Viděli jste někdy někoho umřít?
Nemělo by se to. Když vidíte někoho umírat a sledujete, jak mu hasnou oči a mizí život, může se něco stát.
Nevím, jestli máme duši, ale určitě máme něco. Něco, co nás dělá nás, co se vsákne do dětských pokojů a květovaných šatů, do cukroví a talismanů, kam se schováváme. To něco, co vycítíte ze starých domů a osamělých panenek ještě léta poté, co je někdo opustil. Klidně tomu říkejte duše. Ale nejsou to ani tak ty pokoje a šaty a jídlo a věci a domy a hračky, co to nasákne. Býváme to především my.
Možná, že když uvidíte někoho umírat a jeho duše opouští tělo, zachytí se vás to. Vdechnete to do plic a zůstane to ve vás v mnohem větší míře, než v nějakém domě nebo kousku oblečení. A pak toho člověka nosíte v sobě, aniž byste věděli, že právě tohle vás na té vidině tolik poznamenalo.
Svět je plný malých zázraků, které by nebyly zázraky, kdybychom je viděli, vnímali a každý v ně věřil. Stačí malé děvče. Stačí osamělý muž. Stačí osamělý pár ve spárech první lásky. Jenže pak zázrak umře a taky a zbudou jen temné uličky kolem nás i v nás. A takhle - takhle vzniká bolest.
Nevím, jak se jmenoval muž, kterého před našima očima ubodali. Nevím, jestli to byl dobrý člověk, jestli měl děti, jestli ho někdo miloval nebo o čem snil jako dítě. Vím ale, že nebylo správné, aby umřel. A nebylo správné, abychom to viděli.
Chtěla bych vědět, jaký byl člověk, abych věděla, co z něj zůstalo ve mně a Lipovi. Abych mohla vědět, jestli nás to spojovalo, nebo trhalo.
***
Je čtvrtek. S Cashem jsem od mého toulání a naší pusy nemluvila. Nemluvila jsem o tom s nikým a nejradši bych na to úplně zapomněla. Netížilo mě to, že jsem se líbala s někým jiným než s Lipem, ale fakt, že to pro mě něco znamenalo.
Carleigh si všimla, že se vyhýbám společným odpoledním akcím. Abych se nestřetla s Cashem, což ona samozřejmě neví.
"Loyal!" prohlásí rázně, jakmile vejde do pokoje a uvidí mě učit se na posteli. "Koukej mi říct, co s tebou je! Má to něco společnýho s tím, jak jsi tuhle ráno zmizla?"
"Ne," zalžu a vrátím se k společenským vědám.
"Nedělej, že se učíš. Ty se nikdy neučíš!"
"Tohle je těžký, měla bych si to zopakovat."
Carleigh mi vytrhne učebnici z rukou a hodí ji na podlahu. "Znám tě moc dobře, Harlowová! Ani se nepokoušej na mě něco hrát. Dneska večer je u řeky party a-"
"Já tam nepůjdu," namítnu. To je to poslední na co mám náladu.
Car založí ruce v bok a zamračí se na mě. "No to tam půjdeš, i kdybys nechtěla!"
"Nechci."
"Však říkám! Nebudeš tady sedět jak bobek a učit se nějaký sračky!"
Teď se mračím já. "Napadlo tě, že mám svoje důvody nebýt mezi lidmi?"
Super, teď se tváří provinile. "Loyal..." Posadí se vedle mě, stiskne mi dlaň a začne se omlouvat. A mně je fakt trapně, protože teď si bude vyčítat, že se mě nějak dotkla kvůli událostem před létem. To jsem nechtěla. Teď jí to musím říct.
ČTEŠ
Poslední cigareta pro Lipa
Novela JuvenilUplynuly už měsíce od doby, co prodělala Loyal se svým přítelem tragický zážitek. Celé léto se oba vyrovnávali s tím, co se stalo, ale nyní je léto u konce a je čas vrátit se do školy. Loyal myslela, že už je všechno v pořádku, ale čas ukazuje, že t...