06 : Tersilap langkah

12 0 0
                                    

Ihan meluncur di atas Yamaha MT-25, mengacau hening malam yang dingin. Putaran pada throttle bergerak seiring dengan cemas yang membelenggu diri. Asbab pesanan dari Emrys, habis punah ketenangannya.

"Ihan, datang rumah aku sekarang. Aku ada berita yang kau kena dengar tentang Rasha."

Rambut yang sedikit berantakan setelah helmet dibuka, dibiarkan sahaja. Buru-buru kaki melangkah ke muka pintu. Ketukannya jelas terdesak.

Tidak lama, wajah tegang Emrys menyambut Ihan. Keluhan dilepaskan sebelum Emrys meraup wajah kasar. "Aku dah cakap, An. Dia tak patut teruskan business ni teng-"

"Rasha, okay? Mana dia?" Ihan panjangkan leher, menjenguk ruang di dalam. Lupa sudah adab melawat tatkala risau menguasai diri.

Pasrah, bicara dipotong. Emrys menjawab soalan Ihan bersama tunjukan tangan ke arah ruang tamu. "Dia ada di dalam."

Terus sahaja Ihan melangkah masuk. Hati yang tadinya berdebar-debar mula sayu ketika wajah kosong Shanika duduk tertegun di hujung sofa menjamah mata. Ketegangan di udara sedikitpun tidak menjejaskan Ihan yang baru menghampiri.

"Jadi, ini yang awak kata pandai?!" Darah Ihan menggelegak dengan serangan kata Nara.

Baru sahaja Ihan ingin membela Shanika, bahunya disentuh. Wajah dipaling, bertembung mata dengan Emrys.

"Rasha kena scammed." Bisikan Emrys lirih.

Ihan terdiam sejenak. Mulut yang terbuka kembali tertutup. Hilang diksi dia. Bagaimana Shanika, yang dikenalnya berani dan bijak mengatur perancangan, terjebak ke lembah masalah seperti ini?

"Sekarang duit dah lenyap entah ke mana! Bukan setakat duit modal yang kononnya untuk business bodoh tu je habis. Duit untuk awak sara hidup sendiri pun hilang." melengking suara Nara. Geram pula bila si mangsa hanya membungkam, seolah-olah tidak terjejas.

Pantas mata Ihan memincing tajam ke arah Nara. "Boleh cakap elok-elok rasanya, Nara. Kau tegur aku tentang adab. Sekarang adab kau mana?"

"Ihan," tegur Emrys.

"Apa? Tak akan kau panggil aku datang sini semata untuk dengar Rasha kena marah!" Naik juga oktaf Ihan.

Sempat dikerling Shanika yang mula tertunduk. Tangan pula mengepal erat di atas riba. Jelas di mata Ihan, Shanika berjuang mengatasi tekanan yang menyesak diri.

"Kau cakap kita kena sokong dia, kan? Sekarang tengok apa yang jadi? Nasib baik lah belum ada sesiapa yang melabur dekat dia. Kalau tak-"

"Nasib baik? Nasib baik kau kata!" Ihan tertawa sinis. Dadanya berombak kencang. Setiap kata dari pasangan itu membuat telinganya berdesing.

"Rasha kena scammed, Rys. Scammed! Daripada kau risau tentang dia, kau lebih risau dekat orang yang mungkin terlibat? Kau kawan siapa sebenarnya ni, Rys?" sinis Ihan.

"Apa ni, An! Tak adil kalau kau nak marah aku sedangkan Rasha yang cari masalah sendiri! Aku dengan Nara dah banyak kali nasihat dia!" ujar Emrys kegeraman.

"Jadi betul lah, kan? Kau panggil aku datang sini sekadar untuk buktikan yang kau dengan Nara betul dan Rasha salah." Bak peluru berpandu Ihan lancarkan tuduhan. Dua insan yang berdiri sama seperti Ihan tersentak sendiri.

"Rasha mungkin tersilap langkah, tetapi itu bukan alasan untuk kita menghukum dia. Sepatutnya sekarang lah kita kuatkan semangat Rasha." Semakin kendur nada Ihan.

Shanika yang terduduk kaku, mengangkat wajahnya. Dia membela diri dengan nada bergetar. "Ihan, aku tak perlukan simpati dari sesiapa. Aku tahu aku buat silap, tetapi aku bukannya lemah."

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: 5 days ago ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

O G | Bahagiaku KeranamuWhere stories live. Discover now