Prolog

419 8 2
                                    

Prolog...

AIR MATANYA tumpah. Dipeluk cium anak yang masih kecil. Ciuman perpisahan daripada seorang ibu. Diletakkan si kecil di dalam buaian semula.

"Maafkan ibu, sayang. Dunia ini sentiasa ada ketidakdilan."

Dia menyapu sisa-sia air matanya. Tiada guna menangisi untuk lelaki yang hati sekeras kelikir. Cinta yang berputik mekar di jiwa berubah menjadi akar kebencian. Bibirnya diketap. Dia memakukan mata kepada wanita tua yang duduk di kerosi roda. Dilihat bibir wanita itu mengukir senyuman puas. Si tua yang penuh dengan pencaturan muslihat.

Dia tidak kisah dengan kemiskinan hidup mereka. Dia mampu menyara makan minum anaknya dan rawatan ayah. Dia bekerja keras tetapi nyata jejaknya dihidup oleh lelaki itu. Segalanya berubah sekelip mata. Lelaki itu menawarkan syarat untuk melangsaikan segala hutang piutang ayah. Syarat pertukarannya adalah anak kecilnya! Syarat gila! Memang gila! Dia rela dalam keterpaksaan melepaskan anaknya kepada lelaki itu. Perjanjian kejam ini hanya atas dasar untuk melunaskan hutang piutang ayah. Awalnya dia membantah keras. Cara itu tetap salah. Namun dia terpaksa akur setelah memikirkan nyawa lelaki yang bergelar ayah.

Tangga dipijak satu persatu. Matanya dilirik ke arah lelaki yang sedang duduk membelakanginya. Lelaki itu sedang khusyuk membaca surat khabar di tangannya. Dia merenung tajam wajah lelaki yang sebelum ini bergelar suaminya. Lelaki yang mengheret dia sebagai 'banduan' bersangkar emas. Lelaki yang pernah dia benci sepenuh hati. Tajul Qhalif!

Langkah diatur ke hadapan lelaki itu. Tajul Qhalif langsung tidak menoleh ke arah Nina Ezuryn. Wanita itu seolah-olah tidak wujud di hadapannya. Nina Ezuryn mengetap bibir.

"Saya sudah sain perjanjian antara kita!" Suaranya sedikit ditekan.

Dia meletakkan sampul coklat itu di dada meja tamu.

Tajul Qhalif mengangkat wajahnya. Tiada segaris senyuman terpalit di bibir lelaki itu. Wajahnya kaku tanpa sebarang riak.

"Terima kasih. Ingat, jangan sesekali memungkiri janji yang termeterai," Nada yang keras memberikan amaran.

Dia tidak membalas. Langkah diaturkan keluar dari vila mewah itu tanpa sedikit pun menoleh ke belakang. 


bersambung...

BENCIKU CINTAIKUWhere stories live. Discover now