Bab 3

2 1 0
                                    

"Assalamualaikum ibu," panggil Qaireen melalaui corong telefon.

"Wa'alaikumussalam Elreen," jawab Puan Yasmine. Nama Elreen gabungan nama Qaireen Adel, di Qaireen ambil Reen, di Adel ambil El, terhasil la Elreen.

"Ibu, adik nak pergi rumah ibu lepas Zohor ni,"

"Okay, nanti ibu masak makanan kegemaran Elreen,"

"Tak payah susah-susah la ibu,"

"Eh takpelah, tak susah pun,"

"Okay la macam tu, adik letak call dulu ye, ada latihan menari, assaamualaikum,"

"Wa'alaikumussalam." Talian dimatikan oleh Puan Yasmine.

"Reen, kau dah hafal kan choreography Back Door?" tanya Airis yang baru datang.

"Dah, kenapa?" tanya Qaireen kembali.

"Tolong ajar aku part yeah we gon' do it right now, do it right now baby tu," kata Airis.

"Okay." Qaireen segera bangun.

"Dah buat pemanasan badan ke?" tanya Qaireen sambil membuat pemanasan badan.

"Dah, dekat rumah," jawab Airis.

Qaireen dan Airis menghadap cermin besar di dalam ruangan latihan itu. Qaireen mula tunjuk cara mahu menari bahagian yang Airis kata tadi. Perlahan-lahan Airis mengikut yang Qaireen ajar.

Setelah 15 minit mengulang gerakan yang sama, Airis sudah boleh menari bahagian itu.

"Terima kasih Reen," ucap Airis.

"Sama-sama, bila busking?" tanya Qaireen, kerana 2 hari lepas dia tak datang.(busking ialah persembahan jalanan)

"Aik kau tak dengar ke pelatih cakap haritu,"

"Aku tak datang la, sebab haritu kan aku terlanggar orang,"

"Ha'ah la, minggu depan hari Khamis," jawab Airis.

"Kau balik rumah ibu ke harini?" soal Naura yang baru tiba.

"Ye, macam mana tahu? stalk aku eh?" gurau Qaireen.

"Biasanya hari Jumaat kau pergi rumah ibu, lagipun minggu lepas kau tak balik sana," jawab Naura bersahaja. Naura membuat pemanasan badan lalu menari di depan cermin satah yang besar itu.

Mi Bailarina

"Umi, Ayash datang ni," laung Kaizen luar rumah. Tanpa menunggu lama terus dia menapak masuk ke dalam rumah banglo besar milik uminya.

"Tahu jalan balik rupanya, ingatkan tak tahu," kata Puan Sumayyah yang keluar dari dapur. Kaizen bersalam dengan Puan Sumayyah.

"Hehe, mana ayah?" tanya Kaizen.

"Pergi kerja, tapi ayah kata harini dia pergi dekat rumah Adina," jawab Puan Sumayyah.

"Isteri kedua ayah?"

"Iya la,"

"Umi masak apa harini?" tanya Kaizen. Menukar topik.

"Lauk Ayam Kicap je, nak makan ke?"

"Nak." Kaizen terus melabuhkan punggung di atas kerusi. Puan Sumayyah menyedok nasi dan letak di dalam pinggan lalu dihulur kepada anak bongsunya.

"Terima kasih umi, makan la sekali dengan Ayash," ajak Kaizen.

"Okay." Puan Sumayyah melabuhkan punggung di atas kerusi yang berhadapan Kaizen.

Mi Bailarina [OG]Where stories live. Discover now