السلام عليكم و رحمه الله وبركاته
اخباركم ايه يا سكاكر
النهاردة بإذن الله هتكلم عن موضوع مهم وهو- "ضوابط الخطوبة الشرعية".
ضوابط الخطوبة تتفقوا فيها مع بعض من الأول علشان ميكونش فيه مخالفات وعشان محدش يكون متوقع حاجة ويلاقي دنيا تانية خالص غير الـ حاططها في دماغه يبقى الأفضل نحط النقط على الحروف من البداية.
_مبدئيًا ..
- قبل الخطوبة في حاجة اسمها رؤية شرعية .. يعني العريس بيروح للعروسة .. يشوفها و تشوفه و يتكلموا مع بعض و يشوفوا في قبول ولا لأ ..- الزيارة بتتكرر لحد ما هو يطمئن ليها و العكس .. أول ما يحسم أمره و يوافق هو و هي لازم يغض بصره عنها لحد الجواز و هي كمان.
- الخطوبة وعد بالزواج.
خطيبك راجل أجنبي عنك "مش مِن بلاد برة لأ " أجنبي يعني مش مَحرم و ده يترتب عليه حاجات كتير جدًا .. مش حب و دباديب و رغي طول الوقت "- مينفعش يسلم عليكِ حتى ولا يلبسك الدبلة ولا السلسة .. والدته او أخته يعملوا كدا لأنه لسه غريب عنك.
- مينفعش تقعدوا مع بعض من غير محرم.
"لازم عزول لحد كتب الكتاب".- الخطوبة مش عشان تتفسحوا وتخرجوا وترغوا في الفاضي والمليان .. ولو عايزين تخرجوا لازم حد محرم يخرج معاكم والكلام يبقى في حدود الحلال بردو 🤎
الخطوبة مش معمولة عشان تحبوا في بعض .. معمولة عشان تتعرفوا على بعض صح وفي حدود شرعية وتعرفوا شخصياتكم متوافقة مع بعض ولا لأ ..حياتكم هتمشي إزاي "))
- لو عندكم أسئلة تسألوها "بس يكون الكلام بيجيب بعضه كدا مش سؤال وجواب كأنه interview .. يكون الأسلوب مش فظ ولا منفر ولا فيه ميوعة وتساهل .. الاعتدال حلو" ومبقولش متعرفيش شخصيته ! لأ اعرفيها وكل حاجة بس بضوابط.
- غض البصر فرض في الخطوبة علفكرة "فرض عليك وعليها"
مش معني إنكم اتخطبتوا يبقى تطلقوا البصر .. لازم كل واحد يغض بصره عن التاني "أتأملوا السجاد بيكون حلو أحسن ما تاخدوا ذنوب ويكون ليها عواقب بعدين ". 🙂😂🤎🤎ودي نقطة هتعرفوها طول الخطوبة يا تري هو بيغض بصره عامةً ولا لأ ..
هيدخل يقعد في مكان يكشف منه البيت كله ولا هيقعد في مكان ميجرحش البيت وهكذا ..دي كلها ملاحظات بتاخدوها على بعض من غير كلام خالص.
- حفلة الخطوبة مش واجب ولو اتعملت مينفعش يبقى فيه اختلاط بين الرجال والنساء ووجود موسيقى
.. ميبقاش ربنا أنعم عليك بالخطوبة وتيسير أمورك فتشكره بمعصية !- مينفعش صورك تبقى مع خطيبك نهائي ولا حتى تنزلوها على السوشيال !
- مينفعش تعبروا عن مشاعركم .. مش من حقك تقولها أي كلمة ولا من حقها تسمع أى حاجة من مشاعرك "حبيبي وحبيبتي وروحي وقلبي وبنكرياسي وطحالي وامعائي وكل الكلام ده يتكنسل ".
حوشوها لحد كتب الكتاب عشان يبقى فيه مخزون كبير وتلاقوا حاجة تقولوها في الحلال.
أنت تقرأ
💜 لنتقرب الي الله 💜
Historia Cortaالكتاب ده أنا كتبته لياخذ بايدي وايديكم إلي الله ❤️ مش كل الي هيكون فيه من كتاباتي ولكن باذن الله يكون كلام مفيد لكم وسبب في تقربكم إلي الله 💕 فاتمنا انكم تقراؤه وتستفيدوا منه 💜 احبكم في الله 💕 # رحمة _أحمد # لنتقرب _ألي _الله #الجنة _تستحق