Hidup di dapur istana bukan sekadar bekerja; ia adalah ujian mental, fizikal, dan emosi yang berulang setiap hari. Yu Chun sudah terbiasa dengan jeritan para pelayan lain, kuali yang mendidih, dan arahan tak berkesudahan daripada para pengurus. Di matanya, semuanya adalah seperti sebuah simfoni yang kacau—ribut yang tak pernah reda. Namun, di tengah-tengah kekalutan itu, Yu Chun menemukan kekuatan: kesabarannya yang luar biasa dan kepekaannya terhadap butiran kecil.Sebagai pelayan dapur yang hanya dikenali sekadar "yang satu itu," Yu Chun sering dipandang sebelah mata. Tetapi, dia bukan seorang yang menyimpan dendam, melainkan seorang pemerhati yang cermat. Setiap hari, dia menyerap, mencatat dalam fikirannya segala yang berlaku. Cara bahan makanan dihantar, inventori dicatat, mahupun bagaimana Zhou Gu Wei, Pengurus Dapur, menyalahgunakan kuasa —semuanya disimpannya seperti serpihan teka-teki. Dia tahu, satu hari nanti, teka-teki itu akan lengkap dan menjadi kunci kepada sesuatu yang lebih besar.
Hari itu datang lebih awal daripada yang dijangkakannya.
Dapur yang biasanya sibuk bertukar menjadi lautan panik. Para pelayan berlari ke sana sini, wajah mereka penuh keresahan. Pinggan terjatuh dan pecah di lantai. Suara Zhou Gu Wei memecah keheningan pagi dengan jeritan marahnya.
“Bahan makanan untuk jamuan Maharaja... HILANG?!” suaranya bergema, menggigilkan suasana. “Siapa yang bertanggungjawab?! Apa yang kamu semua buat, hah?!”
Yu Chun berdiri di sudut dapur, memerhati seperti biasa. Tetapi kali ini, nalurinya berkata sesuatu yang berbeza. Dia tahu inilah masanya.
Denyutan nadi Yu Chun meningkat, tetapi dia tidak menunjukkan sebarang tanda gentar. Dia mengatur nafasnya, dan dengan langkah penuh keyakinan, dia menghampiri Zhou Gu Wei.
“Tuan Zhou,” suaranya perlahan tetapi jelas, menarik perhatian lelaki itu. Zhou, yang sebelumnya sibuk menyapu peluh dari dahinya, memandang ke arahnya dengan raut wajah tidak percaya.
“Apa kau mahu?” tanya Zhou, nadanya sinis, seperti seorang tuan besar memarahi budak kecil.
“Saya mahu bantu menyelesaikan masalah ini,” jawab Yu Chun, mata hitamnya menatap lurus ke arah Zhou.
Seolah-olah tergesa-gesa untuk ketawa, Zhou menggelengkan kepalanya. “Kau? Pelayan baru seperti kau fikir kau boleh lakukan sesuatu? Jangan buang waktuku!”
“Saya faham kalau Tuan ragu,” balas Yu Chun, nadanya tetap tenang, “tetapi saya telah memerhatikan kelemahan dalam sistem dapur ini. Selama ini, bahan-bahan hilang bukan kerana kecuaian tetapi kerana catatan yang tidak teliti. Kalau Tuan beri saya setengah hari, saya yakin saya boleh mencari penyelesaian, atau sekurang-kurangnya menggantikan bahan dengan apa yang kita ada.”
Zhou memandangnya dengan pandangan bercampur antara rasa curiga dan putus asa. Satu perkara yang dia tahu—masa tidak memihak kepadanya. Setiap detik yang berlalu hanya akan mendekatkan mereka kepada murka Maharaja.
“Baiklah,” katanya akhirnya, suaranya berat dengan beban. “Tapi ingat, jika kau gagal, kau akan menyesal seumur hidupmu!”
Yu Chun mengangguk perlahan tetapi tegas. Dia tahu risikonya besar. Dia tahu dia sedang mempertaruhkan segalanya, tetapi dia juga tahu inilah peluangnya. Dengan langkah cepat, dia mula bekerja, menyusun rancangannya seperti seorang jeneral di medan perang.
Keberanian Yu Chun Memukau Semua Orang
Dapur istana pagi itu ibarat kapal yang hampir karam—hiruk-pikuk dengan jeritan, keriuhan, dan wajah-wajah cemas. Di tengah-tengah kekacauan itu, Yu Chun tidak membiarkan dirinya terperangkap dalam panik. Jiwanya seolah-olah menemukan satu ketenangan yang jarang sekali dia rasai.
YOU ARE READING
Yu Chun's Journey : Hasil Yang Memuaskan
Historical FictionCerita ini membawa kita ke zaman Dinasti Ming, sebuah era yang penuh dengan kekacauan. Di tengah-tengah semua itu, kisah Huang Yu Chun, seorang gadis kampung miskin, menjadi bukti bahawa ketabahan dan keberanian mampu mengubah takdir seseorang. Di...