asrama

6 1 0
                                    

"Kami sedang bersiap untuk menghadapi ujian kelayakan masuk ke asrama. Mira telah memilih untuk menduduki ujian di Melaka, manakala Amira memilih Kelantan. Meskipun kami berdua bersungguh-sungguh, perasaan cemas tetap hadir. Ini adalah langkah pertama ke arah impian masing-masing."

Woi, nanti bila kita dah masuk asrama, jangan sesekali kau lupakan aku, tau!" kata Amira, sambil tiba-tiba memeluk Mira erat. Air mata mula menitis dari wajahnya. Amira, yang selalu garang dan tak pernah menangis, akhirnya tak dapat menahan diri.

Mira tersenyum kecil sambil membalas pelukan itu. "Ya lah, aku tahu. Mana mungkin aku nak lupakan kau. Kau tu janganlah sampai aku takde, rambut kau jadi karat pulak," gurau Mira, cuba menceriakan suasana. "Kau tu pandai, jangan pulak nanti jadi rempit. Memang aku tak mengaku kawan, hahaha!"

Amira mengelap air matanya sambil tertawa kecil, menghilangkan sedikit rasa sayu di hati mereka berdua.

Selama beberapa tahun, mereka terus kekal berhubung melalui telefon awam di asrama masing-masing. Walaupun berjauhan, persahabatan mereka tetap erat.

Ketika menduduki peperiksaan percubaan SPM, kedua-duanya bertekad untuk melakukan yang terbaik. Amira berjaya memperoleh 12A, manakala Mira mendapat 9A, namun kedua-duanya gembira dengan pencapaian masing-masing.

"Woi, kau macam mana, Mira? Semua okay?" Amira bertanya dengan penuh semangat.

"Okay je, wei!" Mira menjawab, suaranya penuh keceriaan di sebalik talian.

"Eh, abang kau camana? Dia dah jadi co-pilot dah, kan?" tanya Amira, tak dapat menahan rasa teruja.

"Ha'ah, betul! Dia dah jadi co-pilot!" Mira mengesahkan.

"Serious?!" Amira bersuara sambil tersengih, membayangkan keterujaan sahabatnya. "Mira, aku bet kau tengah senyum lebar sekarang, kan?" usiknya sambil ketawa.

Mira hanya mampu ketawa kecil di sebalik telefon. Persahabatan mereka terasa tetap dekat, walaupun banyak yang telah berubah sepanjang tahun-tahun itu.

Falling for My Best Friend's BrotherWhere stories live. Discover now