Amira duduk di tepi tingkap, memandang hujan yang turun dengan perlahan. Angin yang bertiup lembut membawa kesejukan, tetapi hatinya terasa panas, bercampur dengan pelbagai perasaan yang sukar untuk dijelaskan. Setiap titisan hujan yang jatuh ke tanah seakan menggambarkan perasaan hatinya yang semakin keliru.
"Adakah aku telah membuat pilihan yang tepat?" bisiknya perlahan, memandang ke arah hujan yang semakin lebat.
Hari-hari yang berlalu begitu pantas, dan Amira mendapati dirinya semakin terperangkap dalam perasaan yang tidak dijangka. Daniel. Nama itu selalu terngiang-ngiang dalam fikirannya, meskipun dia cuba untuk tidak memberi makna lebih kepada hubungan mereka. Namun, semakin dia cuba menjauh, semakin dia rasa terikat. Adakah ini cinta? Atau sekadar perasaan yang datang begitu sahaja tanpa dipinta?
Dia masih ingat bagaimana semuanya bermula. Perkenalan mereka bermula dengan sebuah projek sekolah, satu peluang yang membuka jalan bagi mereka untuk lebih mengenali satu sama lain. Amira yang sentiasa berdikari dan mengutamakan pelajaran, tidak pernah menganggap hubungan mereka akan berkembang lebih jauh. Tetapi Daniel, dengan senyuman manis dan sifatnya yang misterius, seakan mengubah segala-galanya. Mereka mula berkongsi cerita, berbual tanpa rasa malu, dan sedikit demi sedikit, perasaan itu mula tumbuh, tanpa dia sedari.
Namun, seperti yang selalu terjadi, ada cabaran yang menanti. Farah, teman rapat Daniel, tidak menyukai keakraban mereka. Farah yang sejak dulu menyimpan perasaan terhadap Daniel, tidak mahu melihat Amira mendekati lelaki itu. Segala cara digunakan Farah untuk memisahkan mereka, tetapi ada sesuatu dalam diri Daniel yang membuatkan Amira terus bertahan, walaupun dia tahu hubungan mereka penuh dengan ketidakpastian.
Adakah Daniel benar-benar mencintainya? Atau adakah dia hanya merasa kasihan terhadapnya? Amira tidak tahu. Tetapi satu perkara yang pasti, dia tidak mahu terluka lagi. Cinta yang tidak pasti adalah sesuatu yang menakutkan, dan Amira tidak ingin terlalu berharap pada sesuatu yang belum tentu.
Namun, perasaan itu datang tanpa amaran, dan Amira mula merasakan bahawa dia tidak boleh menutup hatinya selamanya. Cinta itu bukan sesuatu yang boleh dirancang atau dijangka. Ia datang dengan cara yang paling tidak terduga. Dan kini, dia berada di persimpangan jalan, antara mengikuti kata hati atau menjauhkan diri dari perasaan yang semakin mendalam.
Amira mendongak, memandang langit yang kelam. Dia tahu, apa pun yang berlaku, hidup harus diteruskan. Tetapi satu persoalan terus menghantui fikirannya: Adakah dia mampu menghadapi segala cabaran yang akan datang dalam perjalanan ini? Adakah dia bersedia untuk menghadapi cinta yang tidak pasti?
YOU ARE READING
CINTA yang TAK PASTI
عاطفيةAmira, seorang gadis sederhana yang fokus pada pelajaran, tidak pernah menjangka bahawa dia akan terjerat dalam dunia cinta yang penuh dengan perasaan yang tidak pasti. Selama ini, dia selesa dengan hidupnya yang tenang, jauh dari masalah cinta yang...