Ilse
'Ik breng Lily even naar bed, goed?' vraag ik aan Bart. Hij knikt met een glimlach en zet de tv uit. De moordvrouw aflevering was net afgelopen toen Lily in slaap was gevallen. Ik til Lily voorzichtig op en breng haar naar boven. Ik leg haar onder de dekens neer in haar slaapkamer en geef haar nog een voorzichtige kus op haar voorhoofd en dan loop ik naar mijn eigen slaapkamer. De slaapkamer van mij en Bart.
De volgende ochtend word ik later wakker dan normaal. Te laat...
'Bart! We moeten opstaan,' zeg ik tegen een nog slapende Bart.
'Hmm... Goedemorgen. Hoe laat is het?' vraagt hij nog slaperig.
'Half negen. We moeten bijna naar de studio. Vandaag is de finale van The Voice Kids,' zeg ik. Bart gaat rechtop zitten.
'Is Lily nog wakker geworden vannacht?' vraag ik aan Bart.
'Ja, 3 keer volgens mij. Jij sliep zo diep,' zegt Bart.
'Ik ga naar haar toe.' zonder op een antwoord te wachten loop ik naar Lily's slaapkamer. Lily zit rechtop in haar bed met een betraand gezicht. Ik loop haar kamer in en ga naast haar op haar bed zitten.
'Gaat het een beetje?' vraag ik aan haar. Ze schrikt op uit haar diepe gedachten en begint te huilen.
'Ik droomde over dat papa vrijkwam uit de gevangenis en mij weer meenam...' zegt Lily snikkend.
'Dat gebeurd niet, geloof me,' zeg ik geruststellend.
'Mag ik bij jullie blijven?' vraagt Lily zacht.
'Ja, dat mag,' zeg ik met een lieve glimlach en Lily slaat haar armen om mij heen.'Naar beneden?' vraagt Lily zacht en ik glimlach.
'Ja, is goed.' Ik til Lily op. Ze is echt veel de licht voor haar leeftijd, denk ik bij mezelf.
'Wat wil je eten?' vraagt Bart aan Lily als we beneden komen. Lily kijkt mij even bang aan en ik knik geruststellend naar haar.
'Tosti?' glimlacht ze verlegen.
'Komt eraan. Voor jou hetzelfde, Ils?' vraagt Bart en ik knik. Lily staat op van haar stoel en klimt op mijn schoot. Ik sla mijn armen om haar middel heen zodat ze niet kan vallen.
'Dankjewel,' zegt Lily dankbaar als Bart haar na 10 minuten haar tosti geeft. Na het eten lopen we naar boven om tanden te poetsen.
'Lil? Kom je tanden poetsen?' vraag ik aan haar als ze net naar haar kamer rent om te spelen.
'Oke, ma... Ilse,' zegt ze zacht en ze komt naar mij toelopen. Ik pak een nieuwe tandenborstel en tandpasta en poets Lily's tandjes.
'Weet je, Lily. Je mag mij best mama noemen, en dan mag je Bart papa noemen als je wilt,' zeg ik geruststellend tegen haar.
'Oké... mama,' zegt Lily na een korte aarzeling. Ik glimlach. Ik help Lily met aankleden en dan lopen we naar beneden waar Bart al op ons wacht.