Pagi itu, langit cerah membentang di atas kepala Amira, namun hatinya tetap gelisah. Walaupun sudah beberapa kali dia cuba untuk menenangkan diri, perasaan cemas itu tetap tidak hilang. Sebenarnya, dia tahu bahawa ada sesuatu yang berlaku di dalam dirinya, tetapi dia masih belum bersedia untuk menghadapinya.
Pagi tadi, semasa di sekolah, dia mendengar beberapa bisikan daripada teman-teman sekelasnya. Mereka bercerita tentang Daniel, tentang betapa baiknya Daniel dengan Amira, dan bagaimana mereka berdua semakin rapat sejak akhir-akhir ini. Amira hanya mendiamkan diri apabila mereka memandangnya dengan senyuman penuh makna. Tidak tahu kenapa, Amira berasa sedikit malu. Apakah itu tanda yang dia perlu beri perhatian lebih kepada hubungan ini? Atau sekadar kebetulan?
Pada waktu rehat, Amira duduk seperti biasa di meja kantin yang agak jauh daripada orang ramai. Dia lebih suka menghabiskan masa sendirian, menenangkan fikiran. Namun, hari ini, dia tidak dapat menolak perasaan yang datang tanpa diduga. Tanpa diduga, Daniel muncul di hadapannya, membawa dua cawan air.
"Hei, kenapa duduk seorang diri?" tanya Daniel sambil duduk di hadapan Amira. Senyuman manisnya menghiasi wajahnya, seolah-olah menyentuh hati Amira yang sedang keliru.
Amira mengangkat bahu. "Saya cuma nak sekejap masa untuk sendiri. Ada banyak kerja yang perlu disiapkan." Walaupun dia cuba bersikap biasa, ada getaran halus dalam suara Amira yang menunjukkan betapa hatinya bergelora. Dia tidak tahu bagaimana untuk mengendalikan perasaan ini.
"Kerja sekolah? Boleh saya bantu?" tanya Daniel sambil menghulurkan satu cawan air kepadanya.
Amira menatap Daniel dengan rasa terkejut. "Tak perlu, saya boleh buat sendiri. Terima kasih." Dia cuba mengelakkan diri daripada terlalu bergantung pada Daniel. Rasa bersalah tiba-tiba menyelubungi dirinya, seolah-olah dia sedang melangkah ke arah sesuatu yang tidak pasti. Bukankah lebih baik kalau dia hanya fokus kepada pelajaran dan tidak terlibat dalam hubungan yang rumit?
Namun, Daniel hanya tersenyum. "Tak apa, kadang-kadang kita semua perlukan sedikit masa untuk rehat. Saya pun banyak kerja juga, tapi lebih senang kalau ada teman."
Amira tidak tahu bagaimana untuk menanggapi kata-kata Daniel. Hatinya semakin berdebar, tetapi dia cuba menyembunyikan perasaan itu. "Tapi kita tak boleh selalu bergantung pada orang lain, kan?" kata Amira, cuba berkelakuan biasa.
Daniel memandangnya dengan serius, kemudian mengangguk perlahan. "Benar. Tapi saya rasa kita semua perlukan seseorang untuk bersama-sama. Tidak kira kawan atau lebih dari itu."
Perkataan terakhir Daniel itu membuatkan Amira terasa seperti ada sesuatu yang sedang berkembang dalam dirinya, sesuatu yang tidak boleh dia abaikan. Adakah Daniel serius? Atau sekadar berbicara tentang persahabatan?
Selesai makan, Daniel meminta izin untuk meninggalkan Amira, kerana dia perlu ke perpustakaan untuk mencari buku tambahan bagi projek mereka. Amira hanya mengangguk tanpa berkata apa-apa. Dia tidak mahu menambah beban dalam fikiran Daniel, apatah lagi dengan segala persoalan yang berlegar di dalam hatinya.
Setelah Daniel berlalu pergi, Amira merenung sekeliling kantin. Dia teringat kata-kata teman sekelasnya tadi. Adakah benar bahawa dia dan Daniel semakin rapat? Adakah hubungan mereka menjadi perhatian orang ramai? Amira merasa sedikit gelisah. Dia tidak mahu ada orang yang salah faham mengenai hubungan mereka. Tetapi, semakin lama, perasaan itu semakin sukar untuk diabaikan.
Tiba-tiba, telefon bimbit Amira berbunyi. Dia melihat nama Farah tertera pada skrin. Amira mengeluh perlahan sebelum menjawab.
"Hai, Farah," jawab Amira, cuba bersikap biasa.
"Hai, Amira! Awak ada masa tak? Saya nak ajak awak jumpa kejap," kata Farah, dengan nada yang agak terburu-buru.
Amira rasa ada yang tidak kena dengan suara Farah. "Ada apa-apa yang penting?" tanyanya, sedikit risau.
"Sebenarnya... saya dengar banyak cerita tentang awak dan Daniel," jawab Farah, nada suaranya berubah sedikit tajam. "Kenapa tiba-tiba awak rapat dengan dia?"
Amira terasa sedikit terkejut. "Farah, kita cuma bekerjasama dalam projek sekolah. Tak ada apa-apa yang lebih dari itu."
Namun, Farah tidak begitu mudah percaya. "Kamu pasti? Sebab kalau awak terus macam ni, saya tak tahu apa yang akan jadi. Saya cuma nak ingatkan awak, Daniel bukan milik awak."
Amira terdiam. Walaupun kata-kata Farah agak keras, dia tahu ada kebenaran dalam kata-katanya. Farah sudah lama menyukai Daniel, dan dia tidak mahu melihat hubungan itu terancam oleh sesiapa, termasuk Amira.
"Saya faham," jawab Amira dengan suara rendah. "Tapi saya tak ada apa-apa perasaan lebih. Kita cuma berkawan."
Farah tidak mengucapkan apa-apa lagi, hanya menamatkan panggilan itu tanpa berkata sepatah pun. Amira merenung telefon bimbitnya, merasa seperti ada sesuatu yang tiba-tiba berubah dalam dirinya. Mengapa Farah perlu mengatakan begitu? Mungkinkah Farah cemburu dengan keakraban mereka?
Di dalam hati, Amira merasa sangat bingung. Dia tidak pernah mahu terlibat dalam sebarang konflik atau cemburu, tetapi situasi ini semakin rumit. Daniel... hanya Daniel yang tahu apa yang sebenarnya ada antara mereka. Tetapi adakah dia juga benar-benar tahu?
---
Hari-hari selepas itu, hubungan antara Amira dan Daniel menjadi semakin aneh. Mereka tidak lagi berbual seperti dulu. Setiap kali mereka bertemu, ada perasaan yang tidak dapat dijelaskan antara mereka. Amira tidak tahu bagaimana untuk menghadapinya. Namun, dia tetap berusaha untuk memberi fokus pada projek yang mereka jalankan, walaupun hatinya merasa sangat keliru.
Dan satu perkara yang Amira sedar—dia perlu menyelesaikan segala kekeliruan ini sebelum ia menjadi lebih rumit. Namun, dia tahu... kadang-kadang, perasaan itu datang tanpa amaran, dan ia sukar untuk dihentikan.
BERSAMBUNG...
YOU ARE READING
CINTA yang TAK PASTI
RomanceAmira, seorang gadis sederhana yang fokus pada pelajaran, tidak pernah menjangka bahawa dia akan terjerat dalam dunia cinta yang penuh dengan perasaan yang tidak pasti. Selama ini, dia selesa dengan hidupnya yang tenang, jauh dari masalah cinta yang...