mata terpaku pada gadis di dalam ruangan kaca. Ruang yang jika diperhatikan, dihias khas untuk kucing peliharaan. Cuma yang menarik perhatian Ihan, betapa mekarnya senyuman di wajah gadis itu. Kelihatan terlebih manis dari biasa.
Kucing putih berbulu panjang itu Shanika letakkan penuh cermat di rumah kayu kecil di sudut bilik. Rasa nak jadi kucing pula mengenangkan dekorasi bilik yang dikhaskan untuk haiwan peliharaan.
Nafas ditarik dalam. Cubaan mengumpul kekuatan menangani kucing yang sengaja Shanika jadikan giliran terakhir. Sudah banyak kali bertemu tetapi si bongsu masih agresif.
"Wiwi...sini sayang. Cepat awak bagi kerjasama, cepat akak boleh balik." Terjingkit-jingkit kaki Shanika menghampiri kucing bertompok putih. Tidak kisah lah seberapa lama pengalaman yang ada, kalau kucingnya garang mahu kecut perut juga lah.
"Rasha? Kau buat apa?" Satu tolakan pantas, Ihan membuka pintu gelangsor yang menghadang ruang mereka.
"Eh, kenapa kau ada kat sini?" Terlupa Shanika tentang kucing yang sedang dihampiri ketika wajah Ihan tersembul di pintu."Aku yang patut tanya kau soalan tu?"
Dek terkejut dengan suara dua manusia yang meninggi, Wiwi berlari ke arah pintu.
"Ihan, tutup pintu! Cepat!" Cuak dengan tingkah Wiwi, Shanika pantas mengejar.
"Tutup pintu?" Terkebil-kebil mata Ihan ketika arahan yang jatuh seakan memarahi dirinya.
"Cepat Ihan! Budak ni keluar siap kau!" Laju Wiwi lari dari satu platform ke pelosok lain sebelum sekali lagi menuju ke arah pintu.
BAMPintu dihempas kuat. Namun, Wiwi yang berlari laju mula menerkam Ihan yang masih di pintu. Pantas Ihan melindungi wajah dengan lengan seperti aset paling berharga.
"Tangkap Wiwi, Ihan!"
"Huh?"
Tidak sempat memproses arahan, Wiwi terlebih dahulu membenamkan kuku di lengan Ihan sebelum melompat pergi. Shanika yang mengejar di belakang juga tidak sempat berhenti.BUK
"Aduh!"
Kepala terhantuk sesama mereka sebelum Ihan jatuh ke lantai. Tangan Ihan perlahan-lahan menongkat badan. "Ini bukan jatuh dihempap tangga. Ini jatuh, bergegar otak!"
"No! Wiwi, No!" Shanika seperti mahu menangis melihat kotak pasir yang kembali berselerak dan mesin pancutan air khas untuk kucing yang telah diisi penuh, sudah tumpah.
"Kakak, cuma nak letak ubat je Wiwi." What a love-hate relationship I have with my job.
Wajah simpati Shanika tayang kepada si bulu yang menempatkan diri di atas platform kayu tertinggi yang tertampal di dinding.
YOU ARE READING
O G | Bahagiaku Keranamu
Romance[BUSINESS ADVENTURE + SLICE OF LIFE + ROMANCE] Rasha Shanika, bukan seorang wanita yang lemah malah dia sangat berjiwa besar. Aura ladyboss sudah lama terpancar dari dirinya. Cuma, dia ada satu impian. Hanya satu. Terbuku dan tak menampakkan sinarny...