Hari-hari yang berlalu terasa semakin pelik bagi Amira. Setiap kali dia berjumpa dengan Daniel, ada sesuatu yang terasa berbeza. Hati kecilnya seakan-akan memberontak, namun dia cuba menidakkan perasaan itu. Cinta? Itu terlalu cepat untuk difikirkan. Amira hanya mahu fokus pada pelajarannya, tapi setiap kali wajah Daniel muncul dalam fikirannya, segala niatnya mula goyah.
Mereka semakin sering bekerjasama dalam projek sekolah. Daniel menjadi lebih mesra dan perhatian, kadang-kadang bertanya tentang hal-hal yang tidak ada kaitan dengan sekolah. Seperti waktu itu, ketika mereka sedang berbincang tentang pembahagian kerja untuk projek, Daniel mengajaknya untuk ke kafeteria selepas waktu sekolah. "Saya nak ajak awak minum, boleh? Nak bercerita lebih lanjut tentang projek kita," kata Daniel sambil tersenyum. Amira terkejut dengan ajakan itu.
"Minum?" Amira bertanya, merasa agak keliru. "Saya rasa tak perlulah, banyak kerja lain yang perlu diselesaikan."
Daniel mengangguk. "Ya, saya tahu. Tapi, saya cuma nak berbual sekejap. Sekadar untuk meluangkan masa bersama."
Amira tergamam. Setiap kata Daniel seakan membuatkan hatinya semakin kacau. Dia tidak tahu apa yang perlu dijawab. Tetapi akhirnya, dia mengangguk perlahan. "Baiklah, kalau awak kata begitu."
Selepas waktu sekolah, mereka berdua berjalan menuju ke kafeteria sekolah yang terletak di hujung taman. Walaupun tidak ramai pelajar di situ, suasana tetap sunyi. Angin petang yang lembut menambah ketenangan di sekeliling mereka.
Amira cuba untuk berbual tentang perkara lain, tetapi setiap kali dia bercakap, Daniel hanya tersenyum dan mendengarnya dengan penuh perhatian. Tidak pernah sekali pun Daniel menunjukkan tanda-tanda ketidaksenangan atau kebosanan. Dia benar-benar mendengar setiap kata yang keluar dari mulut Amira.
"Apa yang awak fikirkan?" tanya Daniel ketika Amira terdiam seketika.
Amira merenung cawan di tangan. "Sebenarnya, saya rasa agak pelik," jawabnya. "Kita... baru saja kenal, dan tiba-tiba kita jadi rapat macam ni. Saya rasa macam... semuanya terlalu cepat."
Daniel mendekatkan dirinya sedikit dan meletakkan cawan di atas meja. "Tak ada salahnya kalau kita rapat. Saya tak kisah kalau kita cepat atau lambat. Selagi saya selesa dengan awak, kenapa perlu fikirkan tentang masa?"
Amira tergelak kecil, tetapi dalam hati, dia merasa canggung. "Tapi, saya tak tahu apa yang awak mahu sebenarnya. Saya bukan jenis orang yang suka mempercayai perasaan ini begitu sahaja."
Daniel diam sebentar, memerhatikan Amira dengan mata yang penuh perhatian. "Saya tak memaksa awak untuk percaya apa-apa. Tetapi, saya cuma mahu kita teruskan hubungan ini, tanpa sebarang keraguan," katanya dengan suara yang lembut.
Amira tidak tahu bagaimana hendak menjawab. Dalam hatinya, ada perasaan yang membingungkan. Mungkin Daniel hanya memandangnya sebagai seorang kawan, tetapi kenapa setiap kata dan tindakannya begitu membuatkan hatinya berdegup lebih kencang?
"Tapi... macam mana dengan Farah?" Amira bertanya, seolah-olah ingin mengalihkan topik perbualan. Sejak dari awal lagi, dia sedar Farah tidak begitu senang dengan keakraban mereka. Farah sering menunjukkan perasaan cemburunya, walaupun dengan cara yang halus. Amira tidak mahu menjadi punca perselisihan antara mereka.
Daniel terdiam seketika, lalu menggelengkan kepalanya. "Farah... dia kawan saya, tapi itu tak bermakna saya tak boleh berkawan dengan orang lain. Saya tahu dia ada perasaan, tapi saya harap dia boleh faham yang hubungan saya dengan awak adalah tentang persahabatan dan kepercayaan."
Amira mengangguk perlahan, walaupun masih ada rasa tidak pasti di dalam dirinya. Apakah itu benar-benar yang Daniel maksudkan? Atau adakah dia hanya mahu menenangkan hati Amira yang semakin gelisah?
Perbualan mereka berlarutan, tetapi dalam setiap detik itu, Amira terasa seperti ada sesuatu yang lebih dari sekadar persahabatan yang tumbuh di antara mereka. Setiap gelak tawa, setiap senyuman, semuanya seakan memberikan harapan yang dia tidak tahu bagaimana untuk hadapi. Hatinya tertanya-tanya, adakah ini cinta yang sebenar atau sekadar perasaan yang datang dan pergi?
Ketika mereka selesai minum dan berpisah di pintu kafeteria, Daniel memandang Amira sejenak. "Terima kasih kerana datang," katanya dengan senyuman. "Saya suka berbual dengan awak."
Amira hanya mengangguk, cuba mengawal perasaan yang bercampur baur dalam dirinya. "Sama-sama. Saya harap kita dapat terus bekerjasama dalam projek ini."
Daniel mengangguk dan berjalan pergi, meninggalkan Amira berdiri sendirian di situ. Namun, hatinya masih berdegup kencang, seperti ada sesuatu yang tidak dapat dia jelaskan. Perasaan itu datang begitu mendalam, tetapi Amira masih tidak pasti adakah dia bersedia untuk menghadapinya.
bersambung....
YOU ARE READING
CINTA yang TAK PASTI
RomanceAmira, seorang gadis sederhana yang fokus pada pelajaran, tidak pernah menjangka bahawa dia akan terjerat dalam dunia cinta yang penuh dengan perasaan yang tidak pasti. Selama ini, dia selesa dengan hidupnya yang tenang, jauh dari masalah cinta yang...