Bukan Superhero

4K 97 35
                                    

Amri baru sahaja selesai menonton siri movie yang paling dia gemari. Iaitu Spider-man. Lepas ini, dia ingin menonton siri movie X-men pula. Siri movie ini memang popular di Malaysia. Ianya bukan cerita tempatan. Tetapi ianya cerita luar. Amri seorang yang bijak tetapi dia terlalu taksub dengan superhero-superhero yang sebenarnya tidak wujud sama sekali. Ianya lakonan semata-mata. Dan hal itu, membuatkan dia kelihatan seperti bebal. Amri tau tuh.

Amri juga tidak terleka untuk menonton filem superhero tempatan seperti Atoi, Cicakman dan juga Keluang-man dan sebenarnya banyak lagi superhero yang ada di pagung-pagung. Kesemuanya Amri minat. Memang itu dah minatnya tiada siapa yang dapat menghalang. Khusyuk betul Amri menonton movie-movie kegemarannya.

Suatu hari, Amri berfikir yang dia juga boleh menjadi seperti superhero-superhero tersebut. Dia tau dia cuma manusia biasa. Tiada keistimewaan. Tiada mukjizat yang akan membuatkan dia berkuasa. Tetapi ketaksuban dia membuatkan dia terleka segalanya.

Sifat taksubnya memuncak sampai dia berada di puncak apartmentnya. Dia membuat gaya ala-ala superhero kegemarannya. Iaitu Superman. Sebiji dengan kostum yang dia buat sendiri. Tidak tahu pula bagaimana dia membuatnya. Dengan minda bawah sedar dia, dia menjadi tidak waras. Tidak seperti Amri si budak genius. Dia melompat sambil berkata -akulah superhero kalian semua- gedebak. Amri mati. Tak sampai sesaat dia jatuh terlentang diatas permukaan berbalut tar berhitam.

Orang ramai mula panik. Namun tiada siapa yang ambil peduli tentang budak yang bernama Amri. Yang telalu taksub dengan dunia bukan realitinya. Hanya kata-kata yang tidak masuk akal sempat Amri ucapkan. Sebelum dia rebah di atas bumi yang nyata.

Seorang wanita 40-an terkejut dengan kemalangan yang berlaku. Lalu bergegas turun untuk mendakati si Amri.

"Kan mak dah cakap jangan jadi bebal. Kau tuh bukannya superhero."

Mayat Amri dibiarkan sahaja begitu. Orang ramai termasuklah mak Amri sendiri tidak ambil peduli tentang itu. Yang dah mati biarkan pergi.

Himpunan cerita cerita jilakeWhere stories live. Discover now