Amira, yang baru berusia 18 tahun, merasa sedikit terasing dalam suasana ketika dia menyedari bahawa Adib, yang berusia 23 tahun, kelihatan lebih matang dan dewasa. Perbezaan usia mereka terasa jelas, terutama ketika Adib berdiri dengan postur tegas dan aura keyakinan sebagai seorang dewasa yang telah memasuki dunia pekerjaan. Walaupun begitu, tatapan Adib yang dingin dan sikapnya yang pendiam membuatnya sukar untuk dibaca.
Ketika suasana di sekitar mereka mulai meriah dengan ucapan tahniah dan perbualan ringan, Datin Qaseh, ibu kepada Adib dan Mira, menghampiri Adib sambil tersenyum lembut.
"Adib, bagaimana dengan kerja sebagai pilot? Ibu harap semuanya berjalan lancar," tanya Datin Qaseh, suaranya penuh perhatian.
Adib, dengan wajah tanpa banyak ekspresi, hanya mengangguk sedikit. "Alhamdulillah, kerja okey. Jadual penerbangan kadang-kadang sibuk, tapi semuanya terkawal."
Datin Qaseh mengangguk, puas dengan jawapan ringkas itu. Walaupun Adib tidak banyak bercakap, dia tahu anak sulungnya itu sentiasa serius dalam pekerjaannya dan sering menyembunyikan apa yang dirasakannya. Amira, yang mendengar perbualan itu dari sisi, merasa kagum mendengar bahawa Adib adalah seorang pilot—satu kerjaya yang nampaknya jauh dari kehidupannya sendiri sebagai seorang pelajar.
Dia hanya mencuri pandang ke arah Adib dari jauh, cuba membayangkan seperti apa hidup Adib sebagai seorang pilot, tetapi langsung tidak mampu membayangkan kerana Adib sangat sukar untuk ditebak.
Sementara itu, Mira tersenyum sambil mendekati Amira, "Abang aku memang macam tu. Jangan risau, lama-lama kau akan terbiasa."
Amira tersipu, tersenyum kecil. Walaupun Adib kelihatan dingin, Amira tetap merasakan kehadirannya yang kuat di sekeliling mereka.
Datin Qaseh melihat Adib yang berdiri jauh, lalu dia berpaling kepada Amira dan Mira dengan senyuman nakal di wajahnya. "Kalian tahu tak, sewaktu Adib darjah satu, hampir setiap hari dia pulang membawa surat cinta dari teman-teman sekolahnya?"
Mira dan Amira saling berpandangan, terkejut dan terhibur. "Serius? Abang aku?!" Mira terkejut, tidak percaya dengan cerita itu.
Datin Qaseh ketawa kecil, suaranya ceria. "Ya, betul! Dia selalu mengeluh dan menolak semua surat cinta itu. Katanya, 'Ibu, mereka hanya suka pada saya sebab saya pandai bermain bola.'"
Amira tak dapat menahan diri daripada ketawa. "Adib pun ada kisah cinta zaman kanak-kanak? Tapi dia nampak sangat... dingin sekarang."
Datin Qaseh mengangguk, sambil mengingat kembali. "Adib selalu percaya pada cinta sejati, dan dia tak mahu terlibat dengan perkara yang dianggapnya remeh. Dia lebih suka fokus pada pelajaran dan bermain sukan."
Mira tersenyum, mengingat betapa seriusnya abangnya. "Itu Adib, sentiasa fokus pada matlamatnya. Tapi kadang-kadang aku rasa dia patut relaks sedikit."
"Yalah," Amira bersetuju. "Tapi mungkin dia sudah menemui 'cinta sejatinya' di dalam penerbangan," katanya sambil melirik ke arah Adib yang masih berdiri jauh.
Datin Qaseh ketawa sekali lagi, menambah, "Mungkin suatu hari nanti, Amira, Adib akan memberi peluang kepada seseorang untuk mendekatinya."
Amira hanya tersenyum, merasakan ada sesuatu yang manis dan menggembirakan dalam perbualan itu, sambil harap-harap agar dia dapat mengenali lebih dekat lelaki misteri ini.
Datin Qaseh melihat Amira yang melirik ke arah Adib dengan pandangan penuh minat. Dia tersenyum, menyedari betapa Amira kelihatan tertarik dengan abang anaknya itu. "Amira, nampak kamu sudah tertarik dengan Adib, ya?" tanyanya sambil menyiku Mira dengan nakal.
Amira tersentak, cepat-cepat menundukkan kepala. "Eh, makcik, bukan macam tu," jawabnya, cuba menahan rasa malunya.
Datin Qaseh ketawa. "Nanti bila kamu dah 21 tahun, makcik akan kawin kan kamu dengan Adib. Kamu sabar sajalah, ya?" Dia mengusik Amira dengan nada berseloroh, membuatkan suasana menjadi ceria.
Amira tidak dapat menahan senyum dan rasa malu yang semakin membara. "Makcik, jangan main-main! Abang Adib tu kan jauh lebih tua."
"Betul, tapi kadang-kadang cinta tidak mengenal usia. Lagipun, Adib tu lelaki yang baik dan bertanggungjawab. Siapa tahu apa yang akan berlaku di masa depan?" Datin Qaseh menjawab dengan penuh keyakinan.
Mira hanya ketawa mendengar usikan ibunya, tetapi di dalam hatinya, dia merasakan ada sesuatu yang berpotensi antara Amira dan Adib. "Nanti bila abang aku mula menunjukkan minat, Amira pun kena bersiap sedia!" Mira menambah, membuatkan suasana menjadi semakin meriah.
Amira hanya menggelengkan kepalanya, tetapi senyuman tidak dapat dipadamkan dari wajahnya. Dia menyedari betapa lucunya situasi ini, dan dalam hatinya, dia tidak dapat mengelak daripada membayangkan kemungkinan itu.
YOU ARE READING
Falling for My Best Friend's Brother
Roman d'amour"Kisah ini menceritakan tentang dua sahabat akrab, Amira dan Mira, yang ibarat sehidup semati. Amira terkenal dengan sikapnya yang sering bermain-main dengan perasaan orang, kerap menukar-nukar 'crush'. Sementara itu, Mira lebih suka menghabiskan ma...