De bel gilde over het schoolplein. In de lagere school zouden kleuters schreeuwend naar hun rij toe hollen. In de secundaire school is dat taboe. Wanneer je dat toch doet, word je heel je schoolcarrière uitgelachen. Er zijn duizende reden waarvoor je kan worden uitgelachen en gepest kan worden op school. Jammer genoeg ben ik één van de duizende reden. Enkel weet niemand het alleen ik.
1 september is een dag waar alle kinderen de gedurende zomervakantie op hebben gewacht.En waar ze zowel positief als negatief naar hebben uit gekeken. Dit jaar ga ik naar het vierde middelbaar. Levie , mijn beste vriend, gaat naar dezelfde klas als ik. Vorig jaar was dat niet het geval. Ik en Levi zijn al jaren goede vrienden. Ik heb geen vriendinnen. Ik heb er geen nood aan. "hé Mexx , we zitten in dezelfde klas!", riep Levi over heel het halflege schoolplein. "LEVI!", riep ik enthousiast. Hijgend kwam Levi op mij afgerend. Armen wijd geopend , wachtend om mijn magere lichaam in te nemen. Wanneer hij mij vasthield rook in aan zijn trui. 'Levi-geur' rook geweldig. "Heb je gemist Mexx!", zei hij. Ik knikte; "Ik je ook Levi!"
Hij vertelde enthousiast over zijn reis doorheen Frankrijk , terwijl we de gangen doorgingen opzoek naar K67. Hij vertelde over zijn vakantiewerkje na zijn reis en over Laura. Een meisje dat een crush op hem had. Laura zat een jaar lager. Knap meisje. Vind ik toch... "Waar zit jij met je gedachten?", schaterde Levi. Ik gebaarde om stil te zijn. We hadden nog steeds de juiste klas niet gevonden , en we waren beide overtuigt dat we daarop zouden worden aangesproken. Zo zijn ik en Levi. Wij genieten van het leven. Laten de regels voor wat ze zijn.
Ed Sheeran galmde door mijn koptelefoon recht mijn oorgangen in. Ik voelde mijn trommelvliezen bewegen. Geen prettig gevoel , dus ik zette direct de muziek wat zachter. De eerste schooldag zat erop. Ik zat naast mijn beste vriend voor het eerste trimester. Beter kan het toch niet? Levi kwam naar me toe gelopen. Ik glimlachte, hij grijnsde. Ik begreep het niet en trok 1 wenkbrauw op. Zijn ogen gleden naar zijn tas. Ik volgde zijn ogen. 'omg...', fluisterde ik. Een 5-tal spuitbussen lagen in zijn tas te wachten voor gebruik. De adrenaline schoot door mijn tengere lijfje. Ik klapte vrolijk in mijn handen. "Om de eerste schooldag even te vergeten", grijnste hij. Hij nam mijn pols beet en trok me van het schoolplein af.
Volgens mij heeft Antwerpen milioenen geheimen steegjes. Ik had nog steeds Levi's hand vast. Vriendschappelijk. Hij rende, maar ik rende sneller. Deuren en ramen flitsten voorbij. Mijn lang blond haar waperde vrolijk achter me aan. Ik sloot mijn ogen. Even. Geniet. Mijn gympen maakten een prettig gevoel op de kasseien. Ogen open. Ik draaide mij hoofd al hollend om, naar Levi. Hij lachte. Zijn groene ogen verlichten de steegjes.
"We zijn er", zei Levi hijgend. Hij wees naar een witte kale muur. De muur lag er zielig bij, tussen al de bedekte en gekleurde muren. "Aan u de eer , madamme", grijnsde Levi met een Frans accent. Ik gaf hem een duw en lachte. Hij gaf mij een goude spuitbus. Ik wist niet wat ik zou tekenen. Grafitti is net als een tattoo. Je kan het er wel afhalen, maar het kost je moeite. En geld. Levi stond achter me te hijgen. Zijn adem raakte mijn oorschelp. We zijn altijd al zo close geweest. Vroeger kwam hij gewoon bij mij slapen. We speelden riddertje. Of we waren plots legermannetjes. We kochten barbiepoppen tweedehands , en knipten dan hun haar en handen eraf. We schilderden hun gezichten blauw en voeten rood. We hadden nooit een goede reden voor ons gedrag. Mama was er nooit. "Wat ga je graferen?", fluisterde hij. Ik sloot mijn ogen. Even maar. Gewoon genieten. Ik wist het. Ik stapte dichter bij de kale muur en lachte breed. Ik schreef met de spuitbus een woord. "We gaan nog veel meemaken.", zei ik wanneer ik klaar was. Ik had Levi bevolen niet te kijken voor ik klaar was. "Mag ik?", zei hij nieuwsgierig. "Ja", fluisterde ik.
In het goud, in het midden van een witte muur, stond een zin: 'better now then never'
"I like it!", zei hij enthousiast. Hij nam de zwarte spuitbus tevoorschijn en grafeerde ook iets op de witte muur. 'adventure.' Ik glimlachte en gaf hem een knuffel. Hij rook naar Levi. Hij rook lekker. Levi ruikt naar betrouwbaar en lief, zacht en hartelijk. Maar ook naar blijdschap en vrolijkheid. Oma zei vroeger dat je karakter kan ruiken en zien. Als iemand met 10 ton make-up , een Louis Vitton en een minirokje met pumps op je afkomt, weet je direct met wie je te maken hebt.Ik en Levi hebben een geweldige avond gehad. Toen ik rond 10 uur thuis kwal, was niemand thuis. Zoals gewoonlijk. Mama heeft vandaag een nachte. En Finn woont sinds vandaag alleen. Zijn appartement ligt niet ver van hier... Zou ik langsgaan? Het is misschien iets te laat. Laura... Wie was zij? Welke geheimen zou ze hebben? Hoe zou het zijn om een vriendin te hebben?
JE LEEST
Gay is okay.
RomanceHet moment toen jij naar me keek , smolt ik. Je was zo mooi. Je bruin haar gleed als water over je schouders. Je blauwe ogen verlichten mijn ziel. Je lach maakte alles vredig. Mijn naam is Mexx. Ik ben verliefd op een meisje. Zij weet niks. Niemand...