BAB 4

12 5 0
                                    

Sesi interview akhirnya selesai. Aku menatap jam 3:27 petang. Perasaan lega bercampur cemas memenuhi dadaku. Terutamanya, memikirkan bagaimana kini Daniel, CEO yang langsung tak menyapaku, akan jadi bos aku.

Aku segera menghantar mesej kepada Dian. Namun, setelah beberapa minit menunggu, Dian belum muncul juga. "Hmm... mesti dia masih asyik berdating dengan Syafiq," gumamku perlahan sambil tersenyum kecil walaupun penat. Aku duduk di lobi, memikirkan betapa anehnya sekarang aku akan bekerja sebagai PA untuk Niel, yang dulunya begitu nakal dan suka mengusik tetapi kini auto berubah.

Beberapa minit kemudian, Dian akhirnya muncul, tersengih dengan wajah penuh rasa bersalah. "Nayraa! Maaf sangat aku lambat! Tadi ada urusan yang... yang penting," katanya sambil tersipu.

Aku menjulingkan mata sambil mencebik. "Urusan cinta, kan?"

Dian ketawa kecil, wajahnya memerah. "Eh, apa-apa je lah tu... yang penting sekarang, interview tadi macam mana? Ada berita baik?"

Aku tersenyum dan menahan rasa gembira, lalu berseru, "Yayyy, aku dapat tawaran tu, Diannnn!"

Dian menjerit kecil, penuh semangat sambil menepuk tanganku. "Tahniah, Nayra! Aku tahu kau boleh! Jadi, bos kau tu macam mana orangnya? Handsome tak?"

Aku terdiam sejenak, berfikir. "Err... nama dia Daniel. Kami sebenarnya... kitaorang pernah kenal waktu sekolah dulu."
Dian tersentak, kelihatan benar-benar terkejut. "Serius? Kau tak pernah cerita pun kau ada kawan sekolah yang sekarang jadi CEO!"

Aku ketawa kecil. "Eh, dia bukan kawan rapat aku pun. Dulu, dia tu asyik kacau orang je. Nakal. Tapi sekarang, dia berubah total. Dingin, pendiam..."

Dian tersenyum penuh minat. "Wah, mesti pelik kan sekarang kau kene kerja bawah dia?"

Aku mengangguk. "Ya, tapi mungkin ini peluang baru. Tak tahu lagi macam mana nak biasakan diri."

Dian mengangkat bahu dan tersenyum. "Tak apa, jom celebrate sikit hari ni. Nak ke mall tak?"

Aku mengangguk, merasa lebih lega. "Jom! Aku memang nak rehat."

Kami menuju ke mall terdekat, berbual sepanjang perjalanan. Setibanya di sana, kami berjalan-jalan hingga akhirnya tiba di depan kedai Mixue. Rasa ingin makan ais krim tiba-tiba muncul. "Dian, jom beli Mixue!" seruku penuh semangat.

Dian ketawa dan mengangguk. Setelah membeli ais krim, tiba-tiba aku tak dapat menahan diri dari menyanyikan lagu Mixue dengan penuh perasaan:

nǐ ài wǒ wǒ ài nǐ
mì xuě bīng chéng tián mì mì
nǐ ài wǒ wǒ ài nǐ
mì xuě bīng chéng tián mì mì

nǐ ài wǒ ya wǒ ài nǐ
nǐ ài wǒ wǒ ài nǐ
mì xuě bīng chéng tián mì mì

🍦🍦🍦

Dian memandangku dengan mata terbelalak, lalu tertawa besar sambil menggeleng kepala. "Nay... lagu Mixue pun kau nyanyi dengan penuh semangat? Kau ni memang lain dari yang lain!"

Aku ketawa, tak peduli pandangan orang sekeliling. "Eh, kadang-kadang benda kecil macam ni pun boleh buat kita bahagia."

Dian tersenyum sambil menggeleng kepala, memandangku dengan penuh kasih. Sambil menikmati ais krim, aku rasa lebih lega. Apa pun yang bakal aku hadapi sebagai PA nanti, aku tahu aku punya dian di sisiku, sahabat yang sentiasa menyokong dan memahami.

HANZ I : AMORE MIO [OG]♡Where stories live. Discover now