Penutup? Hell yeah babi!

1.7K 110 36
                                    

Part 1

Cerita-cerita Jilake yang dihimpunkan bukan untuk menghiburkan orang. Bukan juga untuk membuat orang sekeliling ketawa. Bukan juga untuk membuat orang rasa cool sentiasa. Bukan juga untuk membuat orang rasa annoyed. Dah ku bilang tadi, ianya cerita-cerita Jilake. Ada ke ianya tertulis cerita-cerita lawak, annoying, dan cool. Takde kan? Ianya hanya untuk orang-orang yang boleh terima dirinya sendiri.

Macam aku lah, aku boleh terima yang diri aku ni Jilake. Tak semua orang suka kat aku. Dan 'im feel it'. Idea untuk menulis setiap cerpen dalam himpunan ni datang masa aku tengah buat apa yang tertulis dalam cerpen ni. Sebagai contoh, Serigala Jadian. Ya, masa aku tulis ni masa tulah aku terjebak dalam kancah pembunuhan. Tapi, yang ironinya. Aku tak ditangakap. Dan kau masih lagi percaya dengan apa yang ku bilang?

Tentang hal serigala jadian, bunuh, dan apa yang kau baca. Kau percaya bulat-bulat. Yelah, aku tahu muka kau sorang-sorang bukannya sama. Ada bulat, ada lonjong, ada leper, ada persegi, ada tiga segi, ada jugak yang macam Hulk dan lain-lain. Bukan semua benda kau boleh percaya. Kau percaya ke semasa aku menulis penutup untuk siri himpunan yang pertama ni, aku tengah berak. Kau percaya? Aku sendiri tak percaya.

Tapi betul apa yang ku bilang. Setiap adegan yang berlaku itu semuanya terjadi di dalam dunia realiti aku. Tentang hal panjat bagunan, hal candlelight dinner dan hal-hal lainnya. Tentang mesin masa? Yes! Memang dibina pun. Kalau tak macam mana aku boleh berkawan dengan Gaeko dan Alonso. Macam mana pula aku boleh tahu yang mereka ke masa lampau semata-mata hanya kerana sebiji durian.

Cumanya ianya berlaku di minda aku yang sedang serabut.

Aku hairan, walaupun penutup masih ada lagi yang mahu membacanya. Pada masa yang sama, aku juga sedih kerana tidak dapat menulis sketsa-sketsa pendek yang lain yang patut dihimpunkan dalam satu himpunan cerita-cerita jilake. Tetapi, apa yang aku nak katakan ini adalah..... akan ada himpunan cerita-cerita jilake 2. Harap bersabar, dengan penutup ini aku harap kau sorang-sorang boleh terima sketsa-sketsa aku dengan seadanya. Siapa sokong aku, tolong vote. Cukup 10 vote untuk penutup, akan ku buat himpunan cerita-cerita jilake 2.

Aku wondering lah, pernah tak kau sorang-sorang tanya siapa aku? Mat hijau? Siapa dia ni? Pelawak ke? Penulis ke? Siapa dia ni? Tak kenal pun.... Mat hijau is mat hijau. Tiada istimewanya aku. Tiada mukjizat yang membuatkan aku jadi seperti ini.

Tapi yang aku nak katakan satu sahaja, percaya kah kau sorang-sorang yang aku ini adalah seorang sales assistant yang pemalas dan annoying? Malas untuk menulis penuh. Malas untuk menjadi diri sendiri. Semua benda malas. Dan annoyingnya aku, apabila kau baca sketsa-sketsa aku dengan tekun dan memahami. Dan kau cuba mendalami sikap annoying aku. Terima kasih!

Janganlah percaya cakap aku. Sebab bukannya aku ni kau sorang-sorang perlu percaya. Faham! Dan nama aku?????

Semua orang tanya siapa nama aku.

