7 Är detta din man?

54 9 4
                                    


(Notera att Alex och Josef i denna delen aldrig har haft någon privat relation utöver det man ser i Beckfilmerna, det är viktigt att veta för storyns skull! Jag vet att det kan bli lite rörigt med att kapitlen är så olika men det är ju en one shot så allt kan hända :)

Restaurangen 19.30 Fredag

Veckan börjar lida mot sitt slut och Alex har varit på otroligt bra humör hela dagen. Alla på kontoret har tänkt att det beror på att det är fredag, men det är endast Josef som vet den egentliga anledningen... Hon ska byta jobb. För några månader sedan under en utredning hade Josef av misstag råkat tjuvlyssna på ett av hennes telefonsamtal ute i skogen. Han hörde något om en chefsposition och när han sedan konfronterade henne om det hade hon varit tvungen att berätta för honom. Alex ska alltså bli gruppchef för en annan avdelning i polishuset och det är sannerligen ett utmärkt steg för hennes karriär... Men Josef då? Alex har förklarat gång på gång för honom att det är ett jobbigt beslut men att man inte får chanser som dessa varje dag, vilket han självklart förstår. Josef vill mer än något annat att hon ska följa sina drömmar och uppnå sin fulla potential, för hon är förmodligen en av Sveriges skickligaste poliser... Men han kan ändå inte undgå att känna sorg över att de inte kommer jobba tillsammans längre. Visst, hon är kvar i samma byggnad, men vad spelar det för roll? De kommer nästan endast träffas i parkeringsgaraget eller i matsalen någon enstaka gång. Vem ska Josef nu jobba sent med på kontoret? Vem kommer förstå hans ironiska skämt och retas tillbaka med honom under kafferasterna? Men kanske värst av allt... Vem kommer nu att möta hans blickar inifrån det lilla kontoret på andra sidan rummet. Det är Alex kontor, och tanken på att någon annan ska sitta där inne nu får Josef att må illa.

För att dölja sin besvikelse och visa Alex att han är en bra vän som är stolt över henne (Vilket han ju också är!) har han bjudit ut henne på middag ikväll för att fira! De har ätit middag själva ihop några enstaka gånger men det händer inte så ofta eftersom de båda jobbar så mycket. Därför blev Josef extra glad när hon faktiskt tackade ja och såg ut att uppskatta hans erbjudande. Framtiden får bli som den blir men ikväll ska de minsann ha det riktigt trevligt ihop! Det har Josef bestämt.

"Vänta, vänta, vänta! Låt mig åtminstone dra ut stolen för dig! Nu när du har landat en snoffsig chefsposition och allt!" Josef ler retsamt åt henne och hon skrattar varmt samtidigt som hon låter honom dra ut stolen åt henne. "Det var värst vilken service man får nu när man ska avancera, det var inte dåligt!" Hon blinkar åt honom samtidigt som han sätter sig mittemot henne och ler brett. Josef kan inte hjälpa att skanna av henne lite extra nu när de äntligen sitter ner mittemot varandra. Det är en fin restaurang men framförallt dyr, han valde den med flit för att verkligen bevisa för både Alex och sig själv att han är 100% cool med att hon byter jobb... Eller kanske 99% cool i alla fall! Hennes hår är fluffigt och doftar nytvättat och den något uppklippta luggen ramar in hennes ansikte perfekt. Hennes kinder har en aningen röd nyans av rougen och läpparna är lätt glansiga av läppglans. Josefs blick fastnar lite för länge just på hennes läppar innan han snabbt riktar den mot hennes kläder istället. Eftersom de sitter ner ser han bara hennes svarta, silkesblus och då inser han att den måste vara ny eftersom han inte alls känner igen den.

"Är den där ny?" Han pekar på blusen och hon tittar snabbt ner och nickar ivrigt. "Ja, det är den faktiskt! Jag köpte den efter jobbet idag eftersom jag visste att du har bokat bord på en så flott restaurang" Hon ler lurigt åt honom och han rynkar lite på pannan. Josef förstår sig inte alltid på signaler men att köpa en ny blus för att gå på middag med en kollega... Är det verkligen något man gör? Har hon sett fram emot denna middagen lika mycket som han har? Alex märker Josefs luriga blick som nästan får henne att rodna. "Vadå? Är det verkligen så konstigt att unna sig själv en ny blus nu när man har fått en ny tjänst och allt?" Hon försöker låta självsäker men Josef hör att hon nog ändå är lite nervös, vilket gör honom alldeles varm i maggropen. Just som han ska svara henne kommer servitören och ger paret en varsin meny.

Alex och Josef på kontoretWhere stories live. Discover now