Amira duduk di tempat duduknya, di sudut kelas yang paling sunyi. Seperti biasa, dia lebih selesa dengan ketenangan, jauh dari perhatian orang lain. Buku nota di depannya terbuka, tetapi fikirannya bukan pada pelajaran yang sedang diajar. Matanya tertumpu pada Daniel yang duduk di tempatnya, beberapa baris di hadapan. Hatinya berdegup kencang setiap kali matanya tak sengaja bertemu dengan matanya. Tetapi Amira cuba menenangkan dirinya. Ini hanya perasaan biasa, katanya dalam hati. Semua itu hanyalah kekeliruan. Bukannya dia tidak tahu, tetapi perasaan itu datang tanpa dipinta.
Sejak projek sekolah itu dimulakan, Amira semakin banyak berinteraksi dengan Daniel. Mereka sering bertukar pendapat, berbincang tentang idea-idea untuk projek, dan kadang-kadang berbual tentang perkara-perkara lain yang tidak ada kaitan dengan sekolah. Daniel tidak seperti yang Amira sangka. Di luar kelas, dia bukan hanya seorang lelaki popular yang selalu menjadi tumpuan, tetapi juga seorang yang sangat mudah didekati dan penuh perhatian. Semua orang di sekolah tahu bahawa Daniel tidak pernah kekurangan teman. Namun, hanya Amira yang merasakan ada sisi lain dalam dirinya, sesuatu yang tidak terlihat oleh orang lain.
Pagi itu, Daniel datang ke kelas lebih awal daripada biasa. Amira terkejut apabila dia melihat Daniel sedang duduk di meja belakang, seakan-akan menunggu seseorang. Apabila matanya bertemu dengan Daniel, dia hanya tersenyum. "Amira, kamu datang awal hari ini," katanya sambil mengangkat tangan, memberi salam.
Amira sedikit terkejut. "Oh, ya. Kebetulan saja," jawabnya sambil tersenyum kecil. Walaupun hatinya berdebar-debar, dia cuba untuk tidak memberi perhatian kepada perasaan itu. "Ada apa? Nak tanya sesuatu?"
Daniel mengangguk, kelihatan serius. "Boleh saya tanya pendapat awak? Saya rasa kita perlu ubah sedikit idea projek kita. Saya nak sesuatu yang lebih menarik, tapi saya tak tahu macam mana nak mula."
Amira terdiam seketika. Selama ini, dia tidak pernah menyangka Daniel akan meminta pendapatnya. Walaupun mereka bekerjasama dalam projek yang sama, dia tidak pernah memikirkan bahawa Daniel akan begitu serius ingin mendapat pandangannya. "Maksud awak, ubah keseluruhan konsep projek?" tanya Amira, agak terkejut dengan cadangan itu.
Daniel mengangguk. "Ya, saya rasa ia perlu lebih menarik, lebih kreatif. Awak ada idea?"
Amira berfikir sejenak, kemudian berkata, "Mungkin kita boleh cuba konsep yang lebih modern. Contohnya, kita boleh buat reka bentuk yang lebih dinamik dan gunakan teknologi dalam projek kita."
Daniel tersenyum lebar. "Itu idea yang bagus, Amira. Saya suka sangat. Tak sangka awak boleh fikirkan benda macam ni."
Amira terasa sedikit terharu dengan pujian itu, tetapi cuba untuk tidak menunjukkannya. "Terima kasih. Tapi, ini kerja kita berdua. Jadi, sama-sama buatlah."
Walaupun Amira cuba untuk kelihatan tenang, dalam hatinya dia rasa sedikit canggung. Mengapa Daniel begitu baik kepadanya? Dia selalu menjaga perasaan orang lain, selalu memastikan semua orang di sekelilingnya selesa, termasuk dirinya. Dan dia tahu, Farah, teman rapat Daniel, tidak suka melihat mereka terlalu rapat.
Setiap kali Amira melihat Farah, dia dapat merasakan ada sesuatu yang lain dalam pandangan Farah. Farah selalu cuba mengalihkan perhatian Daniel kepadanya, kadang-kadang dengan gurauan atau perlakuan yang sedikit melampau. Amira tidak pernah menyangka Farah akan berkelakuan begitu, tetapi dia juga tidak mahu masuk campur dalam urusan mereka. Bagi Amira, dia hanya mahu menjalani kehidupannya dengan tenang, tanpa sebarang konflik.
Waktu rehat tiba. Seperti biasa, Amira duduk di meja kantin yang agak jauh dari kumpulan pelajar lain. Tetapi hari itu, sesuatu yang tidak dijangka berlaku. Daniel datang menghampirinya. Tanpa menunggu, dia duduk di sebelah Amira dengan senyuman yang tidak pernah hilang dari wajahnya.
“Kenapa duduk seorang diri?” tanya Daniel sambil membuka bekas makanannya. “Saya fikir, awak lebih suka makan dengan kawan-kawan.”
Amira teragak-agak untuk menjawab. "Saya... selesa macam ni," katanya, cuba menyembunyikan rasa canggung. “Tak ada apa yang seronok sangat makan ramai-ramai.”
Daniel ketawa. "Saya faham. Tapi kalau macam tu, kita makan bersama, boleh? Saya tak suka makan sorang-sorang. Rasa sunyi."
Amira memandang Daniel, melihat senyumannya yang jujur. Ada sesuatu yang membuatkan dia rasa selesa. Tanpa banyak berfikir, Amira mengangguk dan membuka bekas makanannya. “Baiklah, kalau begitu.”
Mereka berdua makan dalam diam, hanya sesekali berbual tentang pelajaran dan kehidupan di sekolah. Namun, Amira dapat merasakan ada keakraban yang terbentuk antara mereka, sesuatu yang lebih daripada sekadar hubungan rakan sekelas. Sesekali, dia dapat melihat Farah yang sedang duduk tidak jauh dari mereka, matanya tidak lepas memandang ke arah mereka. Amira cuba untuk tidak terlalu memikirkannya, tetapi dia tahu Farah tidak suka melihat mereka berdua bersama.
Setelah selesai makan, Daniel berdiri dan mengangkat begnya. "Saya nak pergi ke perpustakaan kejap. Nak pinjam beberapa buku untuk projek kita," katanya. "Nak ikut?"
Amira terkejut dengan ajakan itu. "Er... saya tak pasti. Ada kerja lain yang perlu saya buat," jawab Amira dengan lembut.
Daniel hanya tersenyum. “Tak apa, nanti kita bincang lagi. Saya akan pastikan projek ni berjaya, dan saya harap awak boleh bantu saya.”
Amira hanya mengangguk. Saat Daniel berlalu pergi, dia terasa seperti ada sesuatu yang baru dalam dirinya. Perasaan yang tidak pasti, tetapi cukup kuat untuk membuatkan hatinya berdebar-debar setiap kali Daniel datang dekat.
Dia tahu ini bukanlah sesuatu yang boleh diabaikan. Tetapi, adakah dia sudah bersedia untuk menghadapi apa yang akan datang? Atau dia akan terus menahan perasaan ini jauh di dalam hati?..
BERSAMBUNG..
YOU ARE READING
CINTA yang TAK PASTI
RomanceAmira, seorang gadis sederhana yang fokus pada pelajaran, tidak pernah menjangka bahawa dia akan terjerat dalam dunia cinta yang penuh dengan perasaan yang tidak pasti. Selama ini, dia selesa dengan hidupnya yang tenang, jauh dari masalah cinta yang...