Oh ya! Lupa nak tanya. Kau sorang-sorang percaya ke yang aku nak berhenti menulis untuk himpunan cerita-cerita jilake dan sambung menulis untuk himpunan cerita-cerita jilake 2. Dan buat draft yang baru yang fresh yang tak annoying. Yang...... aduh.. aduh.. sayang kenapa kau curang? Kenapa kau hilang?

Jangan percaya cakap aku. Yang penting kau sorang-sorang baca ni. Takde penutup yang mampu menutup diriku. Percayalah cakap aku.

Yang benar,

Si Pemalas!

Tapi.... yang ironinya, aku tak habis-habis memikirkan idea apa aku nak sumbat dalam sketsa ni. Menipu dah letak. Apa lagi nak letak?

Pernah tak kau sorang-sorang nak tulis story tapi kau sendiri tak tahu story perlu ditulis tuh berkaitan apa. Kau buntu! Last-last sekali kau tutup laptop/pc atau kau ronyokkan kertas kerajang kau. Lepas tuh kau menyesal kau kata kat diri kau "kenapalah aku tak masuk kelas sastera time aku belajar dulu" kau menyesal dengan apa yang dah berlaku.

Tapi... kau tulis jelah apa-apa yang kau nak tulis. Selagi menulis, selagi itulah kau mengenali dengan bahasa. Jadi, kau tulis jer apa-apa. Contoh, pagi tadi aku berak dalam seluar lepas tuh mak aku tanya kau berak dalam seluar ke? Aku pun jawab, taklah ni coklat cadbury. Babi punya coklat, boleh pulak lekat kat seluar orang ni ha. Habis! Simple as that.

Tak semua penulis tuh ada ilmu menulis. Tak semua penulis tuh masuk dalam kelas sastera atau berkaitan dengannya. Silap-silap penulis tuh seorang sales assistant jer atau si penulis tuh seorang pembunuh bersiri. Kau mana nak tahu?

Okaylah, aku dah kehabisan idea. Kemungkinan aku sambung esok. Tapi.... masihkah ada lagi hari esok untuk aku? Mungkin ada, mungkin tak. Aku sendiri tak tahu.

Aku menulis sebab aku bosan. Kalau aku bosan, aku lepak. Kalau aku bosan, aku layan naruto. Kalau aku bosan, aku layan movie. Tak taulah korang-korang kalau bosan buat apa. Mungkin bermadu kasih atau mungkin bermadu asmara. Ohh! Sungguh diriku bercanda. Aku ni takda awek. Ya! Aku lelaki. Jadi aku takde sape-sape nak berdating. Jadi, aku buatlah semua perkara tuh.

Dan mulai part ni, aku dah mula merapu. Jadi aku tutup laptop aku dan aku berkata..hell yeah baby!

Laptop aku tetiba bersuara. Kau ni jilake lah Eddy!

What??????

Tetiba lagu creep dendangan radiohead berbunyi

When you were here before,
Couldn't look you in the eye,
You're just like an angel,
Your skin makes me cry,
You float like a feather,
In a beautiful world,
I wish I was special,
You're so fucking special.You're so very special.

But I'm a creep, I'm a weirdo,
What the hell am I doing here?
I don't belong here.

I don't care if it hurts,
I want to have control,
I want a perfect body,
I want a perfect soul,
I want you to notice,
When I'm not around,
You're so fucking special,
I wish I was special.

But I'm a creep, I'm a weirdo,
What the hell am I doing here?
I don't belong here.
Oh, oh

She's running out again,
She's running out...
She run run run run...

Run...

Whatever makes you happy,
Whatever you want,
You're so fucking special,
I wish I was special...
But I'm a creep, I'm a weirdo,
What the hell am I doing here?
I don't belong here,
I don't belong here.

Kepada yang tak tahu lagu ni. Mula lah hendak mencari dan mendengar lagu tersebut. Sape yang baca sampai habis jer yang tahu apa yang aku nak katakan.

Aku nak katakan satu jer........

Tolong baca sampai baris ni. Tolonglah!!!

Sebabnya aku sayang kat korang semua.

Himpunan cerita cerita jilakeWhere stories live. Discover